Gå till innehåll

Musikvideo


Yadis

Recommended Posts

Detta är min allra första film, mitt allra första försök till att överhuvudtaget filma. För att få ett projekt att göra beslutade jag och syrrans 13-åriga unge att göra en musikvideo. Vi använde oss av Jessika Folkers låt "Crash like a wreckingball". Kören sköts av min farsa(krav när han skötte ljuset):)

Allt är filmat med super 8 film(tri-x), förutom det allra sista klippet som är snott på nätet(hittade inget naturligt slut).

Filmen spelade in under 2 dagar och redigering tog 1 vecka. Total kostnad för framkallning, telecine, film blev cirka 2000.

Allt ros o ris emottages tacksamt!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt foto, hyffsad bra komposition för att vara första gången med film.

med lite övning kan du bli riktigt duktig...

 

Men det som slår mig är att du använder inga hårda klipp utan bara mjuka fades (antagligen inte rätt fack lingo men du fattar)

 

Ett annat tipps är att försöka hålla takten till musiken med klippen, men då och då bryta takten med klippen för att skapa en mer dynamisk känsla. Annars blir det rätt lätt att musikvideon känns tråkig.

 

Bra lipsync oxså, sånt är svårare än vad folk tror.

 

Kolla in lite på MTV, VH1 eller ZTV på deras musikvideos och försök gissa när de klipper. Säg "klipp" högt och tydligt varje gång du tror att de ska klippa, en kul och lärorik övning.

 

Om man vill se lite schyst lippsync så ladda ner lite AMV (Anime Music Video) från DC. Jag rekomenderar Neon Genesis Evangelion musikvideon med Ramsteins Engel, och Auska The Black Knight (också NGE) men även Shaka Zombie med trigun och Hubba Hubba Zoot Zoot med El Hazard (el hazard är Animeserien och HHZZ är en låt av det svnska bandet Caramba).

 

Finns fler men det är några av de bästa IMHO när det gäller lipsync...

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ganska okej musikvideo, klippen funkar. Men att tjejen är väldigt passiv och att du "växlar" mellan två olika händelser hela tiden så får man känslan av att det blir lite "lamt" o "enformigt".

 

Sedan tycker jag att du ska köra den helt i svartvitt, när du börjar färga i bilden så dra ner på helheten på musikvideon....

 

Bra jobbat annars....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med om att tjejen var "passiv" i filmen. Håller också med om att nästan alla klipp är med fades. Tyckte inte jag fick till det utan fades, måste öva mer:) Ska även tänka lite mer på att klippa "i takt".

Angående att videon kanske blev lite enformig så var det brist på filmat material. Filmade bara 12.5 minuter film(5 rullar tri-x) som sen klipptes ned till lite över 3 minuter. Om jag nånsin gör om detta så måste jag filma mer film, när man ser slutresultatet så blir varje filmad minut inte alltid som man hade tänkt sig:)

 

För övrigt också mycket nöjd med fotot, en del klipp blev sjukt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

personligen störs jag inte alls av fade-övergångarna. tyckte att videon var riktigt bra stundtals och seg och torr vissa delar. för att vara första gången så har du lyckats mycket bra , speciellt när det gäller redigering. snyggt med nedragen opacity på farsan och han kommer in precis när han bör göra. lite seg ibland men det är du nog medveten om och ja tror att du såg nog detta mer som ett test. överlag ett mycket bra jobb. :-)

 

edit: av egen erfarenhet vet jag att man är rätt tänd på fadeövergångarna när man precis börjar filma/redigera. detta beror på att det är brist i ens planering innan inspelningen och fades räddar en när klippen annars hade varit osammanhängande. ett tips hur du kommer runt detta är att nästan alltid ta en etableringsbild, helbild, halv bild och ett par närbilder vid varje person. då kommer du att lyckas klippa mkt lättare och det blir mer flyt i storyn. annars så rekommenderar jag alltid storyboards.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hah, coolt. Alltid kul att se färdiga produktioner av det man har scannat! :)

Håller nog med om fades, men du kan vara nöjd med den som första musikvideo helt klart.

 

Att tjejen var passiv kan ju kanske dels bero på att hon faktiskt inte ÄR en riktig artist (än i alla fall!) och därmed heller inte riktigt vet hur hon ska bete sig framför kameran. ;) Fast det ska iofs regissören styra upp...

 

Något som kanske hade passat till låten var lite high-speed motorcykelåkning, kan ju simuleras med super8 genom att filma med lägre framerate kanske? Så slipper du sitta och filma på en motorckel som åker i 290km/h. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra förstaförsök. Att tjejen inte är någon artist och avsaknad av nödvändig exhibitionism är ju inget filmaren kan fixa. Det enda "felet" - bortom estetiska åsikter - är att läppsynken inte funkar. Då faller illussionen helt platt tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=yooonis]Enligt mig skitbra, as snyggt ju. Känner själv för att filma med super 8 nu... synd bara att det ska va sà *** dyrt...

 

bra jobbat

 

yonis[/citat]

 

Filmen/framkallningen/telecine är dyrt, men kameran köpte jag för 400 spänn på ebay.de.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Jag lade in en länk till videon från http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?p=102916#102916 , du kan läsa ett par åsikter om videon där med. :)[/citat]

 

Såg att en del gnällde om ljussättningen i USA, nån som kan ge lite konstruktiv kritik härinne på vad jag borde gjort annorlunda vad gäller ljuset? Är själv supernöjd med hur ljuset blev på många klipp, särskilt på sångaren i garaget, tycker det är snyggt när det ligger mycket ljus på henne. Ger den där "overkliga" looken som jag gillar:)

 

EDIT: Gick in o frågade amerikanerna också:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Howdy!

 

Du ville inte att jag ska vara så hård mot dig i min kritik och det är heller inte min avsikt, utan jag ger gärna konstruktiv kritik i positivt syfte och med respekt för det otal timmar alla inblandade lägger ner i sina arbeten. Så här ser jag på videon:

 

Jag gillar många av klippen på motorcykelfärden och jag tycker att toningarna fungerar många gånger, men att de förlorar lite av sin effekt då de förekommer väl ofta. Jag saknar en berättelse i bilder och skulle vilja se en historia med tjejen i hemmiljö (istället för att hon bara står framför ett antal målarburkar i en källare), som väntar på att killen ska komma hem och att man ser hennes föraningar om att något är på väg att hända. Kanske skulle det liva upp hennes uttryck lite samtidigt. Inklippen på när hon skrattar, när någon busar med henne samt ett mansanskikte förstår jag inte och de skulle jag vilja ta bort. Vem är han? Varför skrattar hon? Det ser ut som bilder som är tagna under filminspelningen, men inte hör till videon. Är det kanske så att de ska symbolisera deras förhållande och gemensamma lycka? Hennes tankar på dem tillsammans? I så fall skulle jag vilja att den sekvensen skrevs in i manus och filmades tydligare, vad de gjort tillsammans etc. Tyvärr tappar hon också synken på ett ställe, vilket klipp jag skulle vilja byta ut. Den blå effekten tycker jag kommer lite för tidigt och jag skulle enbart vilja ha den som en övergång från sista klippet till stillbilden.

 

Hoppas att du tycker mina åsikter är av värde och lycka till med ditt fortsatta filmskapande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för inputen. Filmen var mest ett försök att filma med film och se hur det blir. "Storyn" i videon är att HON(i början tar hon ju på sig mc-kläderna o hjälm o sätter sig på MC'n) åker omkring för att till sist crasha. HAN(min farsa:)), körar bara. Läs inläggen ovan från mig så får du mer bakgrundsinfo.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...