Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inte för att man kan förvänta sig stor filmer från sverige. men beck filmerna är bra, många serier är bra som tex Graven, Tusenbröder och de drabbade.

Hotet är också en ganska bra film och en massa andra som jag inte orkar skriva upp...:e

Postad

Svensk filmindustri behöver inte storfilmer, vad vi behöver är istället billiga och smala filmer där oprövade regissörer ges total konstnärlig frihet, produktioner där producenten håller sig till att sköta ekonomin och att hålla nere produktionskostnaden. Vi behöver inte producenter som lägger sig i skaparprocessen och försöker skapa en säljande produkt, utan ekonomer som vet hur man håller nere kostnaden.

Vi behöver inga regissörer som strikt följer regelboken blint, utan regissörer som vågar gå sin egen väg. Vi behöver inte passion för pengar, utan passion för film.

Jag tycker pengar, både i form av intäkter och budgetar har blivit alldeles för symonymt med kvalité.

Varje gång jag ser en svensk film, vare sig den är från den etablerade industrin eller från amatörvärlden känns det som en gång jag var i Turkiet. Jag hade precis ätit en dålig kebab på ett sunkigt väghak och var på väg hem till mitt hotell på min lilla blå vespa och fastnade i en bilkö mitt i en tunnel. Det var trång, varmt, mörkt och det vände sig i magen. Jag vill spy, men det fanns ingenstans att spy och det tycktes inte finnas något slut på tunneln, precis som svensk film.

Det där kanske inte var någon bra beskrivning men ni vet vad jag menar.

Postad

Humm, det vanliga. Folk hänger upp sig på budgeten och säger att det är pågrund av att det inte finns pengar som det inte görs sån film i sverige... Skitsnack.. Kolla på El Mariachi av Robert Rodriguez, 7000 dollar för en långfilms action...

Allt säger jag handlar om hur kreativ man är och med dagens teknik så behöver inte saker kosta så jävla mycket.. Och är det verkligen effekterna som gör filmen? Eller är det något annat kanske? Tänk effter lite. begrunda, varför ni tror att det är pengarna som gör det?

ÄR det inte så att kretiva människor finner lösningar på det mesta? Och är det inte handlingen och Intrigen som driver en film?

Postad

[citat=Spangelish Bob]Svensk filmindustri behöver inte storfilmer, vad vi behöver är istället billiga och smala filmer där oprövade regissörer ges total konstnärlig frihet, produktioner där producenten håller sig till att sköta ekonomin och att hålla nere produktionskostnaden. Vi behöver inte producenter som lägger sig i skaparprocessen och försöker skapa en säljande produkt, utan ekonomer som vet hur man håller nere kostnaden.

Vi behöver inga regissörer som strikt följer regelboken blint, utan regissörer som vågar gå sin egen väg. Vi behöver inte passion för pengar, utan passion för film.

Jag tycker pengar, både i form av intäkter och budgetar har blivit alldeles för symonymt med kvalité.

Varje gång jag ser en svensk film, vare sig den är från den etablerade industrin eller från amatörvärlden känns det som en gång jag var i Turkiet. Jag hade precis ätit en dålig kebab på ett sunkigt väghak och var på väg hem till mitt hotell på min lilla blå vespa och fastnade i en bilkö mitt i en tunnel. Det var trång, varmt, mörkt och det vände sig i magen. Jag vill spy, men det fanns ingenstans att spy och det tycktes inte finnas något slut på tunneln, precis som svensk film.

Det där kanske inte var någon bra beskrivning men ni vet vad jag menar.[/citat]

Ja, jag startade forumet om piratkopiering och budgeten kommer automatiskt att gå ner om piratkopieringen fortsätter.

Postad

[citat=WilmaP]Plus att det inte går att göra samma sorts filmer i Sverige som i många andra länder. På grund av vår historia och vårt samhälle.[/citat]Det var ett inskänkt uttalande. Varför inte det?

Om man tar El Mariachi som exempel så tror jag inte det är så komplicerat. Man tar lite miljö från kvarteret där man bor och filmar en inte alltför komplicerad histora och så har man en El Mariachi. Grejen är att Rodrigues spelar in på sin hemmaplan, i Mexico eller latino-områden i USA. En svensk motsvarighet spelas förståss in i Gamla stan i huvudstaden, Borgholms fästning på Öland, Vadstena kloster, Söderköping eller nån annanstans som har "mysig" SVENSK miljö. Utrusta skådespelarna med SVENSKA gangsterkläder/vampyrkläder/vad man nu vill göra och hitta på en SVENSK story. Hade vi bott i checkien till exemple så hade vi fått hitta på checkiska grejor istället.

Att El Mariachi ser exotisk ut, berör på att det är för oss exotiskt här i kalla sverige. För mig som är gift med en mexikanska, och är lite mer "van" vid miljöerna ser det lika spännande ut som kungsgatan/storgatan i vilken svensk småstad som helst. Fast jag måste förstss erkänna att jag fortfarande blir tagen av de latinamerikanska miljöerna när jag är där.

Föresten, frågan är om svensk film är så sopig egentligen. Sen min fru äntligen lärt sig svenska ser vi mycket svensk film. Det finns en hel del höjdpunkter, där den senaste "så som i himmelen" klart toppar hittills. Flera svenska filmer har varit oskarsnominerade, nu två år i rad.

Jag har garvat åt DOGMA-film med det är egentligen inte så dumt. Jag överväger att min film (om det blir av nångång) blir dogma-inspirerat, dvs billig miniDV, befintligt ljus etc där tyngpunkten blir själva berättelsen. På det viset hoppas jag få superrealism. Vi får se...

Postad

[citat=damtralla]

Varför kan man inte göra en mindre barninriktad filmverision av ronja rövardotter eller bröderna lejonhjärta?

Aldrig något nytt.

Men det ska det bli ändring på... så fort jag går ut skolan..[/citat]

Har du sett varanTv? där skojar de om att göra Astrid Lindgren chronicles=)

Postad

[citat=gorse]

Föresten, frågan är om svensk film är så sopig egentligen. Sen min fru äntligen lärt sig svenska ser vi mycket svensk film. Det finns en hel del höjdpunkter, där den senaste "så som i himmelen" klart toppar hittills. Flera svenska filmer har varit oskarsnominerade, nu två år i rad.

Jag har garvat åt DOGMA-film med det är egentligen inte så dumt. Jag överväger att min film (om det blir av nångång) blir dogma-inspirerat, dvs billig miniDV, befintligt ljus etc där tyngpunkten blir själva berättelsen. På det viset hoppas jag få superrealism. Vi får se...[/citat]

Jo, men det känns lite som om Sverige har fastnat i en genre.

Postad

[citat=Lasse_laser]Jo, men det känns lite som om Sverige har fastnat i en genre.[/citat]Ja, om räknar fucking-åmål och dess kopior, och hundtrickar-filmerna såsom Zingo och allt vad de heter. Det är de genrer jag tycker är lite pinsamma inom svensk film.

Postad

[citat=Broman]Ja, Beck-filmerna är bra och Hotet var bra första gången man såg den.

Men nu menar jag STORA storfilmer...[/citat]

8 första Beckfilmerna var bra men de 8 sista var katastrof när de blandade in en jäkla "beep" i leken.. Why?

Som någon annan sa tidigare, sverige behöver inte göra stora filmer. Om man vill se på stor film, då är det amerika som gäller. Man gör mer realistiska filmer här men som det ser ut nu så har vi hängt oss på "polisfilmer".

Väntar fortfarande på en bra skräckrulle, "Midsommer" är den bästa hittils fast den är dansk.

Postad

beck är inte film... de är långfilmslånga tvserieavsnitt som råkar heta beck medan handlingen oftast bärs av gunwald... beck är ju mest trött, förvirrad och allmänt borta, förutom när han skäller ut någon... såg mannen på taket för ett tag sedan, helt annan fart, krypskytt ligger på taket, skjuter sönder polisbil som kraschar, sedan en hellikopter som störtar ner på torget...helt enkelt mer action.

jo lite problem har vi ju med krigsfilmer, med tanke på att det var ett tag sedan sverige låg i krig. Men det hindrar ju inte vikingaaction och kanske lite stormaktssverige från att äntra duken med dunder och brak. men så fort man talar om det fornstora sverige så blir det ju lite nazivarning... jag har nästan samma uppfattning...

Men fantasy - det finns ju hur många historiska bygdespel som helst att filmatisera...

Sci fi borde ju inte heller vara någe problem... är det ingen regissör som känner att de vill göra en StarWarsdödare? SW var ju ganska lågbudget den också... i början.

Mest skulle jag vilja se en tuff Mastodontaction kanske lite agenter och så från både CIA, NSA, EuroPol, InterPol, SSG, Säpo, KGB, GRU och allt vad de heter... lite superhjälteaction bara, där huvudpersonen varit med i över hälften av de ovanstående organisationerna, hur löjligt det än låter... ska det vara så svårt?

Hotet - tuff film, men långt ifrån Top Gun som de så gärna vill gämföras med. (varför, förstår jag inte?)

Johan Falk-trilogin... specielt Tredje vågen, är ju riktigt bra, stor, dyr och framgångsrik... ingen som vill fortsätta i samma banor?

Hamilton - hehe... mark hammil .

Kjell Sundvall och Anders Nilsson... ta er an någon av dessa genrerna... jag tror ni skulle klara er galant...

Postad

[citat=Lukas][citat=Jawo]Sci Fi går nog utmärkt, men det krävs att man vågar.[/citat]

Våga va de ja, tror svenska producenter e för fega.[/citat]

problemet med sci-fi är att sverige har en för liten publik. ska dom snacka svenska i filmen är det nästan kört.

Postad

Så som i himmel är inte överksattad och visar på hur BRA svensk film kan vara. Den tredje vågen och Noll Tolerans är båda lite nytänkande, franförallt den först nämnad som manusförfattarna och regissörerna visade med att man kan göra såpdan actionladda film även i Sverig, och få historien trovärdig!

Där misslyckades man med Rånarna och Hotet som blev mindre trovärdiga.

Tick Tac en bra drama/thriller.

Alla Moodysons filmer vill jag påstå är bar och tankeväckande (nyskapande) svensk film.

Sci Fi tror jag skulel bli väldigt svårt att göra i Sverige. Det änns liksom inte trovärdigt.

Skräckfilm borde det däremot göras mer av. Med bra manus då som sagt och inga torftiga storys.

Hur bra hade inte Sleepwalker kunnat bli om det inte var på grund av det usla skådespeleriet?

Det var allt för den här gången. :)

Men viist skulle Svensk film behöva ett uppryck i kvalitét av både, manus, regi och skådespeleri.

Postad

Frågan är inte vad som svensk film saknar utan varför Sverige i allmänhet är ett urtråkigt land? Inga utanför bryr sig om den svenska verkligheten (eller fiktionen), nå knappt svenskarna själva.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...