John Eriksson Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Hej! Kolla in vår musikvideo med The Sorayas: Skriv gärna vad ni tycker om den bra/kasst! Klicka här för att kolla in den http://hem.bredband.net/sorayas/ (flashvideo) Kolla även in våra hemsidor om ni vill: http://www.clairstyler.se/ http://www.sorayas.foo.nu/ Mvh John Eriksson clairstyler Göteborg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Riktigt snyggt:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 tackar, var det något som du tyckte var dåligt i den då? Lite info: Inspelad i Valallabadets industrihall Inspelningen tog 12 timmar och redigering tog jättelänge I slutet har vi fejksnö som vi sprutar ut igenom ett galler på övervåningen Teamet bestod av bandet (som hjälpte till) och typ 8 pers till "bakom kameran" /john e 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Riktigt snygg! Överraskande bra ljus i videon! Berätta gärna lite om tekniken, vilken kamera, vad ni gjorde med filmen på datorn i efterbearbetningen, unt so weiter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 Var roligt att du tycker det! Vi hade en j-vla massa ljus i videon som vi riggade på en sleten låda av trä med en stol på så att ljuset skulle komma upp högt. Vi använde bland annat ett ringformat lysrör som vi filmade igenom så att man får en cirkel i pupillen på den som sjunger, Annika i det här fallet, det är den som man kan se ibland när den åker över kameran. Vi körde lite med plug ins i combustion för att förhöja slutet med all snö i. För speed-ramping och ljuseffekter. Annars har vi bara dragit lite i kontrasterna och så för att få en "mustigare" bild. /J 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 Joo, jag glömde vi körde PA anläggningen på plats med musiken som bandet sjunger till i 20-50% snabbare än normalt för att sedan i redigeringen dra till baka hastigheten och få slowmotion med läppsynkat ljud, men tyvärr tog vi i lite för lite, så jag tycker inte att det syns så mycket faktiskt. Vi bode nog ha kört i typ 50-60% snabbare på plats men bandet hann inte med att spela när det lät som murfhits. /J 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Vad körde ni med för kamera? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 [citat=Yadis]Vad körde ni med för kamera?[/citat] Ok, gissa då då.. så ska jag avslöja det sen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Ingen som helst aning så fram med det bara:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 11, 2005 Author Share Posted August 11, 2005 [citat=Yadis]Ingen som helst aning så fram med det bara:)[/citat] Japp, vi körde dvx100 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA2 Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Snyggt faktiskt. Mycket bra ljus som sagt, och ingen musikvideo nowadays är komplett utan den där gulavita faden... om ni vet vad jag menar. Används mest i hiphop iofs, men det är en fin effekt det, även om hela världen är kåt på den. Btw, varför ville ni göra allting i slowmotion senare? Ger det (eller borde det) ge någon speciell effekt? Trodde det skulle bli samma sak fast möjligtvis sämre med slowmotion då det just brukar bli det ifall man inte har mycket ljus. Inte för att ni inte hade det... men varför göra det i första taget? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 jag håller med alla andra, de va snyggt :) bra ljus, bra vinklar och snyggt klippt!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dERT Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 [citat=John Eriksson] Vi använde bland annat ett ringformat lysrör som vi filmade igenom så att man får en cirkel i pupillen på den som sjunger, Annika i det här fallet, det är den som man kan se ibland när den åker över kameran. /J[/citat] Jo det var det första jag tänkte på, det med ögonen altså. Vart skaffar man sig ett så kallat "ringformat lysrör"? Måste ha ett sådant. Snygg video, gillade i stort sätt allt, fet mic hade hon i alla fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Otroligt fin "produktion" (låter nästan lite fult att kalla det så) ni gjorde. Tummen upp till er alla. Som även dom andra varit inne på tidigare, det skulle varit jäkligt kul att se lite från inspelningen, hur ni gjorde osv. dvx100? Mycket otroligt snygg bild blev det. Har du något tips på vart man kan läsa lite om hur man gör om film till flash? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elBeppo Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Håller med övriga talare i att det ser riktigt snyggt ut. Bra ljussättning och sköna färger. Snyggt att du jobbat lite med focus också... Mina spontana tankar om hur bra kanske kan bli bättre: Jag hade nog klippt videon lite snabbare. ...och så hade det nog varit häftigt med några fler överslagsbilder (på riktigt långt håll). Speciellt att alternera med under solot. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 27, 2005 Author Share Posted August 27, 2005 [citat=dERT][citat=John Eriksson] Vi använde bland annat ett ringformat lysrör som vi filmade igenom så att man får en cirkel i pupillen på den som sjunger, Annika i det här fallet, det är den som man kan se ibland när den åker över kameran. /J[/citat] Jo det var det första jag tänkte på, det med ögonen altså. Vart skaffar man sig ett så kallat "ringformat lysrör"? Måste ha ett sådant. Snygg video, gillade i stort sätt allt, fet mic hade hon i alla fall.[/citat] Hej! Ja, jag letade som fan efter ett sådant innan jag tillslut hittade det, Jag vet inte vart du bor men jag bor i Göteborg och där hittade jag det på Hornbach byggmarknaden i deras lampsektion. Jag minns inte om jag bara fick tag på amaturen där eller hur det var men kolla även, Lampfunkis på backaplan, dom hade sådanna amaturer men dom var svindyra.http://www.lampfunkis.se http://www.hornbach.se -hornbach var billigare. Lite detaljer: Vi körde med väldigt "vitt ljus" så det var ganska svårt att hitta ett cirkel format lysrör med så vitt ljus som möjligt, jag fick klippa isönder amaturen som håller lysröret i mitten så att jag kunde sticka kameralinsen emellan så att cirkeln blev centrerad i ögonen på henne. Den blev lite skranglig men det funkade. Mvh John 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 27, 2005 Author Share Posted August 27, 2005 [citat=barnholdt]Otroligt fin "produktion" (låter nästan lite fult att kalla det så) ni gjorde. Tummen upp till er alla. Som även dom andra varit inne på tidigare, det skulle varit jäkligt kul att se lite från inspelningen, hur ni gjorde osv. dvx100? Mycket otroligt snygg bild blev det. Har du något tips på vart man kan läsa lite om hur man gör om film till flash?[/citat] Tackar.. Vi har faktiskt lite bilder typ bakom kulisserna, bara stillbilder dock .. jag kanske kan lägga upp några om intresse finns. Jag vet att The Sorayas även har dessa bilder som kanske har lagt upp dom. dvx100? Ja fan, den är bra. Du behöver knappt läsa om det (hur man gör film till flash alltså.. gå in på http://www.sorenson.com och "fixa" ner deras Squeeze. Sorenson är codecen som dom brukar använda när dom kör marknadsföring i hollywood typ trailers och så: http://www.quicktime.com/trailers Squeeze fixar biffen... ställ in den på flash, eller quicktime eller windows media eller t.om real välj om det ska streamas och hur stor plats det FÅR ta. det är skit-enkelt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 27, 2005 Author Share Posted August 27, 2005 [citat=elBeppo]Håller med övriga talare i att det ser riktigt snyggt ut. Bra ljussättning och sköna färger. Snyggt att du jobbat lite med focus också... Mina spontana tankar om hur bra kanske kan bli bättre: Jag hade nog klippt videon lite snabbare. ...och så hade det nog varit häftigt med några fler överslagsbilder (på riktigt långt håll). Speciellt att alternera med under solot.[/citat] Tackar tackar.. Fan var shyssta ni är ju!! Jag fattar dock inte vad du menar med Överslagsbilder? Är det splitscreenen som du syftar på? Vi tog ju lite bilder långt ifrån ifrån en platform på en trappa. Där gav jag mig fan på att skaka kameran extremt mycket. Jag stod och skrattade och skakade på kameran (som faktiskt stod på ett stativ) alla undrade om det skulle bli bra.. men fan det blev ganska shysst, , men vi använde kanske för lite av det. Jag skulle gärna klippt den med ännu snabbare klipp men jag tänkte typ tempoökning mot refrengen och såntdär.. // mvh John 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 Riktigt nice showreel ^^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 [citat=Ayame]Riktigt nice showreel ^^[/citat] tackar, tackar!! mvh john 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elBeppo Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 [citat=John Eriksson] Jag fattar dock inte vad du menar med Överslagsbilder? [/citat] Vad jag tänkte på är just bilder på lite längre håll där hela bandet syns men även lokalen de står i. I en musikvideo med ganska högt tempo blir man lite förvirrad efter ett tag när det är mest närbilder. Men som sagt: Jag tycker att du har gjort ett mycket bra jobb! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 [citat=elBeppo][citat=John Eriksson] Jag fattar dock inte vad du menar med Överslagsbilder? [/citat] Vad jag tänkte på är just bilder på lite längre håll där hela bandet syns men även lokalen de står i. I en musikvideo med ganska högt tempo blir man lite förvirrad efter ett tag när det är mest närbilder. Men som sagt: Jag tycker att du har gjort ett mycket bra jobb![/citat] ja just det.. det har vi ju bara en gång faktiskt. Tack för tipset! //john 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buggybulldozer Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 är det skit på linsen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Helhetsintrycket är att videon ser mkt bra ut. Snabba, snygga klipp. Bra bild. Antar att du har ökat kontratsen när du färgkorrigerade? Ser i alla fall snyggt ut. Ja, undrar jag också, är det skit på linsen? Ha d :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Eriksson Posted August 30, 2005 Author Share Posted August 30, 2005 ja, det är typ det. skit på linsen. och ni undrar nog varför också.. det undrar jag med, men jag tyckte väl att det var fräckt med en fläck. ja i några tagningar har jag dragit lite i kontrasten för att få det lite mustigare, men det är långt ifrån alla som jag har fixat med. .. tjo /mvh john 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts