Jump to content

Hylsor i AE

ymmit

Recommended Posts

ni sa att ni inte förstod vitsen med att använda riktiga hylsor.

men, men,

svar på fråga ett: http://www.intuitor.com/moviephysics/mpmain.html#flashingbullets

ENKEL ROTOSCOPING I AE:

1. dubbelklicka på ditt klipp så får du den i ett separat fönster (inte compositionfönstret)

2. leta reda på när i klippet du vill ha gnistan. ställ dig där

3. uppe i verktygspalletten ser du en liten pensel.

4. tryck på penseln.

5. välj färg på gnistan.

6. kontrollera hur många frames som penseln är inställd för.

7. måla dit en liten gnista med penseln... gå till nästa bildruta om en animering behövs...

8. Rendera när du är färdig med allt annat som ska göras.

KLAR!

Av någon anledning ignoreras mitt tillvägagånssätt när jag beskriver det för folk på detta forum. Folk vill mycket hellre sitta och jävlas med maskning på photoshopritade bilder med grön bakgrund. på detta, mitt enkla lilla vis, kan man snabbt och enkelt få mynningsflammor och gnistor och annat som ska blixtra till.

fråga 2, nu måste du nog till med någon slags praktisk effekt. att göra det digitalt, är ju att antingen klura med partiklar eller ladda hem från detonationfilms eller liknande sidor.

Hehe jag testade nu. Men de gick ikke så bra :(

När jag skulle måla den va de ju omöjligt å få det likt en gnista. Specielt när man inte får släppa penseln. Då kan man ju häldre gör en solid hehe. Men om den ska röra sig ska man ta frame by frame då lr?

Nån som kan komma med riktiga gnist förslag :)

Vore även bra om någon anna kunde svara på fråga 2 om ni kan den.

Inte får släppa penseln? låter väldigt skumt... för mig är det bara att pensla på, misslyckas jag så finns alltid suddet. (kom ihåg bara att ställa ner duration för den också) många av penselinställningarna från photoshop finns med. Vad ska du med en solid till? är det något väldigt fundamentalt som jag missat med AE?

Rotoscoping görs ofta frame by frame, men eftersom gnistor från kulnedslag oftast bara syns ytterst kort tid, så är det inte så farligt, om man jämför med gamla teknade Sagan om Ringenfilmen där alla var rotoscopade från skådisar.

"Nån som kan komma med riktiga gnist förslag?" Tack för den du... ;)

Nedan följer ett utdrag ur after-effects hjälpen, som följer med AE 6.5, det var här jag lärde mig hur man gick tillväga. eller vill du ha gnistor som uppför sig som svetsloppor och studsar omkring i flera sekunder? Jag har svårt att tänka mig ett vapen som skulle uppföra sig så, om man bortser från heatrayen i war of the worlds den äldre. Då kan jag förstå problemet... då är det nog partikeleffekter/praktiska gnistor som gäller.

Rotoscoping with the brush tool

--------------------------------------------------------------------------------

Rotoscoping involves painting on individual frames over a series of frames to create an animation or to remove unwanted details in your footage. While rotoscoping can be tedious work, After Effects makes the process somewhat easier.

To rotoscope with the brush tool:

1 Double-click the layer you want to paint.

2 Select the brush tool in the Tools palette.

3 In the Paint palette, choose Custom from the Duration pop-up menu, and specify the duration in frames. Select paint options as desired.

4 Paint in the layer.

5 Press Control + Page Down (Windows) or Command + Page Down (Mac OS) to advance the number of frames specified by the Custom duration setting. (To move back the same number of frames, press Control + Page Up (Windows) or Command + Page Up (Mac OS).

Repeat steps 4 and 5 as needed.

Nice!!!

Fråga 1: Nu gick de bättre :) Det enda jag inte fattade var punkt 5...

När man tryckte Ctrl + Page Down så flyttade ju bilden en frame. Men vad är de man ska göra sen när man har flyttat allting en frame hehe. De var fråga 1.

Fråga 2: Jag undrar även varför man ska dubbelklicka i början. Va gör de för skillnad än om man inte skulle göra det???

Annars vill jag bara tacka hehe...

Det du gör när du dubbelklickar är att du ser bara det aktuella klippet, inte hela kompositionen.

när du flyttat dig till nästa bild så fortsätter du att animera, eller går tillbaka till kompositionen igen. du kan ram-previewa, maska och allt sånt i den här enskiljda skärmen.