Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lova att komma med kritik när du ser något som vart dåligt!

Skulle vara tacksam om flera kommenterade, då ni hjälper mig en stor bit på vägen.

Posted

Generellt en bra film faktiskt med ett starkt budskap. Vad jag gillade mest med filmen var att det inte handla om att självmord var dåligt, utan att man ska vara mer tacksam med den tid med vännerna man har.

Tittar och skriver nu samtidigt för att ge dig lite konstruktiv kritik, dock är det mesta smaksaker.

Första är väl att fadningarna är lite snabba tycker jag i början åtminstånde. Hade inte gjort ifall du hade dragit ut dem lite för att få en mjuk bildövergång takt till den mjuka musiken, samt få in folk lite mer allvarligare stämning. Fadningen över titeln, och framåt fungerar dock.

Otrolig bra berättarröst som tidigare nämt. Bra skriven monolog.

Sedan den vita fadningen vid "Så här är han.." tycker jag föregående klippet till den nya var för kort. Man vill gärna hinna söka av bilden som betraktare.

Detsamma är när Sam dör, så får man snabbt se golvet med piller på marken som fadas väldigt snabbt till vitt. Det hade gärna varit längre bild där tycker jag.

Dock måste jag klaga på att musiken ibland överröstar berättaren ibland. Jag har svårt att höra ibland vad som sägs. Men annars är det bra och stämningsfylld musik.

Posted

En bra film tycker jag. Utöver det som redan har nämnts vill jag tillägga att berättarrösten hade mycket puffljud. Ni kanske inte använde puffskydd då? Fixa det med en equalizer bara, sen är det perfekt!

Posted

Tack allihopa för svaren :]

Måste bara säga att jag fortfarande lär mig med redigeringen, så till nästa film kommer det bli bättre, hoppas jag :]

Vad heter programet, equalizer? vart kan man ladda ner den!

Posted

Jag tycker filmen är skitbra. Det finns något att berätta och jag tycker alla filmer står och faller med det. Jag kunde höra vad berättarrösten säger och det är inte det sämsta minsan. Som gubbe reagerar jag väldigt negativt på ciggarettpaketet. Jag vet att unga tycker att cigaretter är en naturligt del av livet, men exponeringen av cigarettpaketet blir snudd på cigarettreklam. Går det att klippa bort själva paketet tror jag filmen känns naturligare. Men det är en synpunkt från mig som är negativ till rökning.

Det som de andra sagt, störde inte mig särkillt. Dock blir jag lite orolig när unga gör självmord. Varför?

Posted

På efterhand, när jag blev klar med filmen tyckte jag också att det blev för mycket "Marlboro", men viktigt är det att påpeka att rökningen var en av dem orskakerna som gjorde att "Sam" kom in på fel spår.

Sam dör i filmen eftersom han inte orkar längre med livet, han känner sig ensam och tanken på att misslyckas får honom att begå självmord.

Filmen bygger i för sig på en verklig händelse, utom att "Sam" överlevde i sista sekunden.

Posted

[citat=gorse]Då skall naturligtvis ciggaretterna vara med, men man kanske kan klippa ner just själva paketet?[/citat]

Personligen är jag mer mot censur än cigarretter, men rökförbud på krogen är jag för ;)

Posted

I det här fallet är inte censur utan en fråga om smakfullhet, tycker jag. Jag tycker det röda på cigarettpaketet är fult. Det sticker ut och det ser cigarettreklam och produktplacering ut. Kanske hade det funkat med ett paket med andra färger. Jag vet inte varför just röda saker sticker ut så mycket.

Sen tycker jag det ser oherhört fult ut när de röker i teve. Det gör man inte nuförtiden, men om man ser gamla debattprogram från 70-talet, eller soffprogram med för den delen, så röker de helt obesvärat i teverutan. I dag sticker det i ögat. Men det hör inte hit, till denna filmen. Rökat är viktigt i berättelsen och jag stör mig inte på själva cigaretterna, utan på paketet.

Men, hursom helst, det är inte så blodigt viktigt, så är ni nöjda så låt det vara. Min synpunkt skall ju inte vara alenarådande, snarare tvärtom.

Posted

[citat=gorse]

Sen tycker jag det ser oherhört fult ut när de röker i teve. Det gör man inte nuförtiden [/citat]

För min del får dom gärna förbjuda rökning, men att "försköna" verkligheten på TV genom att inte visa saker som är en normal del av vardagen för många är helt sjukt.

Om samhället vill skona barnen från cigarretter bör det förbjudas helt, Tyvärr tjänar staten för mycket pengar på droger för att det skulle hända.

Posted

Som jag sa tidigare, jag tycker också att det blev för mycket paket :]

Men kan inte redigera om den, då jag inte har "grundmaterialet" till filmen, många saker har försvunnit, och om man inte är en bra klippare som jag, så kan det förstöra.

Filmen var lite mer som en experiment film än ett jätte seriöst projekt.

Den filmades under 3 timmar, rösten spelades in under någon timme, och redigeringen?

Ja det tog några dagar.

Det som jag är väldigt nöjd med är faktist bilden, tyckte jag fick till det ganske fint. FIna färger och så.

Med tanke på att jag använde en SONY DCR-HC14E så är resultatet fin fin enligt min mening.

Posted

Började nästan undra om detta inte hade en verklighetsförankring, fär riktigt känsloladdat är det. Fällde nästan en tår själv mot slutet. Bra mysig musik och jäkligt fint filter. Bra klipp och bilder, inget att klaga på faktiskt.

Men jo, en självmordsfilm som är mysig. Om du anser dig ligga på nybörjarnivå så måste jag säga att detta var den bästa nybörjarfilm jag sett. :)

Posted

Du har något att berätta, men filmen är för lång för mängden innehåll. Samma saker upprepas, om och om igen, och därför är det lätt att tröttna. Tänk på att framåtrörelsen är väldigt viktig, varje enskild bild måste berätta något. Det långsamma tempot är nog rätt tänkt, men jag skulle prova att klippa ner filmen till halva längden (och ändå behålla det långsamma)!

Sen tycker jag att det som rösten berättar är alldeles för konkret, för tydligt. Ordet död används t.ex. ganska ofta, fastän man i verkligheten pratar ganska sällan om döden. Det är som att berättaren levererar alla känslor utan att åskådaren får känna själv. Texten är väldigt viktig för filmen och den kan man jobba mycket mer med.

Posted

Håller med om att saker upprepades lite mycket kanske, speciellt cigaretten som åkte fram hela tiden. Men tja, nej det fungerar alltså. Behöver ingen förändring egentligen.

Posted

Tack allihopa som kommenterat mitt arbete.

Ni har kommit bra saker som jag tagit till mig och som kommer troligen förbättra mig sim filmskapare.

Kul att så många olika åsikter dök upp, vilket innebär att filmen är som smaken som baken.

Och att därmed ingen film är perfekt, utan man kan hela tiden göra allting bättre.

:]

Posted

Det verkar som om du tycker att det räcker med tyckande nu och det kanske det gör. Håller med dom övriga om det mesta. Filmen är verkligt bra på många sätt. Men jag vill gärna tillägga lite. Jag tycker för det första att det känns konstigt att se Sam prata men det hörs inget. Nåt litet deprimerande mummel kunde väl ändå fått höras. För övrigt ser han inte särskilt deprimerad ut och inte verkar han vara ensam heller - han har ju dig!

Posted

Du kanske inte märkte att filmen från den vita övertoningen till den andra handlar om minnen. Om du är deprimerad ett tag, kan du vara glad endå?

Du slutar inte vara en människa som kan skratta bara för du mår dåligt.

För övrigt, så säger berättarrösten, "Sam gick med en mask för ansiktet för att dölja sina känslor", för mig betyder det att han inte ville visa att han inte var ledsen.

Du kanske inte var så koncetrerad när du såg filmen, eller så kommer du med kritik som är nonsens för mig.

Det med att man kunde hans höra hans röst, skulle kunna vara en bra idé, men jag valde helt enkelt att inte använda rösten.

Är det negativt att det räcker för mig vad folk tycker? När jag startade tråden så skrev jag kommentera, då menar jag att jag vill höra allas åsikter om filmen.

För dem flesta här inne kan nog mer än vad jag kan och då är det skönt att höra deras åsikter, än att säga emot och aldrig utvecklas.

Jag är tacksam att folk skriver sina åsikter, även om jag inte håller med om och där med basta!

Posted

redan när jag fick höra första raden av berättar rösten, viste jag att detta skulle

vara en "tänka" film. Alltså man får tänka lite efteråt för att den har ett så starkt budskap. Den typen och riktiga action med fräcka effekter är dem typer jag gillar bäst.

Jag tycker denär ganska sorglig fastän du är ganska "Ny" här. Jag har hållt på i drygt 1 år och jag är rikigt imponerad!

Posted

[citat=gorse]I det här fallet är inte censur utan en fråga om smakfullhet, tycker jag. Jag tycker det röda på cigarettpaketet är fult. Det sticker ut och det ser cigarettreklam och produktplacering ut. Kanske hade det funkat med ett paket med andra färger. Jag vet inte varför just röda saker sticker ut så mycket.

Sen tycker jag det ser oherhört fult ut när de röker i teve. Det gör man inte nuförtiden, men om man ser gamla debattprogram från 70-talet, eller soffprogram med för den delen, så röker de helt obesvärat i teverutan. I dag sticker det i ögat. Men det hör inte hit, till denna filmen. Rökat är viktigt i berättelsen och jag stör mig inte på själva cigaretterna, utan på paketet.

Men, hursom helst, det är inte så blodigt viktigt, så är ni nöjda så låt det vara. Min synpunkt skall ju inte vara alenarådande, snarare tvärtom.[/citat]

Det röda sticker ut för att ögat "blir mer uppmärksam på röda och blåa saker" det är vetenskapligt bevisat..det är kanske därför cigarettpaketerna har röda färger..vad vet jag..