Jump to content

Fantastiska Fyran

TDA

Recommended Posts

Någon som sett den och isåfall vad tycker ni? Filmen har ju blivit ganska tillintetgjord av svenska kritikerkåren.

Själv tycker jag att filmen var helt ok. Den enda Marvelfilmen förutom Spindelmannen som jag tycker man lyckats fånga karaktärerna riktigt bra. Filmkritikerna har klagat på att filmen är barnslig speciellt i ljuset av andra serietidningsfilmer (Batman begins, Sin City). Men det är ju verkligen att jämföra äpplen och päron.

Fantastiska Fyran är ju en serie som kom till på 60-talet och lever mycket på värderingar från den tiden. Till skillnad från andra Marvelserier (och Batman) har inte serien förråats eller gjorts mörkare. Visst finns det djup i serien som i alla Stan Lee´s serier. Tänker då främst på Susan Storms och Ben Grimm som båda stundvis brottas med personliga bekymmer. Men att ställa detta brevid filmer som bygger på Frank Millers verk (antar att BB är influerad av Miller's Batman) är inte bara orättvist utan visar också på okunnighet.

Filmen fångar på ett bra sätt personkemin, humorn och känslan i serietidningen. Sedan lämnar den så klart en hel del att önska. Jessica Alba gör inte speciellt bra ifrån sig, en hel del effekter ser inte riktigt färdiga ut. Konflikten känns svag men detta är iofs en historia som fokuserar på etablering av karaktärerna. Måste bara nämna Michael Chiklis som totalt personfierar The Thing och gör filmens överlägset bästa rolltolkning. Han lyfter fram den buttre, tragiske Thing och ger filmen en tänkvärd nyans. Kom nu inte och tjata om att han bara gör en tolkning av Frankenstein. Visst är det samma tema, men det är ändå bra gjort.

Summa summarum så anser jag filmen vara klart sevärd, speciellt om man giller serietidningen. Att den svenska kritikerkåren gett filmen så dåligt betyg säger mer om sagda recensenters kunskap om populärkultur än om själva filmen. Detta är en bra serietidningsfilm som ska avnjutas med popcorn och läsk, varken mer eller mindre...

Kom just hem ifrån den. Tyckte den var rätt bra men kunde blivit betydligt seriösare.

Själva historien är genomrutten och väldigt simpel gjord, man får absolut noll karaktärsfördjupning på någon av karaktärerna. Skådespelar insatserna var inte heller bra, förutom Dr Doom och han som spelade "The Thing".

De flesta scenerna kändes bara "halvfärdiga", alldelles för snabba och korta klipp emellanåt.

För mycket humor och kunde vart något mer action.

Det var nog såhär filmbolaget ville att filmen skulle bli, annars skulle de aldrig anlitat en kille som Tim Story.

Men filmen är underhållande att se på, tror många skulle gilla den.

En bra sak Tim har lyckats med är att få med magin att man verkligen ser på en serietidnings film..

Kan inte gemföras med X-men och spiderman, men det kunde man inte göra ifrån början heller för detta är inte något man kan göra lika djupgående.

Jag såg den igår och hade inga förväntningar alls efter att alla mosat den. Håller med om det du säger TDA, vissa effekter såg rätt ruttna ut, tänker speciellt på reeds gummikropp. Historien höll väl inte så jättebra, eller rättare sagt det kändes som om filmen aldrig riktigt började, MEN jag gillade den, och den gjorde mig riktigt hoppfull på de kommande uppföljarna (?). Har så mycket mer jag vill skriva om den men jag är för trött just nu.........

Mina favoriter var The human torch och the thing.

Jag tyckte filmen var okej. Den lyckades underhålla trots en del brister. En del konstiga klipp fanns med samt var kameraarbetet lite oinspirerat. Jag störde mig inte fullt lika mycket på Jessica Alba här som in Sin City, fast det gick mycket upp och ner (öhh.. i skådespeleriet alltså). Hmm... jag kommer inte ihåg vad karaktärerna heter, iaf, herr Gummi var ganska intetsägande och fackelpojken var väl okej om än lite endimensionell, fast det är väl mer manusets fel. The Thing var okej och Dr. Doom lyckades leverera en del lite halvdåliga repliker på ett bra badguy sätt :)

Att filmen släpade på så mycket i början tror jag kunde ha fixats genom att börja filmen lite senare. Börja filmen just före rymdmolnet så hade den fått en bättre start. Sen att karaktärerna gärna hade få ha lite mer djup hade väl inte varit helt fel, fast det matchar kanske inte serietidningen (som jag inte har läst)?

• 1 year later...

Träig intrig, fånig skurk. "Reed" var för ung, samma sak med "Invisible girl". Dåligt val till Human torch, i tidningarna är han ju en linluggad grabb med snabb käft och eldfängt humör. En av mina favoriter i Marvelserierna. Ganska bra val till the Thing. Halvtaskiga, liksom renskrubbade effekter. En del riktigt kul scener.

Vilken är bäst: Fantastic 4 eller The Hulk?

Nu har jag inte sett FANTASTIC 4 men jag tycker att THE HULK är en riktigt bra film. Det jag har sett av FANTASTIC 4 verkar inte vara särskilt imponerande, men jag skall ge den en chans efter att ha läst denna tråd.

Nu var det ett tag sedan jag såg Hulk. Men iaf så tyckte jag att filmen innehöll för lite Hulk-våld. Sen for den och slirade med backstory som jag inte tyckte var så intressant. Sen blåste filmen en på den stora uppgörelsen i slutet ;) En film om hulken måste ha en slutfight, annars blir det liksom fel.

Tyckte verkligen om Hulken, bla kul att dom i den här inkarnationen faktiskt hållt fast vid att karl´n är kollosal åt alla håll!

Visst, Ferringo var schysst som Hulken, men så förbannat lång var han inte.

Fantastic Four tyckte jag kanske inte precis var en ny Butterfly Effect, men helt klart sevärd! Både jag & min sambo tyckte den var kul & två välspenderade timmar all in all :-)