dERT Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Jag och en kompis fick i uppdrag att göra en vinjett för en lokal filmtävling. Det var flera som skickade in vinjetter och filmtävlingen skulle då välja ut den bästa. Det var våran som vann så jag tänkte kolla vad ni tycker om den. Detta är det första projektet som jag använt After Effects i och jag måste säga att jag blev riktigt nöjd och kan rekomendera programmet för alla er som inte redan använder det. http://nain.oso.chalmers.se/Kevin/vinjett%20med%20eftertext.wmv Kamera: Canon XM2 Program:Premiere, After Effects och Photoshop. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Fan! Jag tyckte det såg riktigt bra ut!!! Jag skulle oxå vilja lära mig AE och PS eftersom folk lyckas göra riktigt snygga saker i dem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dERT Posted July 24, 2005 Author Share Posted July 24, 2005 Det hade inte varit helt fel om ni kom med lite kommentarer. Gillade ni stilen? Var tempot bra? Musikvalet? Vad som helst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA2 Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Jag har verkligen ingen känsla för formgivning och filmer av sådana här slag, som inte kräver dramaturgi och sådant dvs. Räknar då inte med musiken som når klimax i slutet. :P Det här är så grymt snyggt att jag inte ens kan kommentera det då jag inte har en aning om hur man gör skiten. Inte en aning alltså... Vad filmas, vad gör man vart, hur osv är alla frågor jag gärna skulle vilja få förklarade. Kan du inte göra det lite närmare, berätta vad du filmade och vad du gjorde med klippen osv? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dERT Posted July 25, 2005 Author Share Posted July 25, 2005 [citat=BA2] Det här är så grymt snyggt att jag inte ens kan kommentera det då jag inte har en aning om hur man gör skiten. Inte en aning alltså... Vad filmas, vad gör man vart, hur osv är alla frågor jag gärna skulle vilja få förklarade. Kan du inte göra det lite närmare, berätta vad du filmade och vad du gjorde med klippen osv?[/citat] Okej..hmm..hoppas detta gör saker lite mer klara.... Steg 1: Skapade bakgrunderna i Photoshop. Stillbilder helt enkelt. Steg 2: Filmade personerna (allt som rör på sig) framför greenscreen. Steg 3: Klistrade in mitt filmade material på mina bakgrunder i After Effects. Steg 4: Flyttade på bakgrunden plus mina filmsnuttar framför en virtuell kamera, vilket då får hela alltet att röra på sig. Man kan tänka sig det som en jättestor bild som på lite olika ställen har lite "rörlig film" på sig och nu så åker man med kameran över dom olika ställena så att man få se allt nära och bra. Steg 5: eftersom det blir väldigt mycket jobb att göra allt i en enda animation så gjorde vi flera klipp som jag satte ihop så smidigt jag kunde i Premiere. se bild: http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=976&stc=1 Måste man verkligen veta hur den är gjord för att kunna kommentera? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Snyggt gjort! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Jo du den var riktigt snygg. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Den ser väldigt proffsig ut. Där i slutet där det stod Brus 2005 var där lite väl länge kanske. Musiken passade bra. Men var det inte en XL-2 eller en XL-1 jag såg också? Varför använde ni inte den istället? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dERT Posted July 27, 2005 Author Share Posted July 27, 2005 [citat=Anhool] Men var det inte en XL-2 eller en XL-1 jag såg också? Varför använde ni inte den istället?[/citat] En xl-1 var det, jag tycker inte det är lika bra bild på den faktiskt. Har noga gämfört de båda kamererorna och vi kom fram till att det var bättre bild på xm2:an som typ är 10000:- billigare. Sjukt men det är nog det man får betala för att kunna byta objektiv. XM2:an ger aningen mer detaljerad bild. xl-1:an har (antagligen) bättre obtik. Men eftersom vi ändå inte filmade något som skulle vara i färg så var xm-2:an det bättre valet. Sen ser ju xl-1:an bättre ut och för att filma den måste man ju använda den andra :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paracelsus Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Jäkligt snyggt! :D Jag vill också ha AE och lära mig, vilket lyft! Superbra gjort. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Instämmer med tidigare talare, grymt bra och snyggt!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crapboot Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Jäklar du vilken käftsmäll detta var! Oväntat snyggt!! Det var riktigt bra flyt i filmen, med snyggt sync av musik och kamerarörelse. Tycker ni borde skicka iväg den här som referens om ni ska ha jobb inom media. För de söker After Effects-killar rätt ofta tror jag, sen får man bra betalt! ;) Min förra filmlärare tyckte vi skulle lära oss AE för att få en bra framtid. Nu blev jag leksugen! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Skitbra gjort! Proffskänsla, helt klart! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buggybulldozer Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Skön grafik, verkligen proffsig - gillar den en hel del! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joli91 Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Hur gör man det med en "virtuell kamera?" Förstorar man bara bilderna och förflyttar dem eller går det att lägga till en kamera på 2d i after effects? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Är er server nere? Sugen på att se klippet! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Eftersom klippet inte längre ligger uppe skriver jag det i rubriken. Skicka mig ett PM om du lägger upp det igen så ändrar jag tillbaka rubriken. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joli91 Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Är det ingen som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kfilms.se Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Sjukt fint klipp! "Play" som låg uppe var också jäkla fint, iallafall början, hade problem att se hela. Hur gjorde ni namn-animationen efter vinjetten. Går det att "spela in" undertiden man skriver på en ritplatta eller lär man animera en färdig namnunderskrifts-bild efteråt? (klippet ligger fortfarande uppe, dock så har dom använt mellanslag i filnamnet/länken, därför får man pula lite innan datan hittar rätt på world wide webben.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
c3400 Posted October 10, 2006 Share Posted October 10, 2006 Nu har jag också sett den. Riktigt häftigt! Nu vet jag i och för sig inte om det var exakt den här filmen det var meningen att vi alla skulle se, men den är antagligen väldigt lik. :/ Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 3 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Visserligen är det helt okej att snoka upp filmens nuvarande plats om man nu kan det, men eventuellt kan det vara skaparens vilja att inte längre länka till den här på Voodoo Film. Länk borttagen. Mvh lilla_farbrorn Moderator, Voodoo Film forum 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts