woxaz Postad 12 augusti 2005 Postad 12 augusti 2005 [citat=Gremanz]Tack för intressant info! :) Är det egentligen någon skillnad mellan vx1000e och vx1000? Och skulle någon med kameran kunna ta ett foto med referens för storleken, t.ex. en person, tangentbord eller hand? Har letar efter bilder men bara hittat med kameran separat.[/citat] Sorry! Sa att jag skulle lägga upp en bild men hade glömt bort det! Här har du en nu i alla fall!
gorse Postad 12 augusti 2005 Postad 12 augusti 2005 Kanske kanske... Jag har fått syn på en begagnad Panasonic NV-M40 VHS camcorder. Jag har inte fått kika närmare på den eller prova. Den verkar ta fullstora VHS-kassetter och bärs på axeln och har gummituta för ögat. Jag är lite het på den men när jag googlade lite så hittade jag nära nog ingenting om den. Jag fann en på tyska ebay för mer än 300 euro. Kanske är den semi-professionell? Är jag dumsnål om jag köper en sån hellre än en kompaktDVkamera på el-giganten?
LastonFilm Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 Jag sysslar lite med animerade filmer, men har ännu bara använt en billig, inte allt för bra, webcam. Nu vill jag ha bättre kvalité på mina filmer och då kommer jag till frågan; Finns det DV-kameror som har bild-för-bild funktion, i så fall vilka?
gorse Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 Ha, för en gångs skull kan jag svara på en teknisk fråga. Webcam är inte så dumt. En Logitech QuickCam® Pro 4000 är vad de rekomenderar i de flesta animationsforum. Still image capture: Up to 1280 x 960 pixels, 1.3 megapixels. Det går inte av för hackor. Och man kan stänga av automatiskta ljusnivåer så man slipper flimmer i animeringen. Kostar en tusenlapp på clas ohlsson men pricerunner kan nog pressa ner till en 5-600 kronor + porto. Att envisas med att göra capture med datorn är bra, tycker jag, då captureprogrammen har onion-skinn dvs man kan se transparant hur föregående ruta ser ut. http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=2204,CONTENTID=5042
LastonFilm Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 Okej, men brukar man inte alltid få flimmer med i bilderna när man använder webcam, eller är det bara de billigare? Har du en QuickCam Pro 4000 så du skulle kunna säga om det blir flimmer i bilderna med den? Sen tänkte jag att det vore bra att ha en kamera som inte är beroende av ström från datorn, så att jag kan spela in vart jag vill. Annars blir jag tvungen att skaffa mig en bärbar dator.
Tomas T Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 [citat=LastonFilm]Okej, men brukar man inte alltid få flimmer med i bilderna när man använder webcam, eller är det bara de billigare? Har du en QuickCam Pro 4000 så du skulle kunna säga om det blir flimmer i bilderna med den? Sen tänkte jag att det vore bra att ha en kamera som inte är beroende av ström från datorn, så att jag kan spela in vart jag vill. Annars blir jag tvungen att skaffa mig en bärbar dator.[/citat] Många Sonykameror har frame-rec.
gorse Postad 14 augusti 2005 Postad 14 augusti 2005 Flimmret kommer av kameran autojusterar ljusnivån. När man trär in armen så justerar kameran om, och när man tar bort armen så justerar kameran igen, men det blir aldrig exakt samma som föregående ruta. Problemet kvarstår även med en DV-kamera om man inte kan ställa ljuset manuellt. Sen är jag som sagt lite envis med att använda dator eftersom captureprogrammen ofta har onion-skinn vilket är värdefullt. Och jag ritar gärna kryss och prickar på datorskärmen med whiteboardpenna (sikten). Jag har tex inte kommit på något bättre sätt att göra kameraåkningar på fri hand annat än att rita sikten på skärmen, skärkillt om gubbarna skall röra på sig samtidigt.
Gremanz Postad 3 september 2005 Postad 3 september 2005 [citat=woxaz] Sorry! Sa att jag skulle lägga upp en bild men hade glömt bort det! Här har du en nu i alla fall![/citat] Ser ju helt ok ut... usch på mig, får börja med lite ekonomiska prioriteringar här tror jag! :D
yooonis Postad 13 september 2005 Postad 13 september 2005 Tjenare! Er det bara jag som har gomt mig under en sten ett tag och krupit ut for att upptecka att marknaden har exploderat med tonviss av nya sorts kamera system??? Nu finns det ju att velja alltifran; harddisk - dvd - minidv - minidvcam till - hdr - och sist men inte minst den gamla godtrogna; film kameran... Er intresserad av att kopa en ny kamera som er prisverd (mkt viktigt for mig). Ett tag var jag inne pa att kopa en filmkamera tills jag uppteckte att det skulle bli alltfor dyrt (3 min film for for 200-300 spenn!!!!) jag vill kunna filma mkt utan att det ska behova kosta mig tusentals kronor. Plus att kameran (super 8) er kranglig med framkallning och allt va de inneber. Men hur er det da med harddisk/minidvcam/dvd. Vilken er mest prisverd? Jag vet hur minidv kvalitén er och kan inte sega att jag er sa jette nojd med den, men a andra sidan er kameran veldigt driftig och praktisk. Sa vilket kamera system blir det snyggast, renast filmer med? Vilket liknar mest bio-filmer sa att sega och vilka er mest prisverda ur den synpunkten? Jemfor gerna system och beretta basala skillnader. Lek lite och gor gerna en lista pa vad Du tycker er best, eller roligast eller snyggast att filma med eller se pa. Er tacksam for alla sorters svar1!!!! Yonis
tuco Postad 25 september 2005 Postad 25 september 2005 Jag har noll koll på DV kameror så därför frågar jag er. Behöver nån liten kamera för lite semester filmning och dylik. Dock vill jag gärna kunna använda när jag klipper - dvs att genom den koppla en extern monitor. Har jag förstått rätt att det kräver en kamera med "DV ut"? Så vad finns det för enkla alternativ som har "DV ut"? Gärna så billigt som möjligt. Och skulle nån här råkar ha en gammal DV kamera som med DV ut och skulle vilja byta den mot en Bolex 16mm kamera så säg till. Jag kan också lägga lite mellanskillnad .
Ronnie Postad 25 september 2005 Författare Postad 25 september 2005 yooonis: Jag skulle inte rekommendera kamera som spelar in direkt på dvd iallafall. Frågan är egentligen hur mycket du är beredd på att lägga för att köpa/hyra en kamera? Om det är "filmlook" du är ute efter så är ljussättning och efterarbete minst lika viktigt som vilken kamera du skaffar.
Ronnie Postad 25 september 2005 Författare Postad 25 september 2005 tuco: Förstår jag rätt med att du vill kunna klippa på datorn? Isåfall är DV-UT bra (vissa kameror kan även använda USB 2.0 för att föra över filmerna). De flesta (om inte alla) DV-kameror har DV-UT/Firewire/Ilink (olika namn, samma sak) och även DV-IN som gör att du kan tanka tillbaka färdig redigerat material till kameran. På t ex http://www.cyberphoto.se/ kan du se rimliga priser och en hel del information om olika kameror.
warpz Postad 25 september 2005 Postad 25 september 2005 Jag tänkte snat byta ut min lilla dv kamera mot en sony xl1 eller liknande. Men har inte råd att köpa en ny så tänkte köpa begagnad. Min fråga är om kamrerna blir sämre ju äldre de är, altså som en TV som tappar färg Och pixar. Är det någon skilnad på bildresultatet på en helt ny och en begagnad kamera?
woxaz Postad 25 september 2005 Postad 25 september 2005 [citat=warpz]Jag tänkte snat byta ut min lilla dv kamera mot en sony xl1 eller liknande.[/citat] Vad är en Sony xl1? Menar du Canon XL1? [citat=warpz]Är det någon skilnad på bildresultatet på en helt ny och en begagnad kamera?[/citat] Nej inte vad jag vet. Men självaste mekaniken tar ju stryk med åren så det är sånt du bör kolla på när du köper en beg. kamera. Min VX1000 pajade några veckor efter att jag köpt den begagnad och reparationen gick på runt 4000. Ville inte betala det för den funkade ju, men inte speciellt bra. Som tur behövde jag inte betala allt, pappa hjälpte mig med att betala :D "Du kan ju inte gå runt med en trasig kamera!" :p
warpz Postad 25 september 2005 Postad 25 september 2005 Ok jo menade canon* Någon som har några andra tips på kameror som går att hitta begagnat för 5 000 - 20 000 ? Kamerorna ska ha: 3ccd Micingång mycke knappar utanpå som man sköter manuelt :) Sen undar jag vart man kan köpa redheads?
woxaz Postad 26 september 2005 Postad 26 september 2005 VX1000E är en jäkligt skön kamera, rekommenderar den eftersom man får så mycket för pengarna. Du kan nog hitta en för 10000.- någonstans!
yooonis Postad 1 oktober 2005 Postad 1 oktober 2005 [citat=Ronnie]yooonis: Jag skulle inte rekommendera kamera som spelar in direkt på dvd iallafall. Frågan är egentligen hur mycket du är beredd på att lägga för att köpa/hyra en kamera? Om det är "filmlook" du är ute efter så är ljussättning och efterarbete minst lika viktigt som vilken kamera du skaffar.[/citat] Tack for tipsen, Beredd att legga? Hm 15 000 KANSKE 20 000, mojligvis inte sa mycket for en Bra kamera, jag er en fattig student som funderar pa att jobba nora manader nesta ar... ja tenkte att om man la till lite extra o kopte exempelvis ett HDV system sa skulle filmerna bli extremt mycket snyggare (vad fasen er skillanden pa HDV och DV?)... men nagon dvd kamera blir da iaf inte... Vad geller filmlook sa har du helt rett. Ljud, ljussettning, story, skadespeleri och kamerahantering bestemmer ju hur bra filmen blir... Jag forsoker ju att gora snygga filmer ner jag gor dom (hehe), men ja er enda trott pa den der pixliga och konstiga stil som bilderna fran DV kameror far efter redigering och authoring (till svcd, dvd...). Man kan aldrig helt 100 % tvetta bort den der "semesterfilms" kenslan... tack for tipsen aterigen... Helsningar Yonis
fshsweden Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 Vi har i vår hockeyförening börjat filma vårt A-lags hemmamatcher för att sedan lägga ut video-sammandrag på vår webbsajt. Det har blivit mycket populärt. Vi har använt min gamla DV-kamera Sony PC-100E med ett stativ och det har gått förhållandevis bra. Kvaliteten är OK men i snabba spelsekvenser blir det för mycket 'artifacts' eller vad det kallas. (Kantigheter ser det ut som). Kontrasten kunde också vara bättre. När man sen komprimerar filmen för webben blir resultatet acceptabelt, men inte mer. I och med detta har vårt intresse ökat och vi funderar nu på att skaffa en bättre kamera. Jag har läst och läst men inte kunnat hitta nån referens till våra behov. Finns det nån vänlig själ här som kan rekommendera en kamera som är lämplig för bevakning av hockeymatcher? Prisklass helst under 20000:- om man får önska. mvh Peter
sound_front Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 Hej Peter, Panasonic NV-GS400 Ær en trevlig kamera før bra pengar! Tycker inte att du ska lægga før mycket pengar på en kamera om du bara ska lægga upp de på nætet! Men du kanske gøra nått mer med det? Men ja kolla in denna kameran så kan du ju lægga lite pengar på kringutrustning, mic kanske?
Tomas T Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 Precis.För webutläggning antar jag att materialet komprimeras kraftigt varför nästan vad som helst duger.
00Bengtsson Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 Tänkte köpa mig en bra kamera som duger för lite bättre kvalité. Kameran ska användas för bättre kortfilmer och i undervisnings syfte. Hade tänkt mig en Sony DVCAM med: vidbild(1:1,77). Anamorphic Widescreen. 4-kannaligt PCM ljud. Vilken kamera är bäst?
Ronnie Postad 6 oktober 2005 Författare Postad 6 oktober 2005 Sammanfogade 00Bengtssons och fshswedens frågor till denna tråden. Tänk på att sökfunktionen är användbar! (Gammalt djungelordspråk). MVH Ronnie
yooonis Postad 7 oktober 2005 Postad 7 oktober 2005 Är canon XM 2 den finaste kameran som finns för ca 20 000? Varför, varför inte? Kan det finnas en finare? Mvh Yonis
Johan_91 Postad 7 oktober 2005 Postad 7 oktober 2005 Tjena....jag är lite intresserad av att göra cykelfilmer och då undrar jag vad man ska ha för kamera att filma och det ska gå att lägga in filmerna till datorn och redigera och kameran vill helst ha en med minneskort och kameran ska också hänga med snabba rörelser.får inte vara dyr har så lite pengar för tillfället så budgeten är 3000spänn
Recommended Posts