Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja, som alla amatörfilmare jag också, drömmer om att få äga en bra, helst profesionell videokamera som jag kan filma med. Och kanske till och med en dag bli en profesionell filmare el. regisör.

Jag har länge letat efter svaret på frågan: Vad är det som gör att bilden skall se ut som på en film, och inte video...

Det är några saker, kanske många. Men, för att förenkla det hela, skulle jag väl säga att en bra videokamera är ändå av de saker som behövs till en bra filmning

Så, under min rena nyfikenhet, bläddrade jag på sida efter sida med info om videokameror allt från 20.000 kr, till 500.000 kr.

Men, när jag tittade förbi JVC:s hemsida, hittade jag en nykommen videokamera som "kanske" kommer att tillfredställa mina behov i framtiden.

Den heter JVC GY-HD100U och kostar ungäfär 50.000 kr. Inte så värst mycket tycker jag för en videokamera som troligen kan göra mycket.

För att göra saken mer intressant, tyckte jag att det var en bra idé om också ni kunde ta del av den, se och bedöma... kanske har ni läst om den någonstans och kan säga/skriva något här på forumet.

Alltså, den spelar i 24 bilder per sekund, har HD spelningsformat och mycket annat som gör att det kan se ut som på film när man spelar in med den.

Länk: http://pro.jvc.com/prof/Attributes/...=&feature_id=04

Skulle inte länken fungera, kan ni gå in på http://www.jvc.com sedan klicka på en blid som visar (reklam) GY-HD100

Tack er som orkat läsa min text.

ha det gött

Postad

Jag vet det!

Jag utgick från amatörens möjligheter till att skapa något bra.

Nu menar jag inte att man kan nå samma resultat som med film, utan menar att man kan nå bästa möjliga resultat med små medel.

Postad

[citat=neolit]Ja, som alla amatörfilmare jag också, drömmer om att få äga en bra, helst profesionell videokamera som jag kan filma med. Och kanske till och med en dag bli en profesionell filmare el. regisör.

Jag har länge letat efter svaret på frågan: Vad är det som gör att bilden skall se ut som på en film, och inte video...

Det är några saker, kanske många. Men, för att förenkla det hela, skulle jag väl säga att en bra videokamera är ändå av de saker som behövs till en bra filmning

ni kunde ta del av den, se och bedöma... kanske har ni läst om den

ha det gött[/citat]

Den här kameran finns inte ens att köpa i Sverige.

Och vill man skaffa sej sådana eller liknande så finns det massor.

Hittade en sida som beskriver kameran så här:

Brukar inte gilla JVC:s grejer men om den här håller måttet så är dom iallafall först med att konstruera en kamera (GY-HD100u) som fotografer kan använda. HDV, flip out, rejäl sökare, utbytbar optik och fäste för pinnar för follow focus. Hårdvaran ser ju extremt lovande ut. Återstår bara att se hur JVC löst mjukvaran. Deras förra HDV-kamera var inte direkt någon hit. $6-7000 ska den tydligen gå får och den börjar levereras i Juli 2005....

Postad

Jag vet inte. Men jag är förvisso också synnerligen amatör. Jag har kikat lite på dansk dogmafilm och de kör inte med filmlook. Men det blir ju riktigt bra ändå. Skulle tro att det inte hänger på kameran så mycket som på fotografen. Fast det är ju klart, det är snyggare med filmlook....

Postad

Jo, men om det ser skit ut så spelar det ju ingen roll om han som håller i kameran är bäst i världen.

Om det inte är en "grej" som han vill uppnå (typ dogma).

Ser bilden bra ut så blir din film bättre mottagen av publiken, storyn är jätteviktig också och om den är bra så förtjänar den kanske en bättre bild än vad sd och dv kan ge. Då finns det ju metoder att få det på:

Skaffa en bra kamera där du kan använda dig av movietube eller p+s mini35:a för att få kunna använda bättre objektiv och dra nytta av det "korta skärpedjupet" dessutom ger det mer livliga och filmiska färger.

Ljussätt bra med proffsgrejer.

Kör med bra skådisar.

Få till ett fungerande team.

Grading process efteråt kan vara nödvändig.

ADR dubba och/eller synka ljudet efteråt för att få mer punch.

Gör eget soundtrack, men inte kass midi tack, då faller även den bästa produktion när man hör det kassa sountracken komma in och förstöra allt.. Använd program som är samplebaserade för musikproduktion om du inte har några bra synthar.

Klipp skiten grymt bra, och gör en bra film.

Om den blir bra så kan du ju blåsa skiten till 35 för efterhandsstödet som du kanske får för att dom tycker att den är så bra.

/mvh

john e

Postad

Jag tycker personligen att "lögnen" på film, dvs att det är påhittad story blir mer trovärdigt när man får filmkänsla på filmen. Sagan om ringen inspelad med dv har t.ex sett för "verklig" ut och hela illusionen hade totalt fallit.

Sen finns det vissa filmer där dv passar utmärkt, dv passar bättre ju mer "verklighetskänsla" man vill uppnå. Därför vore det illa att spela in dokumentär med riktig film, för då skulle man automatiskt anta att det inte var på riktigt, att dom intervjuade var skådespelare.

Postad

[citat=Clown]Ska den här vara bättre än Sonys billigare variant HDR FX1?[/citat]

Det undrar jag med....Varför fick inte denna kamera priset då..Eller kanske nästa år? Men tror inte att nån kan svara på denna fråga..

Postad

[citat=sensu][citat=Clown]Ska den här vara bättre än Sonys billigare variant HDR FX1?[/citat]

Det undrar jag med....Varför fick inte denna kamera priset då..Eller kanske nästa år? Men tror inte att nån kan svara på denna fråga..[/citat]

Kan nog bara de som gjorde bedömningen göra. Men jag ger inte mycket för Sony som företag just nu efter alla de fadäser de gjort den senaste tiden.

PS:Kan ju bara hoppas att man får lite pengar av Sony eller en ny bil en dag för att snacka varmt för deras olika produkter. :)

Postad

[citat=barnholdt][citat=sensu][citat=Clown]Ska den här vara bättre än Sonys billigare variant HDR FX1?[/citat]

Det undrar jag med....Varför fick inte denna kamera priset då..Eller kanske nästa år? Men tror inte att nån kan svara på denna fråga..[/citat]

Kan nog bara de som gjorde bedömningen göra. Men jag ger inte mycket för Sony som företag just nu efter alla de fadäser de gjort den senaste tiden.

PS:Kan ju bara hoppas att man får lite pengar av Sony eller en ny bil en dag för att snacka varmt för deras olika produkter. :)[/citat]

:o Vad har sony gjort? Är det dålig kvalité på deras kameror eller nå sånt?

Postad

Jag tror att Sony och JVC har ett nära samarbete, speciellt vad det gäller linser o.d.

Sedan själva HD och HDV loggan ägs av Sony. Sedan kommer båda Sony och JVC ursprungligen från Japan.

Att jag skapade denna tråd var mest för att se vad ni tycker om den här produkten. Jag personligen, precis när jag såg denna, fick gåshud av glädje att man äntligen kunde skapa något som "liknar" film utan att ha världens budget.

Man får bara hoppas att denna produkt är verkligen så bra som den ser ut att vara.

Jag tycker personligen att det kostar för lite för att kunna utföra de här funktionerna som den gör.

Postad

Ang: "Vad har sony gjort?"

Det jag syfta på var alla mutor till radio DJ:s för att spela deras musik 24/7, deras falska citat av påhittade recensenter mm. till ett par filmer. Om dom kan göra så i USA varför skulle dom då inte kunna muta några journalister ang. en kamera? Här ta en kamera, vi bjuder på spriten. Inte för att jag säger att det måste gått till på det viset när deras kamera fick utmärkelsen men jag personligen kommer ha mycket skeptiska ögon till den koncernen ett tag.

Postad

[citat=neolit]Jag tror att Sony och JVC har ett nära samarbete, speciellt vad det gäller linser o.d.

Sedan själva HD och HDV loggan ägs av Sony. Sedan kommer båda Sony och JVC ursprungligen från Japan.

[/citat]

HDV standarden uppfanns av JVC sedan gick ett antal bolag med på den standarden. Men det tråkiga är att först så skrattade alla bara åt JVCs första

hdv kamera JYHD10u men den var igentligen först, och sen kommer stora och värdelösa sony med all den pondusen som dom har in och liksom "tar över" hdv standarden dessutom finns det en andlednig att tro att jvcs kameror är bra på hdv därför att hdv bygger på mpeg2 -kompression och det har länge jvc varit ledande på när det gäller bland annat digitaltv i usa som sänds med mpeg2 .. ///J

• 2 år senare...
Postad

Kolla panasonic hvx200 som är dvcpro hd/bättre eller om du ändå kollar runt 50 50+

alt sonys hd varitant xdcam mer komprimerad än dvcprohd men ändock fin,, om du vill göra filmliknande prylar testa få en progresiv bild hdv är småformat i jämförelse upplösningen på bilden säger inte allt , färgförhållanden interlaced vs progresivt etc inget fel på hdv heller eller dvcam eller dv ,,, men om du ändå ska spendera

Ja, som alla amatörfilmare jag också, drömmer om att få äga en bra, helst profesionell videokamera som jag kan filma med. Och kanske till och med en dag bli en profesionell filmare el. regisör.

Så, under min rena nyfikenhet, bläddrade jag på sida efter sida med info om videokameror allt från 20.000 kr, till 500.000 kr.

Men, när jag tittade förbi JVC:s hemsida, hittade jag en nykommen videokamera som "kanske" kommer att tillfredställa mina behov i framtiden.

Den heter JVC GY-HD100U och kostar ungäfär 50.000 kr. Inte så värst mycket tycker jag för en videokamera som troligen kan göra mycket.

För att göra saken mer intressant, tyckte jag att det var en bra idé om också ni kunde ta del av den, se och bedöma... kanske har ni läst om den någonstans och kan säga/skriva något här på forumet.

Alltså, den spelar i 24 bilder per sekund, har HD spelningsformat och mycket annat som gör att det kan se ut som på film när man spelar in med den.

Länk: http://pro.jvc.com/prof/Attributes/...=&feature_id=04

Skulle inte länken fungera, kan ni gå in på http://www.jvc.com sedan klicka på en blid som visar (reklam) GY-HD100

Tack er som orkat läsa min text.

ha det gött

Postad
Kolla panasonic hvx200 som är dvcpro hd/bättre eller om du ändå kollar runt 50 50+

alt sonys hd varitant xdcam mer komprimerad än dvcprohd men ändock fin,, om du vill göra filmliknande prylar testa få en progresiv bild hdv är småformat i jämförelse upplösningen på bilden säger inte allt , färgförhållanden interlaced vs progresivt etc inget fel på hdv heller eller dvcam eller dv ,,, men om du ändå ska spendera

Jag vet att du vill val.

Men.

1. Traden ar 3 ar gammal.

2. Anvand punkter och komman. Helt enkelt skriv pa bra svenska, inte slarvsvenska.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...