Haggan Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 Okey, dettta är antagligen en mycket dum fråga men det jag undrar över är helt enkelt vilken bok som den kommande filmen narnia är baserad på. Filmen heter The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe och antagligen är det baserad på boken med det svenska namnet häxan och lejonet. Jag vill bara vara säker. För övrigt hur tror ni filmen kommer bli? jag har precis börjat med den första boken i serien som efter de första kapitlen verkar mycket lovande. 0 Citera
jmalmsten Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 eh, jag såg visserligen bara serien som liten men jag har iallafall antagit att det är den boken... 0 Citera
DanceK Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 Rätta mig om jag har fel: Den första boken heter Hästen och Hans Pojke på svenska, men eftersom den aldrig blev del av TV-serien på 80-talet känner ingen till den. Det är dock förståernligt, för många av de element som går igenom resten av böckerna (Aslan, människornas viktiga roll i Narnia osv) uteblir i den boken. Häxan och Lejonet är den andra boken, den första i TV-serien på 80-talet och nu tydligen den första filmen 2005. 0 Citera
T-kock Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 Första boken är Min morbror Trollkarlen. Fast Häxan och Lejonet kom ut först. Lite krångligt det där :I Hästen och hans pojke är typ tredje eller fjärde om jag inte minns fel. Var ett tag sen jag läste alla. 0 Citera
Haggan Postad 7 december 2005 Författare Postad 7 december 2005 Vad bra! Det låter alltså som om det skulle räcka att läsa till och med häxan och lejonet för att hänga med i filmen... Då slipper jag stressläsa igenom hela bokserien. 0 Citera
TDA Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 1: Min morbror trollkarlen 2: Häxan och lejonet 3: Hästen och hans pojke 4: Caspian, Prins av Narnia 5: Kung Caspian och skeppet Gryningen 6: Silvertronen 7: Den sista striden Många filmer blir det. :) 0 Citera
Lasse_laser Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 Jag gissar på att det "bara" blir en trilogi ändå 0 Citera
DanceK Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 Just det ja. Men vill ändå minnas att Hästen och Hans Pojke var lite av en avstickare. Om de försöker få kontinuitet i filmerna lär de hoppa över den. Jag har för mig att det var samma sak med den gamla filmatiseringen. Varken Min Morbror Trollkarlen eller Hästen och Hans Pojke fanns väl med där? 0 Citera
T-kock Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 [citat=DanceK]Just det ja. Men vill ändå minnas att Hästen och Hans Pojke var lite av en avstickare. Om de försöker få kontinuitet i filmerna lär de hoppa över den. Jag har för mig att det var samma sak med den gamla filmatiseringen. Varken Min Morbror Trollkarlen eller Hästen och Hans Pojke fanns väl med där?[/citat] Så är det, HOHP har i princip ingenting att göra med resten av böckerna, förutom att huvudpersonerna från häxan och lejonet dyker upp i ett kapitel. Min morbror trollkarlen skulle för övrigt inte göra sig så bra på film, men jag antar iaf. att de kört en kort sammanfattning om Narnias skapelse i filmen, t.ex. om hur häxan kom till Narnia osv. Annars lär det bli en del hål i historien. 0 Citera
Dawey Postad 8 december 2005 Postad 8 december 2005 Det finns ännu inget konkret tecken på att de tänker filma någon av de andra böckerna. Finns inte ens ett manus till någon annan film. 0 Citera
Mikael_hs Postad 8 december 2005 Postad 8 december 2005 hoppas hoppas den blir bra. En så bra bok får inte göras till actionrulle, mer saga, mindre cgi-lejon! 0 Citera
T-kock Postad 8 december 2005 Postad 8 december 2005 Jag har en känsla av att vi kommer få se en riktig cgi-fest. Om det är positivt eller negativt återstår att se. 0 Citera
TDA Postad 15 december 2005 Postad 15 december 2005 [citat=Dawey]Det finns ännu inget konkret tecken på att de tänker filma någon av de andra böckerna. Finns inte ens ett manus till någon annan film.[/citat] Blir första en succé är väl uppföljare lika säkert som amen i kyrkan. Inte tänker Disney gå miste om en guldgruva. Tror dessutom att filmen omöjligt kan bli annat än succé, massiv marknadsföring och stor LOTR-abstinens kommer dra in multum åt den här filmen. Fast det kanske är filmens stora problem. Många förväntar sig LOTR, många kommer bli besvikna. 0 Citera
Dawey Postad 16 december 2005 Postad 16 december 2005 [citat=TDA][citat=Dawey]Det finns ännu inget konkret tecken på att de tänker filma någon av de andra böckerna. Finns inte ens ett manus till någon annan film.[/citat] Blir första en succé är väl uppföljare lika säkert som amen i kyrkan. Inte tänker Disney gå miste om en guldgruva. Tror dessutom att filmen omöjligt kan bli annat än succé, massiv marknadsföring och stor LOTR-abstinens kommer dra in multum åt den här filmen. Fast det kanske är filmens stora problem. Många förväntar sig LOTR, många kommer bli besvikna.[/citat] Då borde det i alla fall finnas något konkret bevis på att man planerar en uppföljare. Ett bolag vill inte riskera att en skådespelare är upptagen med ett annat projekt då de har planerat tiden uppföljarens inspelning. Det är inte Disney som skapat filmen. De lanserar den bara. Och vi vet att Disney sällan gör särskilt bra val när det kommer till kritan. Jag är pessimistisk tills jag ser bevis :/ 0 Citera
TDA Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 Ja, är det något här i världen man brukar kunna lita på så är det att mycket vill ha mer. Men den som lever får se... 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 lite snack om uppföljare. så vad tror ni om filmen? det är många kritiker som säger att den är väldigt kristen, vilket i alla fall får mig att tvivla. tänker dock springa och se den ändå för att kolla. 0 Citera
TDA Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 [citat=Java ex Machina]lite snack om uppföljare. så vad tror ni om filmen? det är många kritiker som säger att den är väldigt kristen, vilket i alla fall får mig att tvivla. tänker dock springa och se den ändå för att kolla.[/citat] Hur mycket som är kristet budskap i C.S Lewis böcker har väl stöts och blötts sen de kom. Klart är ju i alla fall att han var kristen och att det finns tydliga spår i böckerna. Å andra sidan var Tolkien också kristen... Sen är väl alla såna här berättelser oundvikligen ganska lika varandra. Förvänta dig ingen Sagan om ringen bara... :) 0 Citera
Dawey Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 Drömde i natt om att jag såg Häxan o Lejonet. I drömmen hade de gjort filmen till värsta bebisfilmen. Hmm, jag tycker om boken, men vet inte om jag vågar gå längre. Vil inte bli lika upprörd och besviken som i drömen! :P 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 [citat=TDA]Hur mycket som är kristet budskap i C.S Lewis böcker har väl stöts och blötts sen de kom. Klart är ju i alla fall att han var kristen och att det finns tydliga spår i böckerna. Å andra sidan var Tolkien också kristen... Sen är väl alla såna här berättelser oundvikligen ganska lika varandra. Förvänta dig ingen Sagan om ringen bara... :)[/citat] jovisst en mytologiskt berättad film är en mytologiskt berättad film (campbell, vogler, etc etc etc...) men en kristen film kan ju vara något annat. har du sett Kontakt? eller Signs? jag har inget emot filmer med religösa teman, Donnie Darko är en av mina favoriter och den handlar ju om sökan efter gud. sen har vi ju The Matrix... men när det känns som att filmskaparna är så inne i sin egen tro att de tar för givet att publiken delar den så blir det jobbigt. (återigen, signs, kontakt.) därför oroar jag mig lite när kritiker börjar kalla det för en "kristen film". 0 Citera
Dawey Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 [citat=Java ex Machina][citat=TDA] därför oroar jag mig lite när kritiker börjar kalla det för en "kristen film".[/citat] Matrix är också i högsta grad en kristen film. Kul tråd om detta i annat forum! http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=10471 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 [citat=Dawey][citat=Java ex Machina][citat=TDA] därför oroar jag mig lite när kritiker börjar kalla det för en "kristen film".[/citat] Matrix är också i högsta grad en kristen film. Kul tråd om detta i annat forum! http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=10471[/citat] skulle kalla den religös, inte bara kristen. men man måste inte vara kristen eller religös för att tycka om den eller hänga med. 0 Citera
Dawey Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 [citat=Java ex Machina][citat=Dawey][citat=Java ex Machina][citat=TDA] därför oroar jag mig lite när kritiker börjar kalla det för en "kristen film".[/citat] Matrix är också i högsta grad en kristen film. Kul tråd om detta i annat forum! http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=10471[/citat] skulle kalla den religös, inte bara kristen. men man måste inte vara kristen eller religös för att tycka om den eller hänga med.[/citat] Du måste inte heller vara kristen för att fatta Narnia-böckerna. 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 nej men det är filmen jag oroar mig för. när jag läste The Magician's Nephew häromåret gillade jag den och jag tänker i vart fall se LWW på bio nu när den kommer. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.