Jump to content

The Lord of the Rings: Trilogy - Special Extended DVD Edition maraton

nisse

Recommended Posts

Jag såg i går alla de tre förlängda versionerna på min hemmabio och VILKEN UPPLEVELSE...(runt 11 timmar). Jag har sett originalversionerna på bio men jag tycker helt klart att de förlängda versionerna är mycket bättre...

Kanske spoiler för de som ska se de längre versionerna

1. Karaktärerna fördjupas - man lär känna/förstå deras handlingar mer...
  2. Mer humor: speciellt rolig är en scen där Gimli och Legolas tävlar i att dricka mest öl då de alltid tävlar om vem som kan döda flest fiender... hehe
  3. The Return of the King är extra bra i denna långa version då bland annat man få se slutstriden med Saruman som var helt bortklippt i bioversionen. Och Aragons mötet med "de döda" är både längre och mer spännande...

Annars är det många helt nya scener och framför allt är det många förlängda scener som faktiskt får sin rätta beskärda del av berättelsen.

Jag vet att många säkert finner de längre versionerna helt onödiga och bara är ett irriterande sätt för filmmakarna att tjäna mera pengar... men Peter Jackson brinner verkligen för film... han har inte bara satt in extra scener och förlängt utan även gjort om filmen på olika punkter bland annat är början i Shire i första filmen helt omgjord och ger Bilbo mer plats i berättelsen - vilket är mycket bra för att knyta ihop allt i sista filmen.

Jackson har själv sagt att han tycker illa om director´s cut och liknande men att här var det mycket väsentligt material som han inte fick ha med på grund av filmlängsbegränsningar... och visst The Fellowship of the Ring (över 30 min förlängd), The Two Towers (över 40 min förlängd), The Return of the King (hela 48 min förlängd)...

Vad tycker ni?

Jo, fick dom i julklapp och dom är väldigt bra. Men det jag gillar bäst är dom 6 dvdskivorna med appendices...Kolla in digital gradeing på sista skivan. Rätt intressant tyckte jag. Jag tycker dock att dom pratar och visar för lite om Weta Digital... När dom snackar med dom säger mest bara "Jo Peter kom in och sa att vi skulle fixa 2 mûmakils som dör på 2 veckor och vi blev bara sååååå paffa" och så går dom laget runt och alla klagar lite hur svårt det var för dom men avslutar med: but it was fun. Lite mer hur dom gick till väga och planering och sånt skulle vara skoj.

[citat=Anhool]Jo, fick dom i julklapp och dom är väldigt bra. Men det jag gillar bäst är dom 6 dvdskivorna med appendices...Kolla in digital gradeing på sista skivan. Rätt intressant tyckte jag.[/citat]

Det ska jag definitivt göra!!!

jag har sett alla extended också. hela serien är ett enda stort mästerverk. peter jackson har lagt ner så orhört mycket tid på de här filmerna, och så bra de blev.

dock ska jag inte se extra materialet. jag brukar se på vanliga filmer, men just sånna här filmer i drömlandskap tycker jag bara blir sämmre efter ha sett extra materialet. då vet man i nästan alla scener att där bakom står 30 inspelningsmänn.. och att det landskap som var så fantastiskt bara är en förort på nya zeland. nej, sånna filmer blir aldrig sig likt efter extramaterial. och sagan om ringen är för bra för att jag ska försötra den filmenserien.

Men det är ju inte som när man är 3 år och tror på jultomten och sen avslöjar någon att han inte finns. Man vet ju att allt är en bluff men filmerna kan vara bra ändå. Jag tycker att det är så intressant så jag kan inte strunta i det bara för att hålla illusionen vid liv. Fast jag kan hålla med om att det kanske förstör lite...Tex. nu för tiden så sitter jag och försöker avslöja vart mattemålningen börjar eftersom jag vet att dom använde en sådan just där.

[citat=tomgrejs]dock ska jag inte se extra materialet. jag brukar se på vanliga filmer, men just sånna här filmer i drömlandskap tycker jag bara blir sämmre efter ha sett extra materialet. då vet man i nästan alla scener att där bakom står 30 inspelningsmänn.. och att det landskap som var så fantastiskt bara är en förort på nya zeland. nej, sånna filmer blir aldrig sig likt efter extramaterial. och sagan om ringen är för bra för att jag ska försötra den filmenserien.[/citat]

Jag kan hålla med dig till en viss del - visst förstör man en del av illusionen, men här på Voodoo Film är många intresserade av hur man just "gör film"... Efter att jag för ungefär för 6 år sedan lärt mig att hur filmspråket fungerar så har det förstört många filmupplevelser... det är faktiskt bara filmer som greppar tag i mig som gör så jag kan njuta av upplevelsen... men detta har även lett till att jag desto mer uppskattar och förundras av hur mycket jobb det ligger bakom men framför allt hur filmmagi kan skaka om mig/människor...

Men då det gäller Sagan om Ringen ska man absolut inte underskatta Nya Zeelands underbart variationsrika vackra natur - faktiskt så tror jag inte att de tre filmerna kunnat spelats in någon annanstans... :)

Klart att man vill ha mer extramaterial om hur dom gör filmen, gärna mer detaljrikt över hur dom gjorde just den där kamerarörelsen med den där nya fräcka kranen och hur den fungerar ;). Mer praktiska visningstest över hur de trickfilmade så att hoberna ser mindre ut. Och framförallt ännu mer om ljudläggningen och effektinspelning ;) Ringentriologin är ju en av de filmer där dom tar upp dom riktigt intressanta sakerna bakom filminspelningen.

En annan lustig grej som aldrig klaffar fel på extramaterial på dvd filmer överlag är ju att alla i teamet och runt om alltid har haft görkul hela tiden. Aldrig konflikter eller bråk mellan regisör och manusförfattare eller liknande. Klart att dom flesta inspelningar är jätteroliga, men det finns ju garanterat dom där det varit ett helvette att få ihop allt men där det i extramaterialet heter "vi hade så j-vla kul hela tiden, det här var den bästa tiden i mitt liv" he he.

Jag har för mig att på någon av skivorna berättade dom att det hade varit något bråk.

Ett inslag som var intressant var om Tolkien och det var ett flertal Tolkiennördar som visste allting om honom berättade om hans liv och sådant.

Det var ju helt okej men ibland så pratade dom med tex. Viggo Mortensen(Aragorn) som sa tex. "Ja, jag försökte att verkligen blablalba precis som Tolkien menade". Men han säger också på flera andra ställen att han inte hade läst boken.

Då känns det lite som att han inte riktigt vet vad han pratar om och kanske borde lämna över Tolkienanalyserna till dom riktiga fantasterna.

Bakgrunds matrialet till dom här filmerna är nästan lika bra som filmerna själva. Vilken upplevelse dom här människorna som har jobbat med filmerna genom åren har fått. Jag har många gånger själv önskad att jag hade varit där som nån kameraman eller animatör.

[citat=Ayame]Bakgrunds matrialet till dom här filmerna är nästan lika bra som filmerna själva. Vilken upplevelse dom här människorna som har jobbat med filmerna genom åren har fått. Jag har många gånger själv önskad att jag hade varit där som nån kameraman eller animatör.[/citat]

Jag skulle velat vara där och putsat skor o hämta kaffe till och med.

[citat=Ayame]Bakgrunds matrialet till dom här filmerna är nästan lika bra som filmerna själva. Vilken upplevelse dom här människorna som har jobbat med filmerna genom åren har fått. Jag har många gånger själv önskad att jag hade varit där som nån kameraman eller animatör.[/citat]

Ja, eller bara varit där och sett hur dom gjorde över huvud taget! :)

nu blev jag nästan lite sugen att se det dära extramaterialet ändå.. men jag ska föröksa hålla mig, i tron att filmen blir sämmre om jag ser det.. :)

ja det hade inte vart illa att vara med där i gänget, som gofer eller nått.. :P

[citat=tomgrejs] dock ska jag inte se extra materialet. jag brukar se på vanliga filmer, men just sånna här filmer i drömlandskap tycker jag bara blir sämmre efter ha sett extra materialet. då vet man i nästan alla scener att där bakom står 30 inspelningsmänn.. och att det landskap som var så fantastiskt bara är en förort på nya zeland. nej, sånna filmer blir aldrig sig likt efter extramaterial. och sagan om ringen är för bra för att jag ska försötra den filmenserien.[/citat]

Det ar faktiskt valdigt sevart, och forstor inte alltfor mycket...tror jag. Speciellt haftigt ar byn dom byggde upp mitt i ingenstans, och nar dom var fardiga rev dom rubbet och lamnade inte ett spar efter sig!

Landskapen ar i manga fall riktiga! Ofta ar det mattepaintings, men dom ar baserade pa fotografier fran NZ's fantastiska landskap. Bara omarrangerade lite for att dramatisera.

Jag var faktiskt nere och jobbade som digital ljussattare och effektartist pa weta digital under tva tornen och kungens aterkomst. Ar fortfarande kvar faktiskt (jobbar nu med king kong), kunde inte riktigt slita mig :)

Om det ar nagon som ar nyfiken pa nagot (vilket det verkar vara) kanske jag kan bidra med lite ickeofficiell info?

[citat=mikaelH][citat=tomgrejs] dock ska jag inte se extra materialet. jag brukar se på vanliga filmer, men just sånna här filmer i drömlandskap tycker jag bara blir sämmre efter ha sett extra materialet. då vet man i nästan alla scener att där bakom står 30 inspelningsmänn.. och att det landskap som var så fantastiskt bara är en förort på nya zeland. nej, sånna filmer blir aldrig sig likt efter extramaterial. och sagan om ringen är för bra för att jag ska försötra den filmenserien.[/citat]

Det ar faktiskt valdigt sevart, och forstor inte alltfor mycket...tror jag. Speciellt haftigt ar byn dom byggde upp mitt i ingenstans, och nar dom var fardiga rev dom rubbet och lamnade inte ett spar efter sig!

Landskapen ar i manga fall riktiga! Ofta ar det mattepaintings, men dom ar baserade pa fotografier fran NZ's fantastiska landskap. Bara omarrangerade lite for att dramatisera.

Jag var faktiskt nere och jobbade som digital ljussattare och effektartist pa weta digital under tva tornen och kungens aterkomst. Ar fortfarande kvar faktiskt (jobbar nu med king kong), kunde inte riktigt slita mig :)

Om det ar nagon som ar nyfiken pa nagot (vilket det verkar vara) kanske jag kan bidra med lite ickeofficiell info?[/citat]

Euhm du jobbar på Weta digital? ^^ Det har varit ett av mina drömjobb ett bra tag. King Kong verkar bli bra, har följt On the set diary på http://www.Kongisking.net. Har du träffat Peter själv?

[citat=mikaelH]

Om det ar nagon som ar nyfiken pa nagot (vilket det verkar vara) kanske jag kan bidra med lite ickeofficiell info?[/citat]

Oj, oj, oj, oj - vad häftigt hohoho... vet inte vad jag ska börja - Jo, har du sett något råmaterial/klipp eller vad som helst när King Kong slås mot dinosaurierna? Har ni kommit så långt än... eller hur som helst hur tror du filmen kommer att bli...??????????????????

[citat=nisse]Oj, oj, oj, oj - vad häftigt hohoho... vet inte vad jag ska börja - Jo, har du sett något råmaterial/klipp eller vad som helst när King Kong slås mot dinosaurierna? Har ni kommit så långt än... eller hur som helst hur tror du filmen kommer att bli...??????????????????[/citat]

Det ar faktiskt den sekvensen jag (och nastan halften av weta) har jobbat med ett bra tag nu. Den ar bitvis fardig och vi ar i slutfasen nu (av den sekvensen). Ratt skont att bli av med den snart eftersom vi hallit pa och gjort look development i snart ett ar nu.

Dom har ganska nyligen visat en halvfardig version av nastan hela kong+rex fighten med ljudlaggning pa en massa som heter Comicon (forkortning for comic conference tror jag). Fick tydligen valdigt bra respons. Kanske gar att hitta pa internet?

Haller ocksa pa med att preparera sekvensen nar dom faller ner i insektsgropen pa skull island. Det var ett klipp med darifran i trailern nar jack black fightas mot ett gang jatteinsekter (lite trivia: insekterna ar wetas, en insekt som bara finns pa NZ! Darav namnet pa foretaget).

Har sett delar ihopklippta fran filmen med ljud. Jag tror den kommer bli riktigt bra. Men vi har valdigt, VALDIGT mycket att gora nu...

Anhool:

Nationalitet spelar ingen roll, bara man ar duktig och har erfarenhet. Det har faktiskt kommit ner ett helt gang svenskar pa sistone. Tror vi e nio stycken nu. Represent! :) Men jag var pionjaren nar jag borjade pa tva tornen, he he!

Ayame:

Jag har inte pratat med PJ i person. Men man ser honom ratt ofta i slutet av filmproduktionerna nar han ska avgora om ens klipp ar godkant eller inte. Da samlas alla som har nagot att visa i varan privata biograf, och han tittar pa allt pa duken och ger tummen upp eller sager vad han vill ha andrat. Fast i det fallet pratar han nastan bara med wetas CG supervisor. Det blir enklare sa.

Om du vill ha jobb har rekommenderar jag dig att skaffa film erfarenhet om du inte har det redan. Tror kravet ar minst 3 ar med film. Att jobba i London verkar vara en bra brygga hit. I princip alla svenskar har har jobbat i london innan, och det ar duktigt manga britter har ocksa. Men dom allra flesta ar jankare och kommer fran ILM, DD, Sony osv. Iallafall i slutet av produktionerna nar personalen okar fran 100-150 till nara 500! Nar alla tillfalliga anstallda ar borta ar det mest kiwis (nya zeelandare).

Fast om det ska bli nagon film kanske jag borde jobba lite istallet for att skriva avhandlingar.... :) Men fraga pa om det ar nagot annat ni ar nyfikna pa.

[citat=Ayame]Hej igen, Jo. En fråga: Hur kom det sig att du börja jobba där ? Vilka vägar tog du? Vilken utbildning har du? Tack på Förhand.

MVH Niklas.[/citat]

Jag hade velat jobba har anda sen jag fick reda pa vad dom gjorde, men hade inte erfarenheten. Nagra ar senare efter att ha jobbat i london ett tag sa sag jag fellowship of the ring pa bio och beslutade mig for att anda gora ett forsok. Samtidigt som jag var i australien pa semester fick jag reda pa att dom var intresserade, sa jag akte over till NZ pa intervju. Dom var i full produktion med tva tornen just da och behovde folk desperat, sa jag blev i princip erbjuden jobb pa stubben!

Jag pluggade nagot som heter (hette?) Kreativ Programmering pa hogskolan i gavle (1996). Da en 60-poangsutbildning i framforallt web o multimedia, men aven lite 3d animering. Sen jobbade jag 3 ar i stockholm, 1.5 ar i london och sen weta sen tre ar tillbaka.

Kan va svart i borjan, men har man val fatt foten in i dorren sa flyter det pa sedan (klyschorna flyger genom luften har)... Alla stora foretag fran Hollywood, San Fran och London kommer hit med jamna mellanrum och staller till med fester for att locka folk fran weta! Trivs bra har, men lite gratissprit tackar man ju inte nej till :)

Jobbar du med 3d sjalv eller tankte du plugga nagot liknande?

[citat=Ayame]Hej, jo Jag pluggar för tillfället på Gymnasium, Har inriktningarna Media/Rörlig bild. Jag har i flera år jobbat med 3D på fritiden så att intresset finns.[/citat]

Om du verkligen tanker forsoka fa jobb har sa kan jag rekommendera att du lar dig maya. Det anvands uteslutande for 3d pa weta, med undantag for massive (wetas crowd system). Fast du behover nog lite filmerfarenhet innan. Men over lag hela filmbranschen ar valdigt dominerat av maya.

Nu kommer jag sakert bli pahoppad av folk som sager att det inte spelar nagon roll vilket program man anvander, he he :) Vi hade en diskussion om det i animationsforumet ganska nyligen. Men for att sammanfatta sa ar det absolut inte kort om man inte kan maya, men det underlattar valdigt mycket.

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4928&page=1&pp=25