AlyourPal Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 jag bara undrar ifall någon har eller vet en beskrivande tutorial på hur man gör en scen som tex Trinity gör i början av första matrix filmen. (hon hoppar upp i luften så fryser bilden sig och går runt 90 grader sen fortsätter de) 0 Quote
walfridson Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 http://www.nccinema.ch/efx15.html simpelt sätt. 0 Quote
Dawey Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 I Matrix riggade de upp stillbildskameror runt om "Trinity". Inte alls som i den där övningen. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 [citat=Dawey]I Matrix riggade de upp stillbildskameror runt om "Trinity". Inte alls som i den där övningen.[/citat] inte alls? ända skillnaden är ju attt man måste flytta kameran och göra hoppet flera gånger när man bara har en kamera, men tekniken är ju precis samma 0 Quote
Qbrik Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Vem sa något om en kamera? En kamera för varje frame var det, sedan skapade datorer nya frames där i mellan... coolt va? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 [citat=Qbrik]Vem sa något om en kamera? En kamera för varje frame var det, sedan skapade datorer nya frames där i mellan... coolt va?[/citat] jag menade att tutorialen som walfridson skickade en länk till (http://www.nccinema.ch/efx15.html), visar hur amatörfilmare som inte har tillgång till så många kameror kan göra den här effekten, som för övrigt kallas bullet time. men även där får man använda sig datorer för att morpha ihop bilderna (extra bilder mellan varja frame tagen med kameran) 0 Quote
Dawey Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Jag undrar ändå hur bra det kan bli. Kan man verkligen slänga sig på exakt samma sätt 7 gånger? Kommer hoppet bli exakt lika långt? Kommer armarna att hållas på exakt samma sätt. För att få ihop det kanske du måste slänga dig 20-30 gånger för att få det rätt? Funderingar bara. . . 0 Quote
AlyourPal Posted December 23, 2005 Author Posted December 23, 2005 det är iallafall värt ett försök, tack alla 0 Quote
Djungelsmurfen Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 [citat=Dawey]Jag undrar ändå hur bra det kan bli. Kan man verkligen slänga sig på exakt samma sätt 7 gånger? Kommer hoppet bli exakt lika långt? Kommer armarna att hållas på exakt samma sätt. För att få ihop det kanske du måste slänga dig 20-30 gånger för att få det rätt? Funderingar bara. . .[/citat] jag tror man kan få det ganska bra, men ett tips är ju att man filmar(inte tar en stillbild) hoppet 2,3 gånger på varje ställe innan man flyttar kameran och sen väljer man ut den bästa framen från ett av klippen på varje ställe kameran står på. orkar man kan man ju även ta fler än 7 olika vinklar också se bara till att kameran går i en jämn bana runt personen och att hoppet hamnar i mitten av bilden på alla klipp. det måste finnas lite utrymme mellan persoenen och kanten på bilderna också, annars blir det problem när man ska morpha ihop bilderna. man kunde ju förresten se resultatet om man klickade på Final File längster på sidan ;) 0 Quote
AlyourPal Posted December 23, 2005 Author Posted December 23, 2005 mm, jag såg den, men den tutorialen var inte så mkt beskrivande 0 Quote
Jawo Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 [citat=Djungelsmurfen][citat=Qbrik]Vem sa något om en kamera? En kamera för varje frame var det, sedan skapade datorer nya frames där i mellan... coolt va?[/citat] jag menade att tutorialen som walfridson skickade en länk till (http://www.nccinema.ch/efx15.html), visar hur amatörfilmare som inte har tillgång till så många kameror kan göra den här effekten, som för övrigt kallas bullet time. men även där får man använda sig datorer för att morpha ihop bilderna (extra bilder mellan varja frame tagen med kameran)[/citat] Det är inte effekten som kallas för bullet time. Bullet time är när tiden ser ut att gå så långsamt så att man kan se kulorna, hur man sedan skapar den effekten är valfritt. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 [citat=Jawo][citat=Djungelsmurfen][citat=Qbrik]Vem sa något om en kamera? En kamera för varje frame var det, sedan skapade datorer nya frames där i mellan... coolt va?[/citat] jag menade att tutorialen som walfridson skickade en länk till (http://www.nccinema.ch/efx15.html), visar hur amatörfilmare som inte har tillgång till så många kameror kan göra den här effekten, som för övrigt kallas bullet time. men även där får man använda sig datorer för att morpha ihop bilderna (extra bilder mellan varja frame tagen med kameran)[/citat] Det är inte effekten som kallas för bullet time. Bullet time är när tiden ser ut att gå så långsamt så att man kan se kulorna, hur man sedan skapar den effekten är valfritt.[/citat] jo, de har du ju iof. rätt i :p 0 Quote
Mannemoviemaker Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 bara jag som inte fattar ett skit av tutorialen? Kan någon förklara hur man ska göra? Jävligt sugen.. :( -------------------------EDIT----------------------------------------------- När man testar med bilderna dem har där fattar man ju mkt mer... =P Ska försöka filma min syrra nu.. :P 0 Quote
xpoetryx Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Hej! Jag funderar lite på hur man gör som i Matrix, när t.ex kameran går runt och skådisarna är stilla. Är det bara göra en lång scen, och sen gå från normal hastighet till slowmotion i redigeringen på just den delen? Gäller det också snygga slagsmål, som visas i slowmotion? Tacksam för tips på lösningar! 0 Quote
odinlundin Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Effekten då kameran går runt heter Bullet-Time. I Matrix har dom satt upp många kameror (40 eller vad det nu var) och sedan gjort så att kamera 1 tar en bild sedan kamera 2 en 1 tiondel efter osv sedan morphar dom ihop bilderna så att det ser ut som en jämnare rörelse. http://www.nccinema.ch/efx15.html beskriver hur man kan göra det på ett enklare sett. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=6442 en tråd på forumet om bullet-time http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11123 annan tråd som handlar om skotten i Matrix med ringarna. 0 Quote
sonocronic Posted November 28, 2006 Posted November 28, 2006 Ehm... För det första var det typ 170 kameror och för det andra så tar alla kameror en bild samtidigt. Då kan man snurra runt objektet tidlöst. Ganska simpel effekt men sjukt dyr. 0 Quote
odinlundin Posted November 28, 2006 Posted November 28, 2006 Jag har läst att det va 40 kameror men jag kanske kade fel. Man kan ju ta en bild samtidigt om man vill att objektet ska vara stilla men om man vill att den ska röra sig i slow motion som det ganska ofta är t.ex. scenen i slutet av matrix när han möter agenten på taket så rör han sig lite, då har varje kamera tagit en bild typ varje 1/10. 0 Quote
vilcans Posted November 28, 2006 Posted November 28, 2006 Snarare varje hundradels sekund. Tar man var 1/10 sekund blir det ju fast motion! Film tar ju normalt 24 bilder per sekund. 0 Quote
odinlundin Posted November 28, 2006 Posted November 28, 2006 Ojsan! Det tänkte jag inte på, aja bra att du rättade mig..... 0 Quote
Cess Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Jag orkar inte läsa vad ni alla skriver, men bullet time är när kamera rör sig i real tid runt ett objekt eller händelse som sker så pass snabbt att det måste upplevas i slomotion. Det används i Spiderman filmerna väldigt mycket. Bullet time är inte som många tror när kameran panorerar runt ett objekt bara, som många trodde efter första Matrix. Wachowski bröderna ville att kameran skulle röra sig i naturlig fart runt något som skedde så pass snabbt att dom skojade ett tag om att fästa en raket på fotografen. Men istället så löste dom allting med ca 120 stillbildskameror och 2 filmkameror, som tog bilder runt en händelse med greenscreen bakom. Då fick man den effekten. Många tror också att Bullettime är enbart slomotion, vilket de INTE är. Bullet time innebär kort och gott något som går så pass snabbt att vi måste se det i slo motion, samtidigt som kameran cirkulerar runt i real tid. :) 0 Quote
Cess Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Btw, så ska slo motion egentligen enbart innebära en händelse som vi får se ske "sakta" (slo-mo) för att de egentligen går fort. Så att se tuffa marinsoldater gå emot kameran i Bad Boys 2 är bara för att det är så jävla coolt, men en kula i Matrix Reloaded med värmespår i luften efter är där för den saken skull att det sker så pass fort att vi måste se det sakta. Annars vore scenen kanske bara 2.1 sekunder lång. Tänk egentligen vad jäkla töntig scenen är i första Matrix när Neo böjer sig bakåt för kulorna. Det han gör är att ducka bakåt blixtsnabbt i limbo position :P 0 Quote
frasimmat Posted July 17, 2007 Posted July 17, 2007 I matrix har dom jätte måga kameror som de har satt som i en båge eller nåt sånt och så har alla fotat samtidigt också har de lagt ihop dom 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.