Gå till innehåll

Manus enklare i Word ?!?


ljudfjollan

Recommended Posts

Tjenafan!

 

Finns det inget färdigt script att använda i Microsoft Word som är anpassad efter manus?

 

Final draft funkar väl men det finns saker jag stör mig på.

Texten ser ofta fucked-up ut när jag skrollar igenom den, klart störande.

Ingen svensk stavningskontroll.

Sidonumret följer inte med vid RTF konvertering.

 

Vore smidigare att få jobba i Word som har stavningskontroll på svenska och som finns installerad i nästan alla datorer - lättare att skicka filer till varann och bolla idéer utan att behöva spara i RTF och att kunna printa var som helst.

Vore också skönt att ha så få crackade program som möjligt i datorn ;)

 

Vore tacksam för tips.

Ha det gött era filmfreaks!

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ljudfjollan]Tjenafan!

 

Finns det inget färdigt script att använda i Microsoft Word som är anpassad efter manus?

 

Final draft funkar väl men det finns saker jag stör mig på.

Texten ser ofta fucked-up ut när jag skrollar igenom den, klart störande.

Ingen svensk stavningskontroll.

Sidonumret följer inte med vid RTF konvertering.

 

Vore smidigare att få jobba i Word som har stavningskontroll på svenska och som finns installerad i nästan alla datorer - lättare att skicka filer till varann och bolla idéer utan att behöva spara i RTF och att kunna printa var som helst.

Vore också skönt att ha så få crackade program som möjligt i datorn ;)

 

Vore tacksam för tips.

Ha det gött era filmfreaks!

Mvh[/citat]

http://office.microsoft.com/en-us/templates/TC010186361033.aspx

Länk till kommentar
Share on other sites

Aaaaaahhh!

Ior, för faaan. Du ska få ärva stålar när jag avlider.

Kanon!

Tack för hjälpen.

Krävdes bara några justeringar sen var det klart.

 

Tack även till Brother of light.

 

Jo men, Santa - det krävs ju lite mer är Courier 12 punkter för att ha rätt manusformat.

 

Dags att skriva grymma manus då...

...

Öh, finns det någon som kan göra det åt mig oxå?

 

;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=TheBrotherOfLight]Adam, han menar förmodligen att det finns andra saker att tänka på än 12 pt Courier för att manuset ska se korrekt ut.[/citat]

 

hehe, jag förstår iaf vad han menar...=)

men alltså seriöst, jag har provat den där word tillägget och det var ju inte till någon hjälp alls!

Visserligen, den hjälper ju om man inte orkar trycka en extra gång på enter, tab eller trycka på "centrera" knappen....

 

jag tycker iaf att den var ovärd...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår...

Men alltså.. är man inte jävligt lat på ren svenska om man inte orkar trycka lite fler gånger på lite tangenter??

Man ska väl "jobba" sig till ett manus... Blod, svett och tårar!! ;)

 

Hade gött alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]...fokusera på annat, som till exempel själva MANUSET. För dialog trycker man bara Ctrl N, för scenbeskrivning Ctrl A, och för scennamn Ctrl H. Enkelt och ärligt.[/citat] Aha, är det därför du hade så prydlig formatering på ditt manus? Jag blev uppriktigt överaskad när du plötsligt hade perfekt formaterade manus från att ha format lite huller om buller. Då skall nog även jag testa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]...fokusera på annat, som till exempel själva MANUSET. För dialog trycker man bara Ctrl N, för scenbeskrivning Ctrl A, och för scennamn Ctrl H. Enkelt och ärligt.[/citat]

 

Jag fattar noll.....!!! ctrl A markerar all text i vanligt word o så eller är det i annat program man använder dessa komandon?? Annars låter det bra..

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att vilja lata gammalmodig tror ja att word ar bast for det ar enkelt och man har full kontroll over det, och sa vida man inte redan salt massa filmmanus ser ja inte poangen i att investera pengar i ett program. Lagg dom pa manusbocker och printa fardiga manus istallet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Scriptmaker är färjävla bra, drog hem det nu i kväll efter jag hade försökt skriva om en lång monlog, rader hopade åt alla håll, ord sudades ut osv. Men efter jag fick Scriptmaker hart mitt liv förändrats. Det bästa är att det går 100% fortare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...