ymmit Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Hej hej...jag har sett på dom flesta filmerna här på voodoofilm å även på sprocket.se. Och i dom bästa action filmerna är de alltid något extra som jag gärna uppskattar att lära mig :) Så va jag undrar är hur man kan göra hylsor i After Effects. Lr om man kan rita dom i paint lr ta färdiga. Hur som helst hur gör man de? Och en fråga till. Om man skjuter med t.e.x. en pistol mot en bil så blir de ju gnistor. Jag undrar även hur man gör sånt i AE om de går. Lr om man på något sätt kan ta färdiga bilder å sätta ihop. Är iaf väldigt tacksam för svar... MvH/ Timmy :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Hylsor i AE tycker inte jag är någon vidare idé av den anledningen att dom blir i 2d. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tattarn Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 [citat=Jawo]Hylsor i AE tycker inte jag är någon vidare idé av den anledningen att dom blir i 2d.[/citat] Går även att göra enkla 3dgrejer i After Effects, t ex hylsor. Ska du göra hylsor som hastigt flyger ur pistoler vid skott så funkar nog After effects. Annars finns ju 3dprogram, som 3ds max, Lightwave, Maya osv. Men det tar ju ett tag att lära sig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 [citat=tattarn][citat=Jawo]Hylsor i AE tycker inte jag är någon vidare idé av den anledningen att dom blir i 2d.[/citat] Går även att göra enkla 3dgrejer i After Effects, t ex hylsor. [/citat] Visst, men dom 3d grejorna man kan skapa i AE duger inte till mkt förutom vinjetter och liknande. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 fysiska hylsor fungerar nog bäst. leta reda på ett skjutfält/skjutbana, ta för guds skull reda på tider de INTE ska skjuta och samla på dig hylsor som du kan ha i närbilder på marken när de singlar ner till marken. Om du vågar så kan du fråga runt på millitära instanser, under en del övningar plockar de reda på använda hylsor så att de inte ska ligga och skräpa i naturen. Och självklart, om du hittar oskjuten amunition, RÖR EJ!!! Vapen är designade för att döda och lemlästa!!! Rättare sagt, hör efter med respektive ansvariga innan du ger dig ut. Du kan också fråga någon som går i lumpen om de kan ta med sig hylsor från någon övning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 Hm...Jag är bara 14 år snart 15 å känner ingen som tar lumpen. Men det här med hylsor var de ju frågan om. Jag undrar ju hur man gör dom i AE. Allså jag är ingen dålig AE användare så ni kan ju iaf försöka förklara lite kort eller skicka en länk om ni orkar..Vore as bra. Vill ju kunna göra hylsor... MvH/ Timmy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 [citat=ymmit]Hm...Jag är bara 14 år snart 15 å känner ingen som tar lumpen. Men det här med hylsor var de ju frågan om. Jag undrar ju hur man gör dom i AE. Allså jag är ingen dålig AE användare så ni kan ju iaf försöka förklara lite kort eller skicka en länk om ni orkar..Vore as bra. Vill ju kunna göra hylsor... MvH/ Timmy[/citat] Du får helt enkelt skaffa fram en bild på en hylsa och använda AEs partikelsystem. Exakt hur man använder AEs partikelsystem vet jag inte, men nån annan här kanske vet? Själv skulle jag dock använda ett 3d program typ 3ds max till det av flera olika anledningar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 Mne jag orkar inte lära mig ett helt nytt program för att kunna gör ahylsor. Specielt inte när man kan göra hylsor i AE. Men allså. Jag hitta en bild på en hylsa nu. Men hur gör man får att få den att rotera runt å röra på sig när den ska flyga iväg. Är de maskning frame by frame lr va är de ehhe. Blackstar snacka ju om Particel System. V ska man göra egentligen hehe? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=ymmit]Blackstar snacka ju om Particel System.[/citat] Nej, det var jag som pratade om det förut. (Om du syftar på "Rök i AE") Jag tror att det blir bättre med en bild än partiklar. Nere i timelinen står namnen på alla klipp och bilder. Välj hylsan och klicka på pilen brevid. Sen tror jag att man väljer "transformation". Där står "position", "rotation" m.m. Klicka på klockan brevid "position", sen drar du fram timelinen dit rörelsen ska gå. Flytta klippet och du har gjort ett keyframe-klipp där hylsan, eller vad man nu har, rör på sig. Lägg även till "rotation" på hylsan på samma sätt. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 om jag inte minns fel så kan man koppla bilder till partiklarna och med hjälp av partikelsystemet slippa animera varenda lite hylsa, jag antar att det inte är en enda hylsa vi pratar om utan en formidabel flodvåg typ 4000 kulor per minut a la m134 minigun... fråga mig dock inte hur man assignar, det har jag aldrig prövat själv. men det bör gå... även om jag skulle föredra en praktisk effekt för det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=jmalmsten]om jag inte minns fel så kan man koppla bilder till partiklarna och med hjälp av partikelsystemet slippa animera varenda lite hylsa.[/citat] Precis det jag syftade på. Blir ju ett jäkla slit att sitta och handanimera varenda liten hylsa. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 [citat=Broman][citat=ymmit]Blackstar snacka ju om Particel System.[/citat] Nej, det var jag som pratade om det förut. (Om du syftar på "Rök i AE") Jag tror att det blir bättre med en bild än partiklar. Nere i timelinen står namnen på alla klipp och bilder. Välj hylsan och klicka på pilen brevid. Sen tror jag att man väljer "transformation". Där står "position", "rotation" m.m. Klicka på klockan brevid "position", sen drar du fram timelinen dit rörelsen ska gå. Flytta klippet och du har gjort ett keyframe-klipp där hylsan, eller vad man nu har, rör på sig. Lägg även till "rotation" på hylsan på samma sätt. ;)[/citat] Nice idé. Jag tog min ritade hylsa i paint haha å förde in i AE. sedan tog jag klippet oxå. Sedan gjorde jag som du sa med position. Och de fattade jag. Men när jag skulle få den å rotera med rotation fattade jag inte. Hur fungerar. Jag får klura vidare. Men skriv gärna hur man får den att rotera hela tin Broman lr någon annan :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 hur många hylsor rör det sig om egentligen? hur stora är de i bild? Flyger dom upp i en båge som med pistoler och gevär eller singlar de rakt ner som från ksp58? En hylsa är ju väldigt blank och fin så om man ser den tillräckligt nära så kommer det se väldigt konstigt ut om inte blänket följer med över hylsan. om de ska flyga ur som med gevär så undrar jag om det är nödvändigt att se dem... de flyger hiskeligt snabbt och om man inte kollar från rätt vinkel och verkligen försöker se dem så hinner inte ögat uppfatta dem. Man kan se artillerigranater i flykt om man tittar rakt bakifrån, men när såg du sist en granat animeras i normal hastighet i en film? Lägg till lite hyls-pling i ljudet så kanske folk tror att de har sett dem. off topic: En sak som jag alltid funderat över... när man ser ww2flygarfilmer så har de ofta långa dogfights då de spyr ut kulor mot varandra, och oftast missar. Borde det inte vara livsfarligt att vara inom flera mils radie runt denna dogfight på grund av dels fallande hyllsor och dels en jävla massa blyklumpar som måste slå ner någonstans? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 [citat=ymmit]Men när jag skulle få den å rotera med rotation fattade jag inte.[/citat] Högerklicka på bilden, sen tror jag att det är transform, rotation, sen väljer du hur många grader. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 [citat=jmalmsten]om de ska flyga ur som med gevär så undrar jag om det är nödvändigt att se dem... de flyger hiskeligt snabbt och om man inte kollar från rätt vinkel och verkligen försöker se dem så hinner inte ögat uppfatta dem. Man kan se artillerigranater i flykt om man tittar rakt bakifrån, men när såg du sist en granat animeras i normal hastighet i en film? Lägg till lite hyls-pling i ljudet så kanske folk tror att de har sett dem. [/citat] Gör inte det, tycker det är riktigt B när folk lägger till hylsljud fastän inga hylsor syns. En sak som man måste tänka på och som alla missar är rörelseoskärpan, ser skit dumt ut ifall en hylsa kommer flygandes u hög fart utan någon somhelst suddighet. Vill du ha bilder på tomhylsor kan du ju alltid söka efter hylsa, shell casings, osv och lägga till 9mm 5,56 eller vad du nu vill ha för ammuntion på tex googles bildsök. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Jag menade hylsflygningarna... hylsor som ramlar ner på marken är som sagt inte lika lätt att bara skippa helt visuellt. jag bara menade att man det behövs väldigt lite synliga hylsor. oftast då väldigt suddiga på ett par enstaka bildrutor. Man luras att tro att man sett väldigt många saker med övertygande ljud och bildval. Är det slow mo eller vanlig hastighet de ska visas? Ett annat problem är ju utkastarhålet som ska öppnas och stängas för varje kula. om man ska vara riktigt noga. Jag har själv skjutit med ksp58(svenska svaret på m60) och det byggs snabbt upp en bra stor hög med hylsor under den (ok, inte lika snabbt som i hotshots2), men ändå är det väldigt sällan jag ser det i filmer. och ska vi tala b? när såg du sist någon byta pipa på en kulspruta i en filmstrid? Det finns mycket att töja på. nu börjar jag känna mig som en gnällig gammal kärring så det är väl dags att jag slutar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Utkastar hålet kan man faktiskt fejka väldigt bra och väldigt enkelt. Det kan man även göra med manteln på en pistol, fast då måste det nästan vara från sidan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Jag är typ helt IQ-befriad när det gäller filmskapande över huvud taget men finns det inget program där man kan köra scener mot en enfärgad bakgrund, typ en blå eller grön duk, och sen lägga på det andra som bakgrund? Då kan man ju bara kasta lite hylsor framför duken och sen klippa och flytta runt tills det ser ut som att dom trillar eller flyger ur pickan. Eller är det sånt som kräver en budget på 100 miljoner dollar och ett team på 1000 pers? Fast då kör dom nog med riktiga låtsaspickor skulle jag tro. :) Vart tog den gamla hederliga StarWars-trickfilmningen vägen? Fan va lack jag blir! :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Jodå, det skulle gå men frågan är om det verkligen skulle se snyggt ut... Det måste ju se ut som att dom kommer från vapnet i fråga. En realistisk båge när det hoppar iväg eller vad som nu händer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Det här med Rotation är svårt. Kna någon skriva va man ska skiva för siffror på widht lr va de heter å på de andra. trixar å donat länge nu. Men jag vill att lixom hylsan ska gå runt. i små bågar ...inga stora allså...:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 eh, spånar bara fritt nu, men det borde gå att göra ett separat "snurrklipp" där kulan snurrar ett varv som du lägger till en radial blur (snurroskärpa) detta klipp lägger du sedan in, loopar och animerar i kastbanan. Behöver nog lite "4corner distortion", jag tror att den ska finnas där i effektmenyn. eric: vi har redan försökt övertala honom att fixa riktiga hylsor, men det verkar inte vara möjligt. om du undrar över det där programmet för att ta bort enfärgade bakgrunder så kan du söka keying i forumet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Fattar inte vad han ska med riktiga hylsor till. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted October 6, 2005 Author Share Posted October 6, 2005 Inte jag heller. Men jag fick tag i en rätt nice hylsa nu när jag goggla lite hehe. Så jag gjorde så att jag importera hylsan å maska sedan ut den så bara hylsan syntes. Sedan så gick jag in på Tranforms å kryssa i position...Efter de så rörde jag den så den skulle röra sig. Då blev de rätt bra. Men nu vill jag få den å snurra rund oxå. Inte höra stora loopar som den gör om man kryssar i Rotation å flyttar. Men om man nu sk använda Rotation kan ni väll säga hur stora siffror de ska vara i AE...T.e.x: 234 x 213. För att få den att bara snurra runt allså As tacksam för svar. MvH/ Timmy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 Gick det inte att loopa dit snurrklipp i en bana som jag beskrev sist? ymmit och jawo: lättaste sättet att göra realistiska hylsor är att använda riktiga hylsor... om man har sådana. man får då allt gratis, ljusblänk, snurr, och allt sådant... bara point and shoot... Det har länge varit välkänt för filmmakare hur man kan animera mynnningseld på träpistoler... men av någon anledning är det väldigt få som gör det... Det ser bättre ut med praktiska effekter. Det ser mer realistiskt ut, av någon anledning. varför, får ni lista ut själv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted October 6, 2005 Author Share Posted October 6, 2005 jaja...Men som jag beskrev sist är jag 14 år å har nog inte så mkt tillgång och råd till all den rekvisita t.e.x. vapen. Men jag satt å klura lite i AE nu och har kommit på hur man gör nu. Förutom att jag inte vet hur många hylsor de ska komma o.s.v. och så går dom nästan alltid för fort och dom snurrar jäte fort. Ser as fult ut haha. Som man typ har snabbspolat filmen... Men nu har jag 2 frågor till ;) Båda handlar om skottträffar... 1: Jag vill kunna ha skottträffar på en plåt. t.e.x. en bil. Å de undrar jag hur man gör. Allså de ja undrar hur man gör är själva gnistan som dyker upp när skottet träffar. Som i SCS04byArmadaNetwork om någon har sett den... 2: (skotträff 2) Jag undrar även hur man gör en skott träff på en vanlig vit vägg. Eller någon annan färg? Som man har sett på filmer här på voodoofilm å sprocket kommer de ju upp som digitala damm poffar. Ska man använda "Particle playground" till de eller? I sånna fall kan någon förklara lite mer om Particle playground. Vore as ballt å veta hur de fungerar:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.