Andreas C Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Wow, jag glömde en av mina favoritfilmer. Alejandro Amenábars "Abre Los Ojos" - http://imdb.com/title/tt0125659/ Sjukt bra film! =) 0 Citera
niklaseriksson Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 1. Fellini - '8½' 2. Bergman - 'Persona' 3. Wenders - 'Paris, Texas' 4. Herzog - 'Fitzcarraldo' 5. Antonioni - 'L'Eclisse' 0 Citera
hampusforev Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Jag tyckte den här tråden behövde väckas till liv. Alltid kul att frossa i sitt eget egocentriska syfte. 1. Mulholland Drive/Eraserhead (David Lynch, hans enda mästerverk so far I'm concerned) David Lynch använder i dessa filmer sin älskvärda surrealism för att driva en vattentät och vacker historia. Reslutatet blir magiskt och här har han verkligen lyckats. 2. Il Conformista (Bertolucci) Ett mer sensuellt foto, helgjutet skådespeleri och underbar politisk agenda kan man endast hitta hos Italienarna. 3. Happy Together (Wong Kar Wai) Kar-Wai's otroliga bildkänsla och kompositions-snille kommer verkligen väl till pass i denna lustiga och ovanliga film. 4. No Country for Old Men (Coen bröderna) Ett mer gediget hantverk, genialisk dramauppbyggnad samt otroligt bra bokadaption kan man bara få av Coen-bröderna. Filmen går inte att missta för något annat än vad den är. 5. Petra Von Kants bittra tårar (Fassbinder) Så gripande skådespeleri, fotot är så JÄKLA snyggt. Fassbinders bildkomposition är en ständig inspiration för mig och här är den tagen till perfektion. Verdi's musik sitter som en pil i hjärtat mot slutet. 0 Citera
Eibon Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 Elem Klimovs GÅ OCH SE klart bästa krigsfilmen, inte black hawk down som nämndes tidigare i tråden. Inglorious Bastards klar 2a! 0 Citera
jernby film Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 Bröderna Taviani-San Lorenzonatten Bertolucci-1900 Fellini-Roma Kubrick-Doctor Strangelove Bergman-Fanny och Alexander Utom tävlan och ännu bättre, Mästaren och Margaritha, Skrotnisse ;) /nils 0 Citera
GodeDoktorn Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Jag plockar några favvisar: The Ninth Gate (1999) En redan mystisk historia blandat med Polanskis egen, magiska berättarstil. Precis som med allt annat som är mystiskt sitter man ständigt med ett begär att få veta mer av vad som händer i filmen. Kittlar nyfikenheten. Ladyhawke (1985) Medeltidsdrama, med en nypa magi som inte sticker ut eller skär sig med berättelsen. Romantisk, vacker, spännande. En av de få filmerna med Matthew Broderick som jag seriöst uppskattar. The Deer Hunter (1978) Vad kan man säga? Jag har sett få filmer som har fångat karaktärer och story på ett så realistiskt sätt. Grymma skådespelare, grymt manus, grym regi. Ska man se en film, någon gång i sitt liv, är det den här. Fight Club (1999) Stilren, genomarbetad film som har det mesta en film behöver ha, t o m en klassisk narration av huvudkaraktären. Samhälskritisk story på ett sexigt sätt, välplanerat och intelligent skrivet manus samt en psykologisk twist. En film som fick mig att både skämmas och förundras. Bitter Moon (1992) Återigen, ett mästerverk av Polanski. Jag gillar den här filmen för att nyanserna skiftar så tydligt från början till slut; I början av berättelsen verkar allting vara så perfekt, och i slutet känns allting bara bisarrt och hemskt. Erotiken förstör på intet berättelsen. The Legend of 1900 (1998) Charmigt framförd, med ett underbart soundtrack som vävs samman med storyn på ett utsökt sätt. Trummar ibland på gränsen mellan verklighet och fantasi. Klart underskattad film. 0 Citera
Rymdkraft Postad 4 november 2009 Postad 4 november 2009 1. Eraserhead (1977) - David Lynch 2. Dogville (2003) - Lars von Trier 3. Gökboet (1975) - Milos Forman 4. 2001: A Space Odyssey (1968) - Stanley Kubrick 5. Das Boot (1981) - Wolfgang Petersen 6. Inland Empire (2006) - David Lynch 7. Kvinnan i Sanden (1964) - Hiroshi Teshigahara 8. Mulholland Drive (2001) - David Lynch 9. The Shining (1980) - Stanley Kubrick 10. En Annans Ansikte (1966) - Hiroshi Teshigahara 11. A Clockwork Orange (1971) - Stanley Kubrick 12. Forrest Gump (1994) - Robert Zemeckis 13. Metropolis (1927) - Fritz Lang Det där är de filmer som jag ger full pott i betyg (förutom Metropolis men jag vet var jag har den) och jag tror att jag skulle rangordna dem sådär. Forrest Gump måste ses om dock... Men där har ni i alla fall en ungefärlig topp :) 0 Citera
ls92 Postad 13 november 2009 Postad 13 november 2009 dom 5 sämsta filmerna tycker jag är: tomb raider allt om min buske star wars (alla episoder.... nu blir ja väl hatad av alla sw fans) the matrix runaway bride 0 Citera
_nemo_ Postad 13 november 2009 Postad 13 november 2009 dom 5 sämsta filmerna tycker jag är: tomb raider allt om min buske star wars (alla episoder.... nu blir ja väl hatad av alla sw fans) the matrix runaway bride När någon slänger ur sig en sådan lista så vill man ju gärna höra en motivering. Varför tycker du att dessa filmer är de sämsta som någonsin har gjorts? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.