Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Korta versionen: Jag orkar inte gå på bio längre, det är så förb***** stökigt i salongerna i Göteborg.

Långa versionen. För nåt år sedan gick jag och grabbarna och såg Troy. Filmen sög visserligen, men så fort någon dog blodigt a la Hollywood var det några stökiga killar som kände sig manade att skratta högt och fälla korkade kommentarer. Jag blev rejält avtänd på att gå på bio.

Nästa film var den underbara House of Flying Daggers. Tyvärr trodde människorna i salongen att de skulle se en Jackie Chan eller nåt, Flying Daggers var uppenbarligen över deras nivå. De stönade, och vred sig, och SMS:ade folk. Någon pratade t o m i telefonen. Så fort det kom ett konstfullt moment stönade eller skrattade de.

Dessutom satt några kineser bakom mig och pratade i ett (dåliga översättningar i textningen kanske?) Jag och min flickvän var rejält irriterade när vi gick.

Det dröjde ett tag innan vi dristade oss dit igen, och då bara för att några kompisar ville gå ut. Vi såg Hide and Seek, mitt i sportlovsveckan. Salongen var full av småtjejer som skrek i högan sky vid minska scare. För första gången protesterade jag ljudligt i en biosalong.

Nyligen var jag med flickvännen och hennes familj och såg Zozo. Inte så dum rulle, men bakom oss satt ett medelålders par och frågade varandra om det "verkligen gick till så här" (under pågående krig). Dessutom hade en tjej i raden urinvägsinfektion eller liknande för hon gick på toa i ett. Värst var dock några killar från en annan salong som stack in huvudet och tjoade vid två tillfällen.

De flesta håller nog med om att bio är bäst på bio... eller snarare KAN vara bäst på bio. Mina senaste biobesök hade jag lätt föredragit hemma i soffan, med min gamla sletna TV och ljudet från stereon.

Tips för den som känner igen sig. Invänta filmens sista visningar på bio. Då är det nästan ingen där, och de som är där vill i allmänhet verkligen se den. Jag såg Fantomen på Operan med bara fem andra i salongen. Det var underbart.

Postad

jag vet och förstår hur du känner. har också varit med om det vid flera tillfällen. har funderat på att smuggla in ett hagelgevär och ja...

nej men seriöst kan man ju kontakta personalen - under själva filmen så busungarna blir utskickade. Men då missar man ju filmen...

i bästa fall kan man muta en stor muskelknutte att se arg ut och så kanske man kan få biobiljetten ersatt.

1. ryta och hota bråkstakarna

2. kontakta personalen

3. när du insett att filmen redan är bortkastad kan du ju vara med och bråka och slänga popcorn på dem osv så de får smaka på sin egen medicin.

Postad

Det där är ett Göteborgsproblem.. jag har aldrig varit med om det någon annanstans än här.. Visst, lite småprat, godisprassel osv får man ju räkna med, men i Göteborg så pratar folk genom filmerna. Helt otroligt...

Har ingen aning om varför det är så, men just i Göteborg är biopubliken hjärndöd eller nåt...

Men att jag hellre skulle vilja se en film på tv, nä.. En bioduk är det enda som kan förmedla filmer på rätt sätt...

Postad

Jag lider med er men som tur är lever jag på den nordligare delen av vår svenska västkust. Jag vill inte göra er avundsjuka men det är faktiskt ganska härligt att sitta ensam i en biosalong och njuta till fullo av en film :)

Det är sant att det inte är så alltid, klart man kan råka ut för störande publik även här. Men om man som jag inte har nått större behov av att se de nyare filmerna först är det inte ovanligt att man hamnar i en biosalong tillsammans med endast ett fåtal främmande personer.

Postad

Jepp, håller med om att det är fruktansvärt störande med folk som gör som de vill i biosalongen, det måste ju vara brist på respekt. Både mot de andra biobesökarna som verkligen vill se filmen, och även mot de som har gjort filmen. De som jobbat med filmen har säkert jobbat häcken av sig för att få färdigt filmen, och sedan upp på bioduken. Sen blir tacken för allt jobb den att vissa människor är stökiga och håller på, ignorant och respektlöst tycker jag.

Respect others work!

Postad

Det är alltså när man kommer utanför Göteborg som folk börjar bete sig som folk på bio igen. Det ante mig, min vanliga otur ;)

Det blir ju inte bättre av att biosalongerna säljer tidernas mest knapriga snacks heller...

Postad

Här i Oskarshamn är det ganska lungt, men det kan hända att folk pratar ibland. Ett exempel var på den första "Sagan om Ringen" filmen där någon liten knatte komenterade dom blodiga slagen. Han sade t.ex "Å den va grym" när Aragon kapade huvet av Uhrukai (vet ej om det stavas så...) ledaren. Ett annat exepel var på filmen "the Village". Alla tjejer skrek såfort det hände något. Men vi skrattade istället. T.ex när ett monster (såg ut som en korsning av ett vildsvin, en männinska och en igelkott i en röd kappa) bara sprang förbi sitt offer istället för att springa på det...hm... Det såg så komiskt fult ut. ;)

Postad

Lite pratas det ju. och att folk skriker när det händer något är bara naturligt... Men grejen är att det är värre i Göteborg än överallt annars.. Första gången jag gick på bio efter att jag flyttat hit trodde jag det bara var just den visningen, men så var det inte.

Nä, jag vidhåller att det bara är i Göteborg som folk verkligen pratar under filmerna.. Och då menar jag att dom pratar om vad som helst, inte bara det som är på duken....

Postad

Nej inte alls.Jag lider inte av agorafobi utan myser ju fler som delar mitt intresse.Härligt med mastodontduk om man inte måste sitta längst fram.Helt annan känsla än en 42 tums plasma eller videoprojektor.Popcorn är ett måste om det bara är städat från föregående föreställning.

Man får ett helt nytt perspektiv när man "tvingas" byta miljö.

Postad

Det är tyvärr inte bara ett Göteborgsproblem. Själv går jag mycket på bio i Stockholm (främst Heron City) och det snackas, skriks och rings i mobiler så man blir galen. Värst var när jag gick på Mystic River och några Hallundagangsters satt och gapade hela tiden, de trodde det skulle vara en skräckfilm. Eller under Dawn of the Dead när en snubbe satt och drog Tony Montana repliker (felaktiga dessutom). Varje gång han vågade säga något högt fnittrade en bunt fjortisbrudar vilket så klart sporrade pubertetsmonstret att visa sig mer på styva linan.

Jag tror att problemet är att ungar bara släpps iväg på bio utan att av föräldrarna fostras till att man håller käft på bio. Någon nämnde hagelgevär, det är fan så man funderat på det ibland.

Postad

Har sett film i en hel del biografer i city (Stockholm) och det har sällan vart någon som uppträtt störande. Undantag är väl premiärer då folk kan bli som galna. Men jag förstår inte varför folk inte klagar på Star wars fans som applåderar mitt under filmen när deras favorit karaktär dyker upp.

Ett tips för Stockholmare är att gå på bio mellan måndag och torsdag, då går inte så många på bio.

[citat=TDA]

Jag tror att problemet är att ungar bara släpps iväg på bio utan att av föräldrarna fostras till att man håller käft på bio. Någon nämnde hagelgevär, det är fan så man funderat på det ibland.[/citat]

Att skylla på föräldrar som inte uppfostrar sina barn är bara ignorant. Det är lätt att skylla på föräldrar men problemet är mer komplext än så. Visst är det skönt att känna sig överlägsen andra?

Postad

[citat=tomasz1985]

Att skylla på föräldrar som inte uppfostrar sina barn är bara ignorant. Det är lätt att skylla på föräldrar men problemet är mer komplext än så. Visst är det skönt att känna sig överlägsen andra?[/citat]

Öhh, ok...vilken ilsk ton. Pratar du måhända själv i salongen? ;)

Jag tror iofs att brist på uppfostran är en del av problemet. Jag tycker att föräldrarna har ett ansvar att banka lite social kompetens och grundläggande respekt för andra människor i ungarna. Du får det att låta som att jag diskuterade kriminella och ansåg att de kunde skylla allt på sin uppväxt. Nej, nej, nu pratar vi snack i biosalonger. Tagga ner... Men du får gärna utveckla ditt resonemang så jag i framtiden kan undvika att vara så ignorant.

När det gäller din syrliga kommentar kring att vara överlägsen andra så förstår jag faktiskt inte. Är det fel av mig att tycka att folk borde ha vett att hålla käft på bio? Gör det mig till en elitist? Mycket märkligt...

Postad

Nej jag är tyst när jag ser på film.

Jag tycker att ditt argument och liknande används i många samanhang, t.ex. när man pratar om brottslingar. "Föräldrarna borde uppfostra sina ungar bla bla bla". Men då är det ju fel på föräldrarna som inte uppfostrat dom stökiga barnens föräldrar, och deras föräldrar och farföräldrar, och enda bak till begynnelsen.

Att en förälder uppfostrar sitt barn till en värsting eller osäker person är bara en bi effekt av ett problem. Problemet i sig är ju omständigheterna barnet eller föräldrarna levt/lever i. Antingen förstår du inte det eller så skrev du ditt inlägg utan att tänka dig för?

Jag tycker att ditt första inlägg är nervärderande mot "Hallundagangsters" och deras föräldrar som ofta lever under andra omständigheter än den vanliga respekterande människan. Klart man blir irriterad på människor som skriker och stör men man kan inte skylla deras problem på dålig uppfostran, det är som sagt bara en bi effekt av det egentliga problemet.

Postad

Nu diskuterade vi ju som sagt inte kriminella utan människor som pratar i biosalongen. Att man inte förstår att hålla tyst där tycker jag visar på att man inte lärt sig respektera andra människor. Den lärdomen ska självklart komma från många olika håll men ens föräldrar är en stor faktor. Termen Hallundagangsters kanske upplevdes som onödig, men de kom faktiskt från Hallunda och betedde sig som smågangsters.

Vad är det för andra omständigheter de lever under som gör att de inte kan hålla tyst på bio? För det är vad vi diskuterar. Du håller på att omvandla detta till en diskussion kring kriminalitet och förortsproblematik. Något som jag verkligen inte avsåg. Om mitt inlägg tolkades som så att endast förortskids lever rövare så uttryckte jag mig klumpigt.

Fast jag tycker nog att du lite orättvist övertolkade mitt inlägg.

EDIT: Hehe, känner mig faktiskt lite som en gubbe, -Dagens undgom! *Hytter med käppen* ;)

Postad

Jag som faktiskt är gubbe per definition. Jag tror det är en uppfostringssak och kanske ett storstadsproblem. När jag går på bio är det ganska skapligt tyst. Rätt mycket prat och mobiler etc innan filmen går i gång, men när det startar så hyshas det och det blir tyst. Oftast i alla fall.

När det fakstiskt störs på bio är det i regel unga, högljudda gäng med förortsdialekt som jag upplever är samma typ av personer som väsnas i kollektivtrafiken, har svårt att äta med kniv och gaffel, har kläder från ullared eller coop forum, och är på väg att tappa byxorna, samtalar till varandra (inte med varandra) med öhh, a-bah, har jacka och mössa på sig inomhus och har till synes ingenstans att bo.

När jag går på teater (teater har oftast högre biljettpris än bio, man har en viss dresscode och målgrupppen är de som anser sig vara kulturintresserade) existerar inte detta problem alls. När ridån går upp är det tvärtyst med undantag av ett massa hysh-hyshande.

Edit; Jag läste tomaz inlägg lite slarvigt så det är bäst jag lägger till att min åsikt gäller även vuxna.

Bäst att redigera en gång till:

Jag ser att TDA är från Nyköping (där jag är uppväxt) och Tomasz är från Botkyrka (jag har en morbror där). Ni båda har ganska olika miljöer där ni bor.

Postad

Det som är så illa förvånande är, att när man sätter sig i en biosalong finns verkligen BARA filmen där. Det är till och med mörklagt, vilket minimerar nivån av distraktion. Trots detta finns det alltså folk som inte kan koncentrera sig.

För mig är detta bara obegripligt.

Postad

[citat=DanceK]Det som är så illa förvånande är, att när man sätter sig i en biosalong finns verkligen BARA filmen där. Det är till och med mörklagt, vilket minimerar nivån av distraktion. Trots detta finns det alltså folk som inte kan koncentrera sig.

För mig är detta bara obegripligt.[/citat]

Kan bara instämma. Om man har såna koncentrationssvårigheter, vad gör man på bio?

EDIT: Kommentar till Gorse inlägg:

Jag bor i Nyköping men kommer ursprungligen från en annan ort. Har dessutom gått i skola i Sthlm, så lite koll har jag. :) Men jag ville aldrig göra detta till en diskussion om förortskids, dumt av mig att nämna Hallunda. Fast jag håller fast vid att Tomasz tog i lite väl hårt i sin tolkning av mitt inlägg.

Postad

Det jag menar är inte ungdomsgäng som skriker och håller på utan folk i alla åldrar som helt enkelt samtalar under filmerna... Alltså om vad som helst, hela filmen igenom.

Det har aldrig hänt mig i dom städer jag bott, bollnäs, gävle, uppsala.. Och jag har även sett en hel del filmer i stockholm. Men i göteborg så pratas det, filmen igenom.

Trots detta finns det alltså folk som inte kan koncentrera sig.

Nu fattar jag inte vad du menar.. det var ju du som startade tråden och gnällde.... ja ja..

Postad

Jag bor i Göteborg och känner till problemen och jag anser mig själv veta varför det är ett problem i större utsträckning här än i Stockholm.

THX.... I göteborg finns flera THX klassade salonger, men ingen har varit i närheten att använda den ljudnivå som krävs i klassningen, därför har också den märkningen börjat försvinna från biograferna och deras annonser. I stockholm skiter man i gnälliga tråkmånsar som vill se stumfilm och anammar den audiovisuella upplevelsen som ska vara. Utomlands är det givetvis snäppet vassare ytterligare.

När volymen ligger på den nivån så till och med dialogen i en mysfilm med Meg Ryan skär i ryggraden så finns det ingen möjlighet att höra godisprassel, att prata i mobilen är omöjligt för ingen lyckas överrösta den volymen som är.

Och precis som på konserter så går det att använda öronproppar om man är stark förespråkare av volym-tinnitus kopplingen, som jag inte förnekar men som jag tror folk har vanföreställningar om. Mycket tinnitus beror på spänningar i nacken till följd av stress som kan uppstå t.ex vid bullrig miljö så som stadsljud eller rockkonsert. Men kort och intensivt på frivillig basis brukar vara lindrigare än bussbromsar utanför kontorsfönstret som man inte har någon kontroll över.

Så att se film hemma i ett par justa hörlurar slår vilken bio som helst i göteborg, och jag föredrar bra ljud och liten bild än stor bild med crapigt ljud.

/jon

Postad

jag kom precis hem från Harry P. Idag är det alltså onsdag och den började halv två. det var helt fritt från gapande kaxiga ungar och det var ett härligt biobesök. bra film förresten...

ett tips är att ta ledigt från skolan någon dag och gå på bio mitt på dagen. :D

Postad

Hrmm, har bara erfarenhet av Stockholms biografer och då mest utav Sergerl, Rigoletto, Och kista. Men jag känner inte igen mig i det som skrevs i första posten, Nån gång ibland kanske det har varit något irreterande men ytterst sällan. Jag tycker det är väldigt trevligt att gå på bio och håller med om att film är bäst på bio. Verkar som om jag har haft tur ? =)

Postad

[citat=gorse]

När det fakstiskt störs på bio är det i regel unga, högljudda gäng med förortsdialekt som jag upplever är samma typ av personer som väsnas i kollektivtrafiken, har svårt att äta med kniv och gaffel, har kläder från ullared eller coop forum, och är på väg att tappa byxorna, samtalar till varandra (inte med varandra) med öhh, a-bah, har jacka och mössa på sig inomhus

[/citat]

Jag tycker att "gäng" från Stockholms förorter väsnas lika mycket som "gäng" från innerstan. I kollektivtraffiken hör jag faktiskt oftast tjejer som ser ut att bo i innerstan som skriker i sina telefoner, kvinnor som flickor. Jag ser inte många i Botkyrka som har kläder från Ullared eller Coop forum.

[citat=gorse]

och har till synes ingenstans att bo.

[/citat]

Nu får du väl ändå ge dig. Hur har du kommit över den informationen?

[citat=gorse]

När jag går på teater (teater har oftast högre biljettpris än bio, man har en viss dresscode och målgrupppen är de som anser sig vara kulturintresserade) existerar inte detta problem alls. När ridån går upp är det tvärtyst med undantag av ett massa hysh-hyshande.

[/citat]

= Människor som har det taskigt ställt är oftast inte så kulturintresserade.

Postad

[citat=TDA]Nu diskuterade vi ju som sagt inte kriminella utan människor som pratar i biosalongen. Att man inte förstår att hålla tyst där tycker jag visar på att man inte lärt sig respektera andra människor. Den lärdomen ska självklart komma från många olika håll men ens föräldrar är en stor faktor. Termen Hallundagangsters kanske upplevdes som onödig, men de kom faktiskt från Hallunda och betedde sig som smågangsters.

Vad är det för andra omständigheter de lever under som gör att de inte kan hålla tyst på bio? För det är vad vi diskuterar. Du håller på att omvandla detta till en diskussion kring kriminalitet och förortsproblematik. Något som jag verkligen inte avsåg. Om mitt inlägg tolkades som så att endast förortskids lever rövare så uttryckte jag mig klumpigt.

Fast jag tycker nog att du lite orättvist övertolkade mitt inlägg.

EDIT: Hehe, känner mig faktiskt lite som en gubbe, -Dagens undgom! *Hytter med käppen* ;)[/citat]

Så samtliga bodde i Hallunda?

Jag använde diskussioner om kriminalitet som ett exempel vilket framgår i mitt inlägg. Jag skrev att du använder samma argument som ofta används när man diskuterar kriminalitet. Sedan var det du som introducerade kriminalitet i denna diskussion.

Omständigheter som gör att personer från förorten inte kan hålla tyst? Många stökiga personer har låg självkänsla. Många känner att dom har en stämpel på sig och lever upp till vad som förväntas av dom. Många är inte utbildade p.g.a. att det ofta anses som töntigt att plugga i förorterna vilket leder till att dom känner att det är dom mot resten av samhället. Många söker sig till sina gelikar och formas inom "gänget". Och många har även en dålig uppfostran som kan bero på att deras föräldrar hade en dålig uppfostran, att deras föräldrar är deprimerade, att deras föräldrar har en annan syn på världen osv.

Du kan förklara vad du menar i efterhand men i ditt första inlägg skrev du:

"Jag tror att problemet är att ungar bara släpps iväg på bio utan att av föräldrarna fostras till att man håller käft på bio. Någon nämnde hagelgevär, det är fan så man funderat på det ibland."

Det är en väldigt ytlig analys du gör som jag retar mig på. Ett sådant uttalande när man är grinig eller sur, för all del, men att folk har det som åsikt är lite skrämmande. Tur att du inte är politiker.

Postad

[citat=tomasz1985]

Så samtliga bodde i Hallunda?

[/citat]

Ja, det var ett kompisgäng och de kom från Hallunda. Hur vet jag det, tja, jag vet mer om dom än om Mystic River. Men poängen låg inte i varifrån de kom, så, än en gång, jag borde inte nämnt Hallunda. Fast det har jag redan sagt, så det verkar som du fortsätter missförstå mig med flit

[citat=tomasz1985]

Jag använde diskussioner om kriminalitet som ett exempel vilket framgår i mitt inlägg. Jag skrev att du använder samma argument som ofta används när man diskuterar kriminalitet. Sedan var det du som introducerade kriminalitet i denna diskussion.[/citat]

Nja, du introducerade det när du sa att samma argument ofta används i diskussioner kring brottslighet. Där gör du även en koppling mellan det jag säger och en diskussion om kriminalitet. Fast jag pratar om människor som inte har vett att hålla tyst på bio och inget annat.

[citat=tomasz1985]

Omständigheter som gör att personer från förorten inte kan hålla tyst? Många stökiga personer har låg självkänsla. Många känner att dom har en stämpel på sig och lever upp till vad som förväntas av dom. Många är inte utbildade p.g.a. att det ofta anses som töntigt att plugga i förorterna vilket leder till att dom känner att det är dom mot resten av samhället. Många söker sig till sina gelikar och formas inom "gänget". Och många har även en dålig uppfostran som kan bero på att deras föräldrar hade en dålig uppfostran, att deras föräldrar är deprimerade, att deras föräldrar har en annan syn på världen osv.[/citat]

Ok, det låter vettigt. Men vad har det med vår diskussion att göra? Jag menar inte att endast folk från förorterna pratar på bio. Som sagt, det kanske var ett misstag att nämna Hallunda. Men än en gång, tagga ner.

[citat=tomasz1985]

Du kan förklara vad du menar i efterhand men i ditt första inlägg skrev du:

"Jag tror att problemet är att ungar bara släpps iväg på bio utan att av föräldrarna fostras till att man håller käft på bio. Någon nämnde hagelgevär, det är fan så man funderat på det ibland."

Det är en väldigt ytlig analys du gör som jag retar mig på. Ett sådant uttalande när man är grinig eller sur, för all del, men att folk har det som åsikt är lite skrämmande.[/citat]

Ja, jag märker att det retar dig. Men låt mig nu förklara en gång till. När jag går på bio så är det främst ungdomar som stör. Det spelar ingen roll om det är kids från Hallunda, Nyköping eller Brösarp. Min åsikt är att ens föräldrar har ett visst ansvar för ens uppfostran, kan vi vara överens där? I den uppfostran bör social kompetens och respekt för andra ingå. Jag tror att unga i högre grad får gå på bio själva idag vilket leder till att de inte lär sig på samma sätt som om de gått med vuxna. Därför min kommentar/åsikt om uppfostran. Observera än en gång, jag diskuterar folk som pratar på bio inte kriminella eller förortskids eller pensionärer eller brats etc etc

Fast det kanske alltid varit så här och jag börjar bli gammal och grinig.

[citat=tomasz1985]

Tur att du inte är politiker.[/citat]

Tack för din insiktsfulla analys av min ringa person. Du som retar dig på ytliga analyser verkar dock inte störas av att komma med detta utlåtande baserat på ett fåtal inlägg i ett filmforum.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...