Jump to content

Nybörjare... Är filmkameror svårare?


Musashi
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag och några av mina vänner har fått för oss att börja göra film.. och jag har läst runt lite här i forumet 0m kameror. Och jag undrar följande:

1. Ska man välja dv eller film kamera som nybörjare, vilka är respektives för och nackdelar?

2. är det svårt att lära sig filma med film-kamera?

3. Det verkar vara dyrare att filma med film-kamera är det så?

4. Vad kostar en skaplig film-kamera som filmar 8mm (som vad jag har förstått är billigast), några förslag på kamera-modeller som inte kostar skjortan, och vart man kan få tag på dessa?

 

Tacksam för svar MVH Rickard

Link to comment
Share on other sites

1. Det beror på. DV blir billigare men "ser inte ut som film", Ska du ha en bra kamera blir det dyrt med kameran som snabbt blir "gammal" och ska bytas ut till en nyare modell som ochså är dyr.... Det är billigt med miniDV band men dyrt med kameror. Filmkameror blir inte gamla, det är själva filmen som utvecklas och blir bättre. 8mm kamerorna är billiga men det blir dyrare att filma "per minut".

 

2. Nej, det tror jag inte. Däremot kan det bli lite krångligare med ljud (ska spelas in separat) och kameror som låter för mycket kan störa/vara besvrliga och behöva "tystas ner".

 

3. Det är dyrare "per minut", men en 8mm kamera är billigare att köpa än en bra videokamera. Säg att du köper en bra super8 kamera för 1000:- och film för 19.000:- då kan du filma en hel del..... Men köper du en videokamera för 20.000:- så behöver du fortfarande band, och du har redan bränt lika mycket pengar.

 

4. Kameror finns på http://www.tradera.se eller på http://www.blocket.se eller på http://www.ebay.de , Nizo, Canon och Beaulieu är väl bäst, titta på vad kamerorna säljs för (de flesta lägger sina bud de sista minuterna), det ger väl en bild av hur pass bra de är, ju dyrare desto bättre är väl något som stämmer in för det mesta men inte alltid.... Man kan få bra kameror för nästan inga pengar alls.

 

Ni bör ochså kika in på http://www.filmshooting.com och på http://www.onsuper8.org för mängder med info.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svaret!!!.. Så med 8mm-film kan man inte spela in ljud, det låter ju lite lamt om man ska göra kortfilmer med tal ! :)..

Men jag ska titta runt lite och köpa mig en kamera om jag hittar någon..

När man framkallat filmen och fått den på en dvd-skiva? kan man klippa filmen i datorn då eller hur redigerar men filmen?

Link to comment
Share on other sites

[citat=Musashi]Tack så mycket för svaret!!!.. Så med 8mm-film kan man inte spela in ljud, det låter ju lite lamt om man ska göra kortfilmer med tal ! :)..

Men jag ska titta runt lite och köpa mig en kamera om jag hittar någon..

När man framkallat filmen och fått den på en dvd-skiva? kan man klippa filmen i datorn då eller hur redigerar men filmen?[/citat]

 

 

Det beror ju på hur man ser det. 8mm kan inte lagra ljud på sin film så du får spela in ljudet sammtidigt separat med tex en minidisc eller liknande.

Det är det man har klapparen till, så att man lättare kan synka ljudet.

 

Om du vet vart du kan skicka in och framkalla filmen som dessutom scannar in den för dig och ger dig en digital kopia (allt det borde kosta ganska mycket) så är svarej ja.

Har du filmen i någon form utav digitalt format som din dator kan förstå så kan du redigera din film.

Link to comment
Share on other sites

Nej, använd inte Pro 8mm om det var det du hade tänkt. De är dyra och har mycket missnöjda kunder pga dålig kvalitet. Ingen jag har varit med om själv, det finns en del nöjda kunder men det verkar finnas en hel del som är missnöjda med Pro 8.

 

När du har fått filmen framkallad så kan du skicka in den till .... tex. Uppsala BildTeknik..... :)

Så kan du få filmerna på miniDV eller på DVD i redigeringsbara format, sedan är det bara att redigera på med en dator.

Link to comment
Share on other sites

Musashi skrev: "Är det dyrt att få skivan på dv?"

 

Rullen, man får tillbaka sina filmer på en filmrulle.

Det kostar en slant; Säg att du har filmat 10 rullar med super8 (10 x 15 meter = 150 meter film), det skulle kosta 5:50 x 150 = 825:- (scanning) + 180:- (inspelning på miniDV) = 1005:- inklusive moms.

 

Hur mycket det blir i speltid beror på vilken hastighet du har filmat med (antal bilder per sekund). Har du filmat med 18 bps blir det ca: 32 minuter, har du filmat med 24 bps blir det ca: 24 minuter.

 

Ja, sedan är det bara att slänga över filmerna till datorn och börja redigera, använd en "klappa" i början och i slutet av varje scen så blir det lätt att synka ljudet med bilden i redigeringsprogrammet.

 

Vill någon förresten ha en "Onelight transfer" så ska Ni få ett bra pris. Skicka ett mail och berätta vad det är för film, ska den visas på festivaler, har Ni skarvat ihop filmerna till större rullar osv.

 

Jag har funderat på att sänka priset för Onelight generellt men bestämt mig för att inte göra det, då skulle jag få svara på en million frågor från privatpersoner med kassa amatörfilmer (som inte blir bra med Onelight) som vill ha det lite billigare, och säker skulle en del skicka in sina beställningar och sedan bli förvånade och missnöjda när de får tillbaka sina filmer.

 

Ska vi säga 20% rabatt till alla forummedlemmar som vill ha en Onelight och har skarvat ihop filmerna till större rullar?

 

Och 10% rabatt om man inte skarvar alls?

Link to comment
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Du tjänar på att klippa ihop det material som du behöver på en större rulle innan du skickar in det för telecine.. Alla skräptagningar kostar bara massa extra att digitalisera. Men ni är väl proffsiga där i uppsala va?! kostar ju en hel del..![/citat]

 

Visst kan man spara in lite pengar om man klipper bort en del material innan man skickar in för scanning, men det är ju snabbare att klippa och redigera med en dator, så man spar lite tid istället. Man kanske ska ha kvar lite material att välja mellan till klippningen i datorn ochså, så låser man sig inte "i förtid".

 

Kom ochså ihåg att ju mer man ser på filmerna med en projektor och klipper för hand och grejar så riskerar man repor och smuts på filmen ochså.

 

Visst är vi väl proffsiga? Det kostar en slant men du får dina filmer scannade med en FlashScan8 som ger "proffsigt resultat".

 

Se förresten mitt förslag i inlägget ovanför, om Onelight transfer.

Link to comment
Share on other sites

Kopierat från hemsidan:

 

"Onelight transfer - Detta är endast till för proffesionella produktioner där man vill ha full

kontroll över slutresultatet och inte kan ha skiftningar i exponeringen och färg. Givetvis justerar

vi exponering och färg för varje filmrulle separat. All färgkorrigering för 8mm film sker optiskt,

vi justerar inget digitalt eftersom det skulle ge mindre utrymme för Er att göra justeringar vid

redigeringen. 16mm film får ingen färgkorrigering, endast låsning av exponeringen.

 

Detta är INTE ett bra alternativ för familjefilmer, endast för profesionella produktioner.

 

Vi justerar exponering och färgkorrigering efter den första scenen (eller någon av de första)

och låser sedan inställningarna och överför hela filmrullen med samma inställningar.

Det är billigare än en "Grading session" och kan ge nästan lika bra resultat, det beror på hur

pass mycket skiftningar i exponering och färg Ni har mellan scenerna. Pris: 5:50 per meter film.

Inget extra för små rullar, vi skarvar inte ihop de små rullarna till större utan tar en rulle i taget.

 

Normalt spelar vi in filmerna på miniDV band men vi kan även göra AVI filer på DVD om

så önskas. Skriv i så fall det i rutan för övriga önskemål.

 

Hastighet på inspelningen skall anges (antal bilder per sekund). Kunden får själv välja hur de

bildrutor som "fattas" skall skapas, genom sk. progressiv justering eller

genom sk. interlace justering där man skapar en helt ny interpolerad frame genom att ta ett

av interlace fälten från föregående frame och det andra fältet tas från nästkommande frame.

Proggressiva frames kan vara att föredra om slutprodukten är till för datorer då dessa är

progressiva medans interlaced ger lite mjukare rörelser om man ser på slutprodukten med

en TV. Läs mer om justering av hastigheten."

Link to comment
Share on other sites

one light är den "sämsta" av de "professionella" typerna av scanning. best light är lite bättre, vad det betyder exakt är lite olika mellan länder och branscher, och scene to scene är bäst. i det sistnämnda matchar man scener som ska ligga mot varandra mot varandra och sånt, vilket alltså ger bäst resultat även för amatörer men det tar en del tid och kräver en del skill.

 

/mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

[citat=Musashi]Hej! Jag och några av mina vänner har fått för oss att börja göra film..

 

Det är nyckel frågan. Att ni ska börja göra film. Det finns ingen anledning att köpa en filmkamera om ni aldrig filmat förrut. Det finns inte ens en anledning att köpa en videokamera. Låna eller hyr en. Från Thorn för längre tidsperioder. Från företag som Camrent för kortare. Man måste lära sig krypa innan man ger sig ut på ett marathon. Jag har hållit på med film och video i 17 år och har aldrig haft anledning att köpa en kamera.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Svar på grundfrågan från Musashi: Är du nybörjare så starta med dv-video och sätt på all tillgänglig automatik. Filma mycket och exprimentera med vinklar, avstånd, brännvidd osv. Med dv kan du filma mycket och leka med mediet. Du har råd att göra fel och blir därmed en bättre fotograf. Ju säkrare du blir desto mer automatik kan du stänga av. Med tiden får du en större känsla för perfektion och nyanser. Då är det dags att börja tänka på film. Film är tämligen dyrt men ger ett hittills oöverträffat resultat (nu pratar jag inte matematiskt tekniskt utan kreativt). Men filmen kräver större koncentration av fotografen. Varje scen kostar ju, och du ser inte det slutliga resultatet förrän efter framkallning. Som erfaren fotograf känner du redan vid tagningen om scenen är ok. Men så länge du är osäker och vill pröva olika alternativ, så ger video större frihet.

Erik Fagerholm

Link to comment
Share on other sites

Kent, har du några bilder eller till och med nån liten klipp på en 16mm film du har skannat?

 

''Ska vi säga 30% rabatt till alla forummedlemmar som vill ha en Onelight och har skarvat ihop filmerna till större rullar?''

 

Gäller erbjudan även 16mm film? För i så fall är jag väldigt intresserat i att skannar in en av mina blivande kortfilmer, men det blir inget enkel jobb du får skanna in runt 350 meter film...

 

Mvh

//Jan

Link to comment
Share on other sites

Nope, har inga klipp från 16mm film tyvärr... Har inga egna filmer och vi får in så lite 16mm filmer så det har inte varit några kanonkvaliteter att välja och vraka bland, det har varit väldigt gamla 16mm filmer.

 

Japp, priset gäller även 16mm film. Dock endast reversal filmer, jag scannar inte negativa 16mm filmer.

 

Skicka in en rulle till att börja med så vet du vad du får för pengarna, är det bra kvalitet på grejerna kanske vi kan ta ett litet klipp från din film till provklipp på hemsidan? :)

Link to comment
Share on other sites

Om du precis ska börja med film är det självklart du ska köra med dv. Köp ingen kamera heller, börja med att hyra/låna en på närmaste resurscentrum el dyl.

Vill du verkligen köpa en, återigen dv... Om du någon gång fotat analogt samt digitalt vet du att det tar sin lilla tid att lära sig hur olika värden på bländaröppning eller slutartid m.m. ter sig vid framkallning. Däremot på en digital kamera ser du resultatet direkt (helst system-digital då :P), och kan lätt ta bort bilden och ta en ny om så behövs...

Precis samma sak är det med film. Som nybörjare är det viktigt att kunna "lära sig av sina misstag" utan att det ska kosta skjortan. =)

Link to comment
Share on other sites

håller inte med, om man plannerar sin film och vet hur den kommer vara så är blir filmen bättre än om du gör den spontant och skyller på att du har ingen erfanhet när alla säger att filmen var dålig.

 

En sak till man lär sig bättre av sina mistag om man vet hur dyrt det kommer vara om man gör dom igen.

Link to comment
Share on other sites

Även jag håller på DV!

Även om Du köper kameran för 1.000,- och film för 19.000 och jämför med en DV för 20.000 så visst är det samma pengar men nästa gång Du vill göra en film blir det 20.000,- dyrare.

Du köpen en väldigt bra kamera med automatik eller manuella inställningar för 12000,- idag, väljer Du en lite dyrare får Du toppkvalité för 18.000,-.

-Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...