frehåk Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Hej! vet ej om det här är rätt ställe för denna fråga men den lyder så här: om jag tex. filmar ett torg och människor finns i bild, måste man då ha tillstånd från varenda en för att få lägga ut filmen/sälja osv.? Vad jag har hört så är det lungt så länge peronen/personerna inte är i fokus eller är det viktiga i bilden. Är det någon som vet hur det ligger till så får ni gärna svara för jag vill vara säker på att inte göra något fel/olagligt! /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 På nyheterna så är det ju jättemånga som är med ibland, och jag tror inte att dom frågar alla efteråt. (Visserligen är inte nyheterna en film, men ändå.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Jag tror inte att du behöver kontakta dom du filmar på, så länge du inte filmar på någon/några personer hela tiden... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Jag TROR inte heller att det är något problem men jag tror inte att man får filma på skolor och liknande utan tillstånd från föräldrarna. Man kan aldrig veta vad de har varit med om, de kanske har någon galen släkting som är efter dom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 [citat=frehåk]Hej! vet ej om det här är rätt ställe för denna fråga men den lyder så här: om jag tex. filmar ett torg och människor finns i bild, måste man då ha tillstånd från varenda en för att få lägga ut filmen/sälja osv.? Vad jag har hört så är det lungt så länge peronen/personerna inte är i fokus eller är det viktiga i bilden. Är det någon som vet hur det ligger till så får ni gärna svara för jag vill vara säker på att inte göra något fel/olagligt! /F.[/citat] Du får filma vem du vill hur mycket du vill på en allmän plats. Du får dock inte sätta dessa människor i ett sammanhang som kan komma att kränka dem eller förtala dem. Detta (förtal) är iof väldigt svårt att få genom i sverige då det allmänna intresset väger nästan alltid tyngre än personlig integritet. Här det gäller telefonsamtal får du spela även in dessa och den andra personen behöver inte få veta något. Lagen säger att det räcker att ena parten vet om att samtalet spelas in. Samtalet får du sen göra vad du vill med (även lägga ut på internet och visa i tv) utan den andra partens samtycke. Ps. detta är jag helt säker på då jag har läst en hel del juridik. Ds. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Hur är det då med det jag nämnde om skolor och sådant? (Fast det kanske bara gäller nyhetssändningar). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Mig veteligen stämmer det du säger clown. Vissa klasskort som läggs ut på skolornas hemsida är blurrade då barn som är utsatta kan ha hemlig identitet. Och om jag nu har fel och man har laglig rätt att filma på en skolgård, utan att lägga focus på en individ precis som på allmän plats. Så anser jag att det hör till god sed att inte filma barn utan tillstånd, vare sig man har lagligt stöd eller inte. /j 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 fråga polisen om ni får filma och fråga kommunen om ni får filma, får ni grönt ljus från båda så se till att få det skriftligt, kör sedan på vad clown sa. Lika bra att täcka alla fronterna i fall någon blir kinkig... C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 En bra artikel i ämnet: Vad får man fotografera? http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 står exakt det jag menade fast lite utförligare...:) en mkt bra artikel, bra drag Pace att ta fram denna. Skönt att man slipper lagtexten, den kan vara grym svår att förstå i vissa fall. Detta med PUL är inte heller så krångligt egentligen, helt beroende på vilka uppgifter du samlar in och vad dessa ska användas till. Tänk på att du måste alltid ha samtycke från personerna som du samlar personuppgifter ifrån och du får inte sortera dessa efter ras, sexuell läggning, religion, politiks åsikt mfl. Politisk åsikt får dock användas av fackförbund eftersom det kan stödja deras verksamhet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 I andra länder _kan_ det gälla helt andra lagar. Det finns länder där det anses vara allvarligt brott att fotografera tex Järnvägsstationen. Har man lite otur kanske åsikten om brottets allvar kan skilja rätt mycket från vår uppfattning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 I ett samtal med en mycket erfaren inspelningsledare fick jag tipset att alltid tydligt markera när man spelar. Dvs om man spelar in på allmänn plats ska man tydligt med skyltar visa inom vilket område. Detta för att människor själva ska kunna ta ställning till om de vill vara med. På nyheterna filmar de oftast folk bakifrån, ur fokus, eller bara benen. Man kan ju till exempel tänka sig att någon lever med skyddad identitet, som man då oavsiktlig riskerar att röja. Sedan om detta finns förankrat i någon lag eller om det bara är vanligt folkvett vet jag inte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted October 12, 2005 Author Share Posted October 12, 2005 Oj här händer det grejer! Skrev frågan igår och nu är det över tio inlägg! Tack för svare3n och funderingarna. Det var tydligen ett engagerande ämne! /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 I japan (om ni nu skulle finna er där) så är det strängeligen förbjudet att filma i tunnelbanan och på tågstationer. Om man fotograferar i storstäderna och råkar få med en byggnad kan det hända att en dörrvakt/väktare kommer fram och ber er ta bort bilden från eran digitalkamera (de förutsätter att du har digitalkamera nästan) för du har inte bett om lov från ägaren att avbilda huset... Men går du fram til vakten innan du fotar, frågar snällt och förklarar att du är en turist, så brukar dert inte vara något problem.... Lustigt land det där =) en polare har precis åkt över för andra gången och ska nu stanna där i 10månader och plugga japanska... får höra en del lustiga historier om ahns äventyr så där en gång i veckan... Chris Chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts