frehåk Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Tjenare! Jag har en Xm2:a och undrar om man kan göra animerad film med den? Det borde finnas en sån funktion på en så fin kamera men jag har inte hittat den! Är det någon som vet!? /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Vadå för funktion? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted July 31, 2005 Author Share Posted July 31, 2005 jo att man kan välja att ta en frame elller likande i taget och på så sätt göra en animerad film! F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Du har ju alltid photofunktionen men annars så kan du ladda ner tex. MonkeyJam(gratis) eller köpa ett program som Stop Motion Pro. Det har 50 levels onion skinning och frame averaging och en massa andra bra grejer och kostar inte specielt mycket. http://www.stopmotionpro.com/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Du menar Frame rec-funktion,dvs att spela in en bildruta(1/25sek) i taget varje gång avtryckaren aktiveras:Nej.Många Sony-modeller har det däremot.Det går väl att i PC´n fixa motsvarande med lämplig prgramvara. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Adobe Premiere 6.5 har en frame capture mode, koppla kameran till datorn via firewire, ta ur kassetten ur kameran (så att den inte stängs av av sig själv) och ta bilderna direkt till datorn med en musknapps tryckning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted August 1, 2005 Author Share Posted August 1, 2005 Finns detta "frame capture mode" på pro-versionerna oxå? Har pro 1.0 men kunde inte hitta något! /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 vet inte riktigt, men det känns som att knappen kan heta något med stop-motion... Jag kan också rekomendera MonkeyJam (som jag brukar göra) speciellt för nybörjaren. Hur exakt man skå gå till väga för att integrera live-inspelningar och annat är lite svårare... läs in dig på Keying-effekter och sånt. Green-/blue-screen... Sök lite i forumet, det formligen krylla av sånt. Men att få till en jämn och fin grön färg borde ju vara lättare på 2d-bilder... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wadath Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Du kan också spara alla frames på minneskortet i Canon Xm2 och sean lägga in dem i t ex Premiere Pro. Fungerade jättefint för mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin1604319260 Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Varför kan du inte bara filma det i 25p och sen batcha in det du vill ha, för mycket jobb? mvh Martin 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 Mycket bättre att använda sig av digital stillbildskamera om du skall göra animationer! bättre kavlite och sen bara lägga in bilderna i ditt redigerings program! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydén Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 .. och sedan för hand förkorta klipp för klipp till en frame. Tar tid! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts