Gå till innehåll

Vilket 3d program är bäst


pinto

Recommended Posts

[citat=pinto]det är säkert svårt o säja vilket 3d program som är bäst.. men vilket har ni hört är bäst.

Tänk inte på priset när ni svarar utan säg vad ni tror eller hört :)[/citat]

 

Tror det där nya fräcka Autotekimage 3DSi Maywave.

 

Eller nånting sånt

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen][citat=walfridson]Inget är bäst[/citat]

 

de är väl bara att hålla med. det beror helt på vilket program man kan hantera bäst själv.

 

de finns ju såklart program som inte är lika bra som andra men de flesta större programen är i stort sett lika bra allihop fast med olika för och nackdelar[/citat]

 

Problemet är väl också att definiera vad som är "bäst" i sammanhanget. 3d är ett oerhört stort område, och kan användas till väldigt mycket olika saker.

 

Alla de stora programmen är helt okej på ganska många plan. Samtidigt så finns det många mindre program som är mer specialiserade på olika håll och som är bättre på sin lilla nisch. Exempel på sådana är Motionbuilder, Messiah, Vue och Wings.

 

Nånstans kommer man alltid ner till: Vad ska man ha programmet till? I slutändan är det bara ett verktyg som alla andra. Det är användarens förståelse av principer och tekniker som är det viktiga.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Bland gratisprogrammen tycker jag Art of Illusion definitivt är bäst. Visserligen hamnar den på andra plats i popularitet enligt http://www.3dlinks.com (blender på första plats) bland freeware program. Men jag har provat båda och tycker AoI är oändligt mkt mer användarvänligt, dessutom ger AoI's renderingar bäst resultat bland de båda enligt många jag stött på (har GI bland annat).

Men det är bara min uppfattning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pinto]det är ju kul o veta lite vad andra tycker...

 

är inte så jätte insatt i d3 programm , men jag holler på o leker lite me light wave nu och hittintils tycker jag det är grynnt bra.[/citat]

 

Fortsätt då med lightwave.

 

3d program är som en partner, dvs det kan ta ett tag att hitta den rätte (om man nu ens gör det) och när du väl har gjort det kan du inte förvänta dig att alla ska gilla henne\honom....

Ganska kass jämförelse, men får duga ;)

 

Har aldrig provat lightwave, men själv föredrar jag 3ds max. Troligtvis därför att det är det programet som jag provade först, har provat Maya och C4d men gillade aldrig dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan tillägga ytterligare saker som kan vara värt att tänka vid val av "partner". Den första frågan man ställs inför är naturligtvis pengarelaterad. Hur mycket vill jag lägga ut på ett 3d program.

 

Om man bestämmer sig för att köpa ett program så får man tänka på att utvecklingen av mjukvaran i fråga ligger mer eller mindre helt i företagets händer och på sin höjd kan du nog utveckla scripts eller plugins (om du inte måste pröjsa extra för att få tillgång till deras API:er för detta (skulle inte förvåna mig). Å andra sidan så har du garanterat support till mjukvaran och borde snabbt få svar på frågor som uppstår pga av trassel med mjukvaran.

 

Om man känner att man vill vara snäll mot plånboken (och samtidigt vara en laglydig medborgare) så försöker man hitta lösningar som är gratis (vilket det finns hyfsat gott om, tro't eller ej). Då är förhållandet nästan det omvända. Dvs för ett open source projekt har man lätt tillgång till alla nödvändiga API:er och naturligtvis källkoden till själva programmet. Dessutom är man inte ensam om utvecklandet och kan få stöd att få fram sin plugin eller script som man behöver. Du har tyvärr inte nån garanterad support utan får förlita dig på att författaren (eller författarna) till programmet kan ta sig tid att lösa dina buggar. Om det bara är fråga om trassel med programmet så brukar communityt kunna hjälpa till med att hitta workarounds.

 

Jag tillhör den senare kategorin.

Dessa fakta är kanske själklara för vissa, men det var inte nåt jag reflektrade över så mkt när jag gjorde mitt val av 3d-modellerings/animerings/renderings program.

 

Tänk oxå på att alla 3d-program tillhandahåller inte hela rörledningen i konstnärsarbetet utan vissa kan man bara modellera i och göra enklare renderingar som inte håller måttet (typ Wings3D), andra är fokuserade bara på, eller delvis på animation, och andra är renodlade renderingsprogram där man får importera sin modell från ett annat program (typ POVRay).

 

Men det verkar som du redan har siktat in dig på de stora "fullfjädrade" 3d-programmen som klarar av det mesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...