louis cyphre Postad 25 maj 2006 Postad 25 maj 2006 Det är det också... vilket alla även skriver...:) Jo men det är fortfarande The Knife. Kunde dem inte gjort något eget istället? Vad menar du? För det första heter det "Kunde DE inte gjort..." inte DEM. Vill inte vara dryg, men det finns inget som är mer irriterande att läsa än felanvändning av de och dem. Kan man inte skillnaden så skriv DOM, vilket alltid fungerar. Hur som helst. Vadå de? Han är ju soloartist. Och är det något fel med att göra covers? Karin Dreijer ska tydligen ha gråtit när hon hörde hans cover. Menar du reklambolaget som gjort reklamen så förstår jag inte alls vad du menar. Man köper ju alltid in låtar till reklamfilmer. Det finns tom företag som anlitas av reklambolag för att hitta rätt låt till rätt reklamfilm. Eller vad menade du?! 0 Citera
ressigören Postad 25 maj 2006 Postad 25 maj 2006 Fan vilken konstig diskussion detta har utvecklats till... Inte nog med att folk fortsätter att vara förvirrade om huruvida The Knife eller José gjort en cover, nu börjar det även klagas på covers ur perspektivet "det är fel att sno någon annans verk". Ganska intressant diskussion att följa, dock. 0 Citera
JoeyC Postad 25 maj 2006 Postad 25 maj 2006 Ja diskussionen har ballat ur lite, och jag som hoppades på fler länkar till coola reklamfilmer.... Ingen som tycker Coop-bäbisen är hur kul som helst, förresten? 0 Citera
Asterix Postad 26 maj 2006 Postad 26 maj 2006 [citat=louis cyphre]Det är det också... vilket alla även skriver...:) Vad menar du? För det första heter det "Kunde DE inte gjort..." inte DEM. Vill inte vara dryg, men det finns inget som är mer irriterande att läsa än felanvändning av de och dem. Kan man inte skillnaden så skriv DOM, vilket alltid fungerar. Hur som helst. Vadå de? Han är ju soloartist. Och är det något fel med att göra covers? Karin Dreijer ska tydligen ha gråtit när hon hörde hans cover. Menar du reklambolaget som gjort reklamen så förstår jag inte alls vad du menar. Man köper ju alltid in låtar till reklamfilmer. Det finns tom företag som anlitas av reklambolag för att hitta rätt låt till rätt reklamfilm. Eller vad menade du?![/citat] För det första ska man inte vara oförskämd. Det finns inget som är mer irriterande än att höra på språk-fascister. Språket skulle inte kunna utvecklas om man tänker som du gör. Det var t.ex. inte accepterat att skriva DOM förut. Men hursomhelst detta är offtopic. Du hakar upp dig på detaljer, du måste tänka lite mer. Vad jag menar är att "DE" eller "DEM" som var delaktiga kunde valt att avända en egen låt istället. Jag gillar inte covers när man snor åt sig äran för någon annans verk. Det finns många exempel på det. Men jag ska inte gå in närmare på det nu. Hej så länge 0 Citera
Asterix Postad 26 maj 2006 Postad 26 maj 2006 [citat=JoeyC]Ja diskussionen har ballat ur lite, och jag som hoppades på fler länkar till coola reklamfilmer.... Ingen som tycker Coop-bäbisen är hur kul som helst, förresten?[/citat] Den reklamen är riktigt dålig... 0 Citera
louis cyphre Postad 26 maj 2006 Postad 26 maj 2006 Jag var inte oförskämd. Det var bara ett tips, använd "dom" om du inte vet hur det ska användas... Vad jag menar är att "DE" eller "DEM" som var delaktiga kunde valt att avända en egen låt istället. Fortfarande helt obegripligt. Vad menar du? Är det Jose Gonzalez du menar så är han fortfarande soloartist. Alltså var han ensam om att välja en låt han ville göra en cover på. Inte är han så dum att han tar åt sig äran för den heller... Hur som helst, reklam var det här! :) Här är två Sony som Chris Cunningham har regisserat.... Sony 1 Sony 2 0 Citera
Asterix Postad 26 maj 2006 Postad 26 maj 2006 [citat=louis cyphre]Jag var inte oförskämd. Det var bara ett tips, använd "dom" om du inte vet hur det ska användas... Fortfarande helt obegripligt. Vad menar du? Är det Jose Gonzalez du menar så är han fortfarande soloartist. Alltså var han ensam om att välja en låt han ville göra en cover på. Inte är han så dum att han tar åt sig äran för den heller... Hur som helst, reklam var det här! :) Här är två Sony som Chris Cunningham har regisserat.... Sony 1 Sony 2[/citat] Att använda DOM anses också som fel. Du är inte den som avgör hur det ska användas. Detta är ingen svenskuppgift utan ett forum, OK? Nej jag menar inte Jose Gonzalez utan "låtväljarna" om det inte är han själv som valt låt förståss. Jag har inte sagt att just han skulle tagit åt sig äran men det har hänt i vissa andra fall. Konstiga reklamer där, speciellt den första. Den andra var rätt snyggt gjord dock. 0 Citera
Joe Hill Postad 26 maj 2006 Författare Postad 26 maj 2006 Ja PSP reklamen var riktigt snygg. 0 Citera
Waryah Postad 19 oktober 2006 Postad 19 oktober 2006 Sonys nya BRAVIA 2.0 reklam! http://www.youtube.com/watch?v=k5Sd_5wfiPk&mode=related&search=# 0 Citera
jmalmsten Postad 20 oktober 2006 Postad 20 oktober 2006 Sony verkar kunna det där med reklam ;) jag säger bara WOW när jag ser Bravia reklamerna, den andra är verkligen en "explosion" av färger :P Apropå sonyreklam för psp så gillar jag deras tecknade reklam med ekorrar, dammråttor osv... just för att dom använder koncepten väldigt udda. - Ey, you wanna go outside? - No, I can't, I'm doing carpet. - But this is like carpet you can do outside! - Whoooot? Man kan ju också tänka på att Stanley Kubrick uttryckt stor avund mot reklamfilmsmakare som "får så mycket sagt på så liten tid"... Men Bravia reklamerna påminner ju onekligen om hans verk... Reklammediet är en svår genre, och allt som visas som reklam blir snabbt uttjatat. De, Dem, Dom, underligt att det skulle diskuteras här... men det är inte alls lika störande som det att det blivit accepterat i skolorna att skriva Dej, Mej, istället för dig och mig. Men så bryter jag själv regelbundet mot punktuationsreglerna i mina inlägg, komman där de inte ska vara, paranteser i onödan, "..." efter var och varannan mening ungefär. :P Språkligt hatar jag inget annat mer än "TYP" som har vuxit vidare långt ifrån fjortisvärlden... Grammatiska diskussioner hör väl förresten hämma i en egen tråd i forumet för övriga diskussioner? 0 Citera
_nemo_ Postad 20 oktober 2006 Postad 20 oktober 2006 Verkligen kul att se att BRAVIA-reklamen var gjord med riktig färg och explosioner och inte datagjort. (Ok, vissa saker snyggades till i datorn, men ändå), 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 26 oktober 2006 Postad 26 oktober 2006 Sony Bravia Paint ad high-res: http://www.bravia-advert.com/paint/thead/ Riktigt snyggt alltså. 0 Citera
jmalmsten Postad 27 oktober 2006 Postad 27 oktober 2006 om inte det vore nog... man kan ladda hem en 720P edition också, får precis plats på min 1280x1024 skärm (filen är 1280x720) ^_^ 0 Citera
Spartacus Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Håller med dig helt och hållet här malmsten, tänkte också på Kubrick när jag såg det här Helt jävla underbar reklamfilm 0 Citera
Disco Volante Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Jag tycker ungen i dammsugarreklamen (eller något sådant, kommer inte ihåg) är rolig ;) Minen när nappen sugs ur munnen är så fin 0 Citera
_nemo_ Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Bruce Campbell är bara för bra. Hail to the king baby! 0 Citera
Java ex Machina Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Bruce Campbell är bara för bra. Hail to the king baby! Kolla in tavlan i bakgrunden. http://www.buddy-icons.info/img/smile/1691.gif "dej" och "mej" är helt okej svenska och har varit väldigt, väldigt länge nu. var inte det på 80-talet eller tidigare nån gång det blev okej? gå vidare. vad som är rätt och fel bestäms ändå inte av nationalencyklopedin, utan nationalencyklopedin utformas efter hur språket används ute i landet. Det viktigaste är att välja när man bör och inte bör skriva "korrekt". Foruminlägg är inte på något sätt doktorsavhandlingar eller jobbansökningar. Här är det väl viktigare att lägga färg och form till vad man vill säga, och då kör man på talspråk. som dialog i en bok, typ. eller? så länge man slipper "woot! teh r0xxorz d00d, U teh noob!" är jag nöjd och belåten iaf. 0 Citera
_nemo_ Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Damn. Det var ingen liten tavla........Tänkte inte på den först =) Lite halvsorgligt att han måste göra reklamfilm när han borde ha stora roller i storfilmer. Men men, även kungen måste betala hyran. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.