ljudfjollan Postad 7 april 2005 Postad 7 april 2005 Tjenafan! Finns det inget färdigt script att använda i Microsoft Word som är anpassad efter manus? Final draft funkar väl men det finns saker jag stör mig på. Texten ser ofta fucked-up ut när jag skrollar igenom den, klart störande. Ingen svensk stavningskontroll. Sidonumret följer inte med vid RTF konvertering. Vore smidigare att få jobba i Word som har stavningskontroll på svenska och som finns installerad i nästan alla datorer - lättare att skicka filer till varann och bolla idéer utan att behöva spara i RTF och att kunna printa var som helst. Vore också skönt att ha så få crackade program som möjligt i datorn ;) Vore tacksam för tips. Ha det gött era filmfreaks! Mvh 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 7 april 2005 Postad 7 april 2005 Använd Scriptmaker. Det är en mall till Microsoft Word som fungerar jättebra, och då har du funktioner som rättstavning automatiskt. Jag vet tyvärr ingen länk till nerladdningsplats, men om du söker på Google lär den nog ploppa upp. Lycka till. 0 Citera
Santafantasma Postad 7 april 2005 Postad 7 april 2005 det är ju hur enkelt som helst att skriva manus i word...skriver inte i nått annat... courier st. 12 allt du behöver vetea...=) 0 Citera
Ior Postad 7 april 2005 Postad 7 april 2005 [citat=ljudfjollan]Tjenafan! Finns det inget färdigt script att använda i Microsoft Word som är anpassad efter manus? Final draft funkar väl men det finns saker jag stör mig på. Texten ser ofta fucked-up ut när jag skrollar igenom den, klart störande. Ingen svensk stavningskontroll. Sidonumret följer inte med vid RTF konvertering. Vore smidigare att få jobba i Word som har stavningskontroll på svenska och som finns installerad i nästan alla datorer - lättare att skicka filer till varann och bolla idéer utan att behöva spara i RTF och att kunna printa var som helst. Vore också skönt att ha så få crackade program som möjligt i datorn ;) Vore tacksam för tips. Ha det gött era filmfreaks! Mvh[/citat] http://office.microsoft.com/en-us/templates/TC010186361033.aspx 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 7 april 2005 Postad 7 april 2005 Feeeeeett nice. Jag som suttit med tab och hit och dit och skit. Tackar! 0 Citera
ljudfjollan Postad 8 april 2005 Författare Postad 8 april 2005 Aaaaaahhh! Ior, för faaan. Du ska få ärva stålar när jag avlider. Kanon! Tack för hjälpen. Krävdes bara några justeringar sen var det klart. Tack även till Brother of light. Jo men, Santa - det krävs ju lite mer är Courier 12 punkter för att ha rätt manusformat. Dags att skriva grymma manus då... ... Öh, finns det någon som kan göra det åt mig oxå? ;) 0 Citera
Adam88 Postad 20 april 2005 Postad 20 april 2005 Det kanske inte hör hit, men vrför skulle det inte gå bra att skriva manus i word endast med courier 12 pt??? Det har jag gjort i alla tider och jag tycker det ser jätte rätt ut.... 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 20 april 2005 Postad 20 april 2005 Adam, han menar förmodligen att det finns andra saker att tänka på än 12 pt Courier för att manuset ska se korrekt ut. 0 Citera
Santafantasma Postad 20 april 2005 Postad 20 april 2005 [citat=TheBrotherOfLight]Adam, han menar förmodligen att det finns andra saker att tänka på än 12 pt Courier för att manuset ska se korrekt ut.[/citat] hehe, jag förstår iaf vad han menar...=) men alltså seriöst, jag har provat den där word tillägget och det var ju inte till någon hjälp alls! Visserligen, den hjälper ju om man inte orkar trycka en extra gång på enter, tab eller trycka på "centrera" knappen.... jag tycker iaf att den var ovärd... 0 Citera
GNT Postad 20 april 2005 Postad 20 april 2005 Det finns en filpaket på bbc.com Det är färdiga mallar för manusskrivande, indelade i teater, tv och film... Det är bara ta sig in där o leta lite... 0 Citera
Adam88 Postad 20 april 2005 Postad 20 april 2005 Jag förstår... Men alltså.. är man inte jävligt lat på ren svenska om man inte orkar trycka lite fler gånger på lite tangenter?? Man ska väl "jobba" sig till ett manus... Blod, svett och tårar!! ;) Hade gött alla! 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 21 april 2005 Postad 21 april 2005 Jag vet inte vilket program du inte gillar. Var det det som jag tipsade om? Själv tycker jag att det ger en mer tid att fokusera på annat, som till exempel själva MANUSET. För dialog trycker man bara Ctrl N, för scenbeskrivning Ctrl A, och för scennamn Ctrl H. Enkelt och ärligt. 0 Citera
gorse Postad 21 april 2005 Postad 21 april 2005 [citat=TheBrotherOfLight]...fokusera på annat, som till exempel själva MANUSET. För dialog trycker man bara Ctrl N, för scenbeskrivning Ctrl A, och för scennamn Ctrl H. Enkelt och ärligt.[/citat] Aha, är det därför du hade så prydlig formatering på ditt manus? Jag blev uppriktigt överaskad när du plötsligt hade perfekt formaterade manus från att ha format lite huller om buller. Då skall nog även jag testa det. 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 21 april 2005 Postad 21 april 2005 Jag har alltid skrivit manus med den mallen. Och all storlek på text och radavstånd är förinställt. Easy money. 0 Citera
Adam88 Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 [citat=TheBrotherOfLight]...fokusera på annat, som till exempel själva MANUSET. För dialog trycker man bara Ctrl N, för scenbeskrivning Ctrl A, och för scennamn Ctrl H. Enkelt och ärligt.[/citat] Jag fattar noll.....!!! ctrl A markerar all text i vanligt word o så eller är det i annat program man använder dessa komandon?? Annars låter det bra.. 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 Adam, Word-mallen, som heter Scriptmaker, göra så att dessa kortkommandon fungerar. Det är delvis därför som jag tycker att det är bra. Är i och för sig det enda manusprogram jag använt, så det kan finnas bättre. 0 Citera
Stupider...lika a fox Postad 23 april 2005 Postad 23 april 2005 [citat=TheBrotherOfLight]Är i och för sig det enda anusprogram jag använt, så det kan finnas bättre.[/citat] Om det där var omedvetet var det förbannat roligt, i annat fall inte alls roligt. 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 25 april 2005 Postad 25 april 2005 Omedvetet var det, men inte roligt. Snarare pinsamt...:( Har ändrat nu. 0 Citera
Pandan Postad 25 april 2005 Postad 25 april 2005 Utan att vilja lata gammalmodig tror ja att word ar bast for det ar enkelt och man har full kontroll over det, och sa vida man inte redan salt massa filmmanus ser ja inte poangen i att investera pengar i ett program. Lagg dom pa manusbocker och printa fardiga manus istallet! 0 Citera
Nizze Postad 29 april 2005 Postad 29 april 2005 Scriptmaker är färjävla bra, drog hem det nu i kväll efter jag hade försökt skriva om en lång monlog, rader hopade åt alla håll, ord sudades ut osv. Men efter jag fick Scriptmaker hart mitt liv förändrats. Det bästa är att det går 100% fortare. 0 Citera
Stupider...lika a fox Postad 9 maj 2005 Postad 9 maj 2005 Hm, kan någon bara snabbt förklara hur man får till snabbkommandorna i scriptmaker. 0 Citera
fredlind Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 Inte i klass med allt vad Final Draft kan göra men däremot gratis och fullt funktionellt med verktygsknappar och anpassningsbara snabbformat för de vanligaste formaten. Mallen finns att ladda ner på min hemiida http://www.adastramedia.se/index_formatmall.htm 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.