Gå till innehåll

Nybörjare... Är filmkameror svårare?


Musashi

Recommended Posts

Tja, men det beror ju på vad man ska göra och vad man vill ha för slutresultat. ;)

Jämförelsen med film för 20.000:- var bara ett exempel, du får en hel del film för 20.000:-, men ska du göra en långfilm så är det klart att det går åt en hel del.

 

Men visst, har man aldrig hållit i en film/videokamera förr så är det bäst att prova på med DV först och lära sig lite grann om hur man ska bete sig, sedan kan man ta klivet upp och prova på filmkameror om man vill att det ska bli mer "filmigt". :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Nu när vi ändå snackar om filmkameror så tänkte jag att jag kunnde ta upp en frågar här.

 

Jag funderar på att köpa en super 8 eller 16mm kamera för skoj skull för att testa filma lite med filmkamera men sen vill jag då redigera det i datorn och då har jag läst att man kan använda en projetor och spela upp filmen mot en vägg och ställa en dvkamera brevid projektorn och då spela in det som visas på väggen men finns det inte något lättare sätt att göra påeller detta är det lättaste sättet?

 

Blir bildkvaliten bra?

 

Har hört att det finns scanner men vart finns dem att hitta, någon hemsida?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova med 8mm, det är billigare än 16mm.

Visst kan du filma av projektionen från väggen, men det blir inte så bra kvalitet...

 

Det enklaste och det som ger bäst kvalitet är att skicka in filmerna till någon som har en riktig filmscanner (men det kostar iofs mer än att filma av filmen från väggen), det lönar sig inte att köpa en eftersom de är ruskigt dyra...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Hej!

 

Nu när vi ändå snackar om filmkameror så tänkte jag att jag kunnde ta upp en frågar här.

 

Jag funderar på att köpa en super 8 eller 16mm kamera för skoj skull för att testa filma lite med filmkamera men sen vill jag då redigera det i datorn och då har jag läst att man kan använda en projetor och spela upp filmen mot en vägg och ställa en dvkamera brevid projektorn och då spela in det som visas på väggen men finns det inte något lättare sätt att göra påeller detta är det lättaste sättet?

 

Blir bildkvaliten bra?

 

Har hört att det finns scanner men vart finns dem att hitta, någon hemsida?

 

/Jesper[/citat]

 

gör lite research för det är ganska komplicerade grejer du vill veta.

 

kika in på filmshooting.com och cinematography.com och läs så mycket du orkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...