Clown Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Jag har sett en massa filmer i "kolla min film" -delen med olika utseende på sina mynningsflammor men hur ser det ut i verkligheten? Ser man verkligen en eldsflamma i en tiondels sekund utanför pipan eller blixtrar det bara till? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 beror på vilket vapen du använder Har du en pistol av normal kaliber så märker du det aldrig. förutsatt att inte spelar in med höghastighets kamera för då syns det kalrt och tydligt. Automat vapen kommer du att se en flamma på men inte särskilt länge. Bara så länge någon skjuter. Pistoler med "three round burst" som HK 18, Beretta 93 etc. kan du se en mynnings flamma på om det är lite taskig belysning. DEN trinity shop i HongKong säljer sk. Cap Guns som är repliker av riktiga vapen men som inte kan avfyra skott utan bara en liten krutladdning som ger rekyl och en mynnings flamma (dock ej lika stor som orginalet) är populär som filmrekvisita. Dock måste man ha vapenlicens för dessa i sverige så man handskas med krut (eller nått i den stilen). Angående formen på flamman så kan man med hjälp av en sk "muzzle flash" dels ändra rekylen och formen på flamman. HK har ett intressant system i sina pistoler som gör att de heta gaserna utgår uppåt en två centimeter innan kulan lämnar mynningen vilket gör att man inte får en så kraftig rekyl uppåt utan är mera stabil och kan få i väg flera skott med en säkrare träff bild. På en del autmat gevär me näven pistoler har man satt en muzzle flash som spride gaserna uppåt neråt och ut åt siderna, vilket gör att flamman ser ut som ett + eller ett Y. Det ahr gått mode i att göra custom modifications i USA på sina pistoler, elkromera skiten i olika färger och häkta på allt möjligt skit från rödpunkt sikten till olika muzzle flash supressors som formar flamman i kors, Y. eller streck. En Muzzle flash supressor är just till för att dämpa mynnings flammans synlighet för i mörker syns alla mynningsflammer, och i krig är det en fördel om fienden inte ser för mycket av dig. På en del vapen som Barret 92 .50 ett pansar prickskytte gevär utav guds nåde (privatpersoner kan köpa vapnet under jakt licens i USA) har två anledningar till att använda en muzzle flash supressor. 1. den tar bort ca 20% av bakåt rekylen vilket är praktiskt när det är mer krut i amunitionen än i en handgranat. 2. du ska inte synas. Man kan även använda spår amunition som syns i mörker, fullkommligt meningslöst i dag med 3.e generationens mörkerkikare, men under andravärldskriget hade man det på flygplan och antiflygplans kanoner för att se ungefär var man sköt. vart 20:e eller så skott var då täckt med magnesium har jag för mig (är inte säker) som antändes av de heta gaserna och skottet glödde i luften. Frågor så maila mig gärna. Chris FD. Arisoft och vapenfanatiker (nu bara vapenfanatiker) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=DanyaelX]beror på vilket vapen du använder Har du en pistol av normal kaliber så märker du det aldrig. förutsatt att inte spelar in med höghastighets kamera för då syns det kalrt och tydligt. Automat vapen kommer du att se en flamma på men inte särskilt länge. Bara så länge någon skjuter. Pistoler med "three round burst" som HK 18, Beretta 93 etc. kan du se en mynnings flamma på om det är lite taskig belysning. DEN trinity shop i HongKong säljer sk. Cap Guns som är repliker av riktiga vapen men som inte kan avfyra skott utan bara en liten krutladdning som ger rekyl och en mynnings flamma (dock ej lika stor som orginalet) är populär som filmrekvisita. Dock måste man ha vapenlicens för dessa i sverige så man handskas med krut (eller nått i den stilen). Angående formen på flamman så kan man med hjälp av en sk "muzzle flash" dels ändra rekylen och formen på flamman. HK har ett intressant system i sina pistoler som gör att de heta gaserna utgår uppåt en två centimeter innan kulan lämnar mynningen vilket gör att man inte får en så kraftig rekyl uppåt utan är mera stabil och kan få i väg flera skott med en säkrare träff bild. På en del autmat gevär me näven pistoler har man satt en muzzle flash som spride gaserna uppåt neråt och ut åt siderna, vilket gör att flamman ser ut som ett + eller ett Y. Det ahr gått mode i att göra custom modifications i USA på sina pistoler, elkromera skiten i olika färger och häkta på allt möjligt skit från rödpunkt sikten till olika muzzle flash supressors som formar flamman i kors, Y. eller streck. En Muzzle flash supressor är just till för att dämpa mynnings flammans synlighet för i mörker syns alla mynningsflammer, och i krig är det en fördel om fienden inte ser för mycket av dig. På en del vapen som Barret 92 .50 ett pansar prickskytte gevär utav guds nåde (privatpersoner kan köpa vapnet under jakt licens i USA) har två anledningar till att använda en muzzle flash supressor. 1. den tar bort ca 20% av bakåt rekylen vilket är praktiskt när det är mer krut i amunitionen än i en handgranat. 2. du ska inte synas. Man kan även använda spår amunition som syns i mörker, fullkommligt meningslöst i dag med 3.e generationens mörkerkikare, men under andravärldskriget hade man det på flygplan och antiflygplans kanoner för att se ungefär var man sköt. vart 20:e eller så skott var då täckt med magnesium har jag för mig (är inte säker) som antändes av de heta gaserna och skottet glödde i luften. Frågor så maila mig gärna. Chris FD. Arisoft och vapenfanatiker (nu bara vapenfanatiker)[/citat] Det var en hel del info :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=DanyaelX]Man kan även använda spår amunition som syns i mörker, fullkommligt meningslöst i dag med 3.e generationens mörkerkikare....[/citat] För resten av världen men inte svenska försvaret, finns inga pengar till mörkersikten. Det är nog spårljus som gäller för den stora majoriteten av det svenska försvaret. Jag har skjutit med spårljus men bara några skott, t.om. de var för dyra... (det svenska försvaret är lika modernt och anpassat för dagens behov som en dinosaurie och lika verkningslöst och urholkat som en tom plånbok före lönen, de har ju slagit igen allt!). :x 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=DanyaelX]Man kan även använda spår amunition som syns i mörker, fullkommligt meningslöst i dag med 3.e generationens mörkerkikare, men under andravärldskriget hade man det på flygplan och antiflygplans kanoner för att se ungefär var man sköt. vart 20:e eller så skott var då täckt med magnesium har jag för mig (är inte säker) som antändes av de heta gaserna och skottet glödde i luften.[/citat] heh... spårammo ser mer ut som laserskott än riktig laser... liten rättelse: Spårammo används fortfarande för att leda elden, till exempel: gruppledaren ser ett mål, skriker ex:"busken, skytt, eld!", han skjuter då mot målet med spårljus, resten av gruppen/erna ser då vart de ska rikta sin eld och då koncentreras elden vare sig de såg skytten eller ej bara de ser vart ledaren skjuter. smygfaktor noll, men möjligheten att styra elden i dålig sikt kompenserar. Så helt meningslöst är det ju inte och bruket är definitivt inte utdött. vit ammo eller röd enligt nato. jaaa,,, det är därför dom bygger in dom där sidoflasharna. men det är ju genialiskt, och så självklart enkelt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Det hörs ju på namnet vad spårljus är. Jag erinrar mig att man laddade typ var femte eller tionde skott med spårljus och vitsen var att just leda de andras eld i samma riktning, särkillt om man hade lite svårt att komunicera pga språkproblem, buller, eller oklar lokalisering eller om man är lite spridd utom hörhåll, för att inte tala om stressfaktorn när det hettar till. Att bli träffad av spårljusammo är inte heller direkt gynsamt för hälsan förutom den akuta blyförgiftningen. (Jag gjorde lumpen på fältsjukhus.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 [citat=Uppsala BildTeknik][citat=DanyaelX]Man kan även använda spår amunition som syns i mörker, fullkommligt meningslöst i dag med 3.e generationens mörkerkikare....[/citat] För resten av världen men inte svenska försvaret, finns inga pengar till mörkersikten. Det är nog spårljus som gäller för den stora majoriteten av det svenska försvaret. Jag har skjutit med spårljus men bara några skott, t.om. de var för dyra... (det svenska försvaret är lika modernt och anpassat för dagens behov som en dinosaurie och lika verkningslöst och urholkat som en tom plånbok före lönen, de har ju slagit igen allt!). :x[/citat] Så illa är det inte. Alla som ska ha bildförstärkare har det och alla som ska ha spårljus har det. Sedan är det bara en fråga om hur moderna bildförstärkarna är. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaSaz9023 Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 en noob fråga bara, skulle man inte kunna lägga en grön lapp som green screen och sen lägga in en flamma? och klippa fort i adobe after effects? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Det beror ju väldigt mycket på hur ljust det är i miljön för hur väl en mynningsflamma tecknar för blotta ögat. En solig vinterdag ser mynningsflamman på en AK5 mest ut som små rökpuffar. Jag filmade en scen i en trång källarkorridor en gång där personen framför kameran sköt mot kameran med en svartkrutsladdad (blanka patroner) 12 gauge Franchi SPAS. Mynningflamman blev ungefär en och en halv meter hög och tunnade ut ett par meter framför pipan och trycket för oss som låg bakom skydd i korridoren var helt otroligt. I korridortaket satt såna där vanliga moderna lyrörsarmaturer med plastkåpor och jag tror att SPASen blåste bort minst tre kåpor. Skitfarligt men väldigt kul. Gör inte om det bara för att jag är dum i huvudet och inte förstod bättre när jag var i den åldern. Hade vi filmat med en modern DV-kamera hade den blåst åt helvete. På den tiden använde vi stora tunga ENG-kameror (S-VHS) på rejäla Sachtlerstativ som vi pundade. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts