qwertyunion Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 Är det någon som tycker om beckfilmerna? Den nya beckfilmen spelas just nu in men jag vet ingenting mer om den. Anledningen till att jag vet är att de spelade in en scen i området där jag bor. Jag cyklade dit och så stod Persbrandt där och åt kex... Vet ni någonting mer om den kommande filmen? Vad handlar om? Jag har inte sett så mycket om den på internet men det kommer väl så småningom.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 tänk att du kan skriva seriösa inlägg också. Själv gillar jag Beckfilmerna, de är inte jättebra och jag skulle inte betala för att se dem på bio men de är ett trevligt inlägg på de kalla höstsöndagskvällarna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 Gillar "första säsongen" men andra var totalt värdelöst när de blandade in en jobbig kärring. Totalt onödigt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 tveklöst så är Mannen på taket den bästa beckfilmen jag har sett... sån härlig action det var i den rullen, släppte helikopter på folkfyllt torg utan post-effekter... man kan inte annat göra än att beundra filmerna med peter haber som förvirrad och trött polis är däremot inget att hurra över, döp om serien till gunwald då persbrandt ändå är stora behållningen. när filmer görs i TV-serie-anda så blir det sällan bra, och inte här heller... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 [citat=jmalmsten]tveklöst så är Mannen på taket den bästa beckfilmen jag har sett... [/citat] Jag som hade förmånen att se filmen när den var ny (1976), kan skvallra om att innan mannen på taket var all svensk action-film i agata christie-stil, eller möjligen "ÅsaNisse flyger i luften". Huggarns vad jag satt på helspänn. Om man sen har i åtanke att filmen kom ett par år efter Norrmaltorgsdramat. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=30354&a=352241&lid=puff_352500&lpos=lasMer Eller året innan hände Ockupationen av västtyska ambassaden. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31442&lid=puff_458791&lpos=lasMer Det var dramatiskt värre. Jag tror sverige satt klistrade framför teven på den tiden värre än 11te november. Dess förinnan var sverige idylliskt. Så Mannen på taket kom i rätt ögonblick och skakade om svensk filmpublik. Fast när jag såg filmen igen härom månaden upplevde jag den mycket mer stillsam än när filmen var ny. Inledningsscenen var på sin tid oerhört ruskig och våldsam. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 [citat=qwertyunion]Är det någon som tycker om beckfilmerna? Den nya beckfilmen spelas just nu in men jag vet ingenting mer om den. Anledningen till att jag vet är att de spelade in en scen i området där jag bor. Jag cyklade dit och så stod Persbrandt där och åt kex... Vet ni någonting mer om den kommande filmen? Vad handlar om? Jag har inte sett så mycket om den på internet men det kommer väl så småningom....[/citat] Hmm. Ja det har jag vetat i månader, för att en kompis berättade för mig. För övrigt så vad jag har hört så är det åtta nya som spelas in. Jag gillar filmerna. Men de har väl sina brister och är inte direkt det bästa jag sett.. Men Micke är cool :P Den där jobbiga kärringen är ju helt okej. Men det hade säkert varit bättre om de behållt den jobbiga gubben istället? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted November 7, 2005 Share Posted November 7, 2005 Hittade den här bilden tagen av en fotograf boendes på södermalm. http://www.lindahl.st/dagbild2005_4/20051107.jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted November 7, 2005 Share Posted November 7, 2005 adam88: vilken jobbig gubbe syftar du på? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 Beck och Wallander filmerna är det största misstaget som gjorts i modern svensk filmhistoria enligt mig. Den enda av Beck filmerna som var bra, var mannen på taket, regis av Bo Widerberg. Sen gick man och tåg några IMNSHO olika spånhuvuden till att göra seg, tråkig och totalt menigslösa filmer. Nej, de kunde allt ha lagt de pengaran på att utvekla något nytt spännande som t.ex. kommissionen som är en frisk fläkt och ett steg i rätt riktning (de är lite överdrivet pedagogiska i K. men annars är den bra). Men lite mer kan de gott ta ut svängarna och våga mer. Vad är det med oss svenskar och denna infantilt överdrivna driften att alla filmer måste innehålla ett socialt budskap, vara "ämnesaktuella" med sensmoral, och framför allt politiskt korrekta? Svensk film har ju för fan stått och stampat i samma spår sedan 1970! Persbrant är en bra skådespelare, inte briljant, men bra. Hade gärna sett honom i andra roller som tänjer på fantasin lite mer, han är ju nästan typecast som brutalkomisk polis. Näe, nått i stil med Transmetropolitan (jupp serien) hade varit kul att se.. Ja vad fan som helst utom fler Beck filmer eller socialrealistiska komedier som vi också sprutar ut som besatta. Det finns fler genres! Ska bli skit kul att se den norrländska vampyr rullen när den kommer, vist kitch och B-varning men det är iaf något annat! Chris I övrigt anser jag att Konstfack bör förstöras! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 [citat=Rogge]Hittade den här bilden tagen av en fotograf boendes på södermalm. http://www.lindahl.st/dagbild2005_4/20051107.jpg[/citat] Det där är precis utanför en polares hus :0 Var tydligen skitmånga snutbilar på plats, han trodde att det hade vart nåt bankrån eller nåt i området :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
00Bengtsson Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 När kommer de nya filmerna då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 [citat=trancedanne]adam88: vilken jobbig gubbe syftar du på?[/citat] Ja han som ersattes av den jobbiga kärringen i alla de åtta filmerna som Peter Haber gjorde Beck i först... Per Morberg heter väl han som gör rollen. (Bra skådespelare för övrigt.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 [citat=DanyaelX] Nej, de kunde allt ha lagt de pengaran på att utvekla något nytt spännande som t.ex. kommissionen som är en frisk fläkt och ett steg i rätt riktning (de är lite överdrivet pedagogiska i K. men annars är den bra). Men lite mer kan de gott ta ut svängarna och våga mer. Vad är det med oss svenskar och denna infantilt överdrivna driften att alla filmer måste innehålla ett socialt budskap, vara "ämnesaktuella" med sensmoral, och framför allt politiskt korrekta? Svensk film har ju för fan stått och stampat i samma spår sedan 1970![/citat] Håller med dig till viss del. Men jag tycker mig se ett stort jäkla gnällande hos många här på Voodoofilm. Jag undrar bara varför ingen tar tag i det själv och gör något av det. För enbart gnäll kommer man inte långt på. Och så finns det faktumet (vilket även jag tycker är väldigt synd och borde ändras) att det "säljer" och är lättare att få ut dramer. Men med det sagt så behöver inte drama betyda något dåligt. Mer kreativ drama skulle väl kunna vara något jag söker. Låt oss för att ta några dåliga exempel ta; American History X och Figth Club. eller den koreanska filmen Old boy. [citat=DanyaelX]Ska bli skit kul att se den norrländska vampyr rullen när den kommer, vist kitch och B-varning men det är iaf något annat![/citat] Jag tror att den här rullen kommer floppa totalt, men håller med dig; det är i alla fall något annat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 Ja jag kanske tog i lite väl hårt men just Beck och Wallander filmerna är ett....stort...irriterande... onödigt.... Jag ska försöka göra något åt det... håller på och filar på manus och ska skaffa en kamera i veckan... Enda sättet att få något gjort ordentligt är att göra det själv.... Vampyrer i Norrland... jo visst är det grunden för en Brulle men en del Brullar har ju uppnått kult statur. Evil Dead... Motorsågs massakern Brain Dead... Kanske inte hög kulturell nivå, eller svidnade samhälls kritik, men kul är dessa härliga kultisar. Själv komemr jag att försöka göra en liten svartvit kortfilm som bla utspelar sig på ett öresundståg. C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 bara dom inte fräser mot kameran... så jävla less på det nu... höhö... braindead...såg den häromda'n, stenkool rulle, kan fortfarande inte förstå hur Jacksson fick budget till den efter Bad Taste, eller LoTR heller för den delen... de ny zeeländska finansiärerna måste helt enkelt ha haft sinne för humor... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 men jackson fick väll pengar från USA? New line pungade väll ut en fjantigt stor summa dollares för den tråkologin? Chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 jajaja... mindre detalj bara... ;) men braindead(Dead Alive) må väl iallafall vara mycket mer finansierad av från nya zeeland... eller har jag fel där också? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 WingNut Avalon Films och NZ Film Comission Så jupp där har du rätt... kanske vi kan få Peter Jackson att göra en Beck film? Nått i stil med att Arwen blir avundsjuk på Vikinga/hästfolks bruden som fingrar på Aragorn och ett stort triangel drama gräl uppstår på ett möte hemma hos Gandalf som ha en stor festmiddag. helt plötsligt så hittar man aragorn död på toaletten med ett mystiskt litet hål i dörren. Mäster deckarna Beck och Gunwald, kommer och ska leta reda på vem som fimpat aragorn på toa. Ett trevligt litet mysterium i bästa Agatha Christi stil =) Mycket roligare än både LOTR och Beck filmerna... jag lovar.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 [citat=DanyaelX]Ja jag kanske tog i lite väl hårt men just Beck och Wallander filmerna är ett....stort...irriterande... onödigt.... Jag ska försöka göra något åt det... håller på och filar på manus och ska skaffa en kamera i veckan... Enda sättet att få något gjort ordentligt är att göra det själv.... Vampyrer i Norrland... jo visst är det grunden för en Brulle men en del Brullar har ju uppnått kult statur. Evil Dead... Motorsågs massakern Brain Dead... Kanske inte hög kulturell nivå, eller svidnade samhälls kritik, men kul är dessa härliga kultisar. Själv komemr jag att försöka göra en liten svartvit kortfilm som bla utspelar sig på ett öresundståg. C.[/citat] Jo. Och en annan Brulle att nämna (som är utan massa blod) är Entropy med Stephen Dorff i huvudrollen. Amerikansk. Ingen kultrulle direkt,men en väldigt bra B-rulle. Sen tänkte jag. Svartvit film (kort) på ett öresundståg? Vill minnas att någon Herr Dalle har gjort något liknande. Kanske har fler bi-historier? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 njäe har inte sett herr Dalles film, men jag vet vilken du menar. Det är en kort film jag beräknar en 5-10 minuter som max, och det är en lite metafilm över det hela. Starkt inspirerad av de sista episoderna av NeonGenesisEvanelion, Cinemare, nuit noir, Pi (en annan bra Brulle) och framför allt mina egna tankar från att ha åkt tåg dagligen från Ängelholm till Lund nu i ett halvår, till mina super flummiga studier på LU kulturvetenskapliga instution. Jo och Mamoru Oshii's filmer (avalon, patlabour, GITS). Om det går som jag hade tänkt kommer en kille att gå på ett tåg,s om är mer eller mindre tomt tåg sent en kväll, konstigt skit händer, och vi ser en ung kvinna gå av men med killens ytterkläder. Det blir den första filmen där jag klipper, gör regi, filmar, gör ljud och pelar mig i navlen =) vanligen klipper jag och/eller filmar. Dessutom blir det den första film filmen och inte BetaSP eller nått annat videoformat. Chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 eh... jo jag har sett Dalles film, Skenbart (helskön film), och även de mamorou oshii's verk som du nämner (du måste se Angels Egg, där spårar han ur totalt och i intervjuer så får man höra att storyboardritaren har mycket mer koll på vad den vill säga än regissören), och även evangelion då jag sett båda versionerna av slutet då den som gick på teve blev som den blev mest för att alla finansiärer drog sig ur... och vad kan jag då säga om din idé? det blir en film som filmkritikerna kommer att älska, släng med lite Pi och Tetsuo the Iron Man när du ändå håller på för att göra det ännu mer "artsy"... om det går hem hos publiken är en annan femma,... B-rullen av alla b-rullar måste väl svenska Mats Helges filmer, däribland Ninja Mission och Russian Ninja vara? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 nu har vi hamnat väldigt off topic va? ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 [citat=DanyaelX] Nej, de kunde allt ha lagt de pengaran på att utvekla något nytt spännande som t.ex. kommissionen som är en frisk fläkt och ett steg i rätt riktning (de är lite överdrivet pedagogiska i K. men annars är den bra). Men lite mer kan de gott ta ut svängarna och våga mer. [/citat] Alltså kommisionen är väl egentligen det segaste som någonsin gjorts? En serie i 10 delar där det endast händer någonting i del 1 och 10??? Jag måste också påstå att beckfilmerna är väldigt mycket bättre enligt min åsikt. Men efter ett 20 tal blir det lätt tjatigt. Och nu blir det 8 nya... Dom måste innegålla nåt speciellt för att annars kommer dom att bli totalt värdelösa. Är det kjell sundvall som ska regisera dom nya filmerna??? ________________ MAXV 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 [citat=lilla_farbrorn]Jag skulle inte betala för att se dem på bio men de är ett trevligt inlägg på de kalla höstsöndagskvällarna.[/citat] Beck går annars på måndagar .. Har hört lite skvaller om de nya Beckfilmerna. Det sägs att Martin kommer att dö i sista filmen, och att Gunvald tar över hans roll. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannemoviemaker Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Jag tror sverige satt klistrade framför teven på den tiden värre än 11te november. Dess förinnan var sverige idylliskt. Vad hände i november? Det sägs att Martin kommer att dö i sista filmen Skulle vara bra slut. Döper dem om serien då? :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts