Jump to content

Filmutbildningar


Spartacus
 Share

Recommended Posts

Var just inne pa Stockholms Filskolas hemsida och vet inte riktigt...verkar lite si o sa. Utbildningen ar inte centrerad runt nagot specifikt, utan man lar sig "allt" om film, later lite val. Fast klart, 3 och ett halvt ar pa DI for att lara sig att skriva manus verkar valdigt i overkant.

 

Plus att STHLM filmskolas hemsida hade massvis med stavfel...

Link to comment
Share on other sites

[citat=walfridson]Skulle rekommendera att man lär sig filmar/dram-grunder på en "gratisskola". Finns flera bra folkhöskolor för det. Efter det söka till något större och ge järnet. Sthml FS kostar en hel del att och då gäller det att verkligen få ut nånting av det.[/citat]

 

 

Visste inte att det fanns sådana utbildningar på folkhögskolan.

Vad brukar intagningspoängen vara på sådana utbildningar?

Link to comment
Share on other sites

[citat=Pandan]Var just inne pa Stockholms Filskolas hemsida och vet inte riktigt...verkar lite si o sa. Utbildningen ar inte centrerad runt nagot specifikt, utan man lar sig "allt" om film, later lite val. Fast klart, 3 och ett halvt ar pa DI for att lara sig att skriva manus verkar valdigt i overkant.

 

Plus att STHLM filmskolas hemsida hade massvis med stavfel...[/citat]

 

Utbildningen är mycket intensiv och det finns goda möjligheter att specialisera sig på det man är särskilt intresserad av. Lärarna är mct villiga att ställa upp!

 

Hemsidan är för tillfälligt provisorisk. Därför har man inte brytt sig om att ändra de fel som finns. Den nya hemsidan kommer upp inom kort!

Link to comment
Share on other sites

Ska söka till både Stockholm filmskola och Fridhems folkhögskola. Stockholm filmskola är ju bra för att det verkar lättare att komma in på DI efter den. Dessutom verkar det vara bra och kompetenta lärare och skön stämning. Men det är fortfarande dyrt (mycket dyrare än fridhems) och det finns något med kvälls- och helgtiderna som jag inte gillar. På fridhems känns det som om man kan ägna sig åt film på heltid, då man bor tillsammans med skådespelare, författare, musiker, och filmstuderande samt alltid har tillgång till bra utrustning.

 

Är det verkligen värt alla pengar att lära sig filma med 16mm?

Är det någon som har gått videolinjen på fridhems folkhögskola?

 

Dawey, du får gärna försöka övertala mig...

 

Egentligen är det viktigaste att man har idéer och en drivkraft att förverkliga dem. Inte vilken skola man väljer. Jag vet, men ändå...

Link to comment
Share on other sites

[citat=_nemo_]Är det inte du Dawey som sköter hemsidan till stockholms filmskola?[/citat]

 

 

NEJ! Inte nu för tillfället. Jag har glömt att ändra min profil. Tack för påminnelsen.

 

 

"Är det verkligen värt alla pengar att lära sig filma med 16mm?

Är det någon som har gått videolinjen på fridhems folkhögskola?

 

Dawey, du får gärna försöka övertala mig..."

 

Man lär sig även 35 mm och digital teknik. Allt som är värt att lära sig finns på SFS.

 

Man har nu även startat ett samarbete med RMI- Berghs reklamskola. SFS elever gör reklamfilm på 35 mm. Många av filmerna kan komma att rulla på biograferna.

 

Jag tänker inte försöka övertala någon. Man får själv avgöra vad som är bäst för en själv.

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst i tråden ordentligt så jag kanske har missat nåt, men varför är det ingen som nämner Kulturamas filmlinje (Yrkesutbildning)?

 

http://www.kulturama.com/frameset.asp

 

Dit ska jag inom en snar framtid. Visserligen är det rätt så dyrt, men det är studiemedelsberättigat... Eller är det någon som vet något jag borde veta men inte vet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har visst nämnt Kulturama - i den förra tråden = http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=2909

 

Min åsikt är så här:

 

Vill man tävla och konkurrera med varandra, samt ha samma lärare i varje ämne (lärare som själva inte har gjort film) = Välj Kulturama eller annan skola.

 

Vill man lära sig riktigt samarbete, som krävs i filmbranschen, samt riktiga experter(Som medverkat i de största filmproduktionerna. Vad sägs om klipparen till "Jägarna? Vad sägs om fotografen till "Jönssonligan" och "Vinterviken?) till varje ämne = Välj SFS.

Link to comment
Share on other sites

Aja.. så enkelt är det nog inte. Jag är med på att SFS är en av sveriges bästa filmskolor, men att allt skulle vara skit jämfört med SFS har jag svårt att tro. Fridhems och Kalix har tex. också väldigt bra rykte. För att inte tala om utländska skolor.

 

hittade även ett annat alternativ härom dagen:

http://www.matshelge.com

 

Men ni som ska plugga vidare. forska själva och ta det som passar er!

Link to comment
Share on other sites

[citat=max lauritzen]Aja.. så enkelt är det nog inte. Jag är med på att SFS är en av sveriges bästa filmskolor, men att allt skulle vara skit jämfört med SFS har jag svårt att tro. Fridhems och Kalix har tex. också väldigt bra rykte. För att inte tala om utländska skolor.

 

hittade även ett annat alternativ härom dagen:

http://www.matshelge.com

 

Men ni som ska plugga vidare. forska själva och ta det som passar er![/citat]

 

 

Jag ska självklart inte säga att allt annat är skit. Det är säkert folk som har kritiska eller negativa synpunkter ang. SFS. Och mats helge vet jag inte så mycket om. Det finns dock en hel del positiv statistik angående SFS man kan ta del av, om man är tveksam.

 

Häller med om att man måste kolla runt och känna efter vad som passar personen i fråga. Andra utbildningar är ju t.ex. mct mer specialiserade än SFS.

 

MVH - Dawey

Link to comment
Share on other sites

"Självklart ska man köpa sig en billig hemvideo kamera, ladda upp med tio tomatsoppe konserver, åtta svampsoppe konserver, ett stort paket vaniljglass, åka ut i skogen och filma mygg tills ögona blöder, sen min vän, är du en regissör av klass" Dudek Majlovic

Link to comment
Share on other sites

[citat=Dawey]Min åsikt är så här:

Vill man tävla och konkurrera med varandra, samt ha samma lärare i varje ämne (lärare som själva inte har gjort film) = Välj Kulturama eller annan skola.[/citat]

 

Har du gått på denna skola? Hur har du fått uppfattningen om att den är "dålig"? Och hur menar du "tävla och komkurrera" med varandra? Ge exempel på vad man gör på Kulturama (om du är bekant med dem)...

 

[citat=Dawey]Vill man lära sig riktigt samarbete, som krävs i filmbranschen, samt riktiga experter(Som medverkat i de största filmproduktionerna. Vad sägs om klipparen till "Jägarna? Vad sägs om fotografen till "Jönssonligan" och "Vinterviken?) till varje ämne = Välj SFS.[/citat]

 

Sveriges största filmskola DI, SFS etc. kräver grundläggande behörighet, något som jag inte har. Hörde dock att Josef Fares kom in relativt enkelt, trots att han enligt egna utsagor hade dåliga betyg och fattade ingenting av vad de sade. Hur går det ihop?

Link to comment
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Dawey]Min åsikt är så här:

Vill man tävla och konkurrera med varandra, samt ha samma lärare i varje ämne (lärare som själva inte har gjort film) = Välj Kulturama eller annan skola.[/citat]

 

Har du gått på denna skola? Hur har du fått uppfattningen om att den är "dålig"? Och hur menar du "tävla och komkurrera" med varandra? Ge exempel på vad man gör på Kulturama (om du är bekant med dem)...

 

[citat=Dawey]Vill man lära sig riktigt samarbete, som krävs i filmbranschen, samt riktiga experter(Som medverkat i de största filmproduktionerna. Vad sägs om klipparen till "Jägarna? Vad sägs om fotografen till "Jönssonligan" och "Vinterviken?) till varje ämne = Välj SFS.[/citat]

 

Sveriges största filmskola DI, SFS etc. kräver grundläggande behörighet, något som jag inte har. Hörde dock att Josef Fares kom in relativt enkelt, trots att han enligt egna utsagor hade dåliga betyg och fattade ingenting av vad de sade. Hur går det ihop?[/citat]

 

1: På Kulturama låter lärarna eleverna tävla och övertyga varandra om vem som ska regissera m.m. Alla får komma med sina idéer och sen får man försöka dra med sig så många som möjligt. Denna tävlingsaspekt har jag hört leder till dålig stämning. Sen kan du ju själv jämföra slutfilmerna från de olika skolorna . . .

 

2: Ingen filmskola går endast på betyg. Inte heller DI. Det är tre saker som är ytterst viktig. 1. Ärligt och stort intresse för filmen (inte bara berömmelse).

2. Kreativitet. 3. Samarbetsförmåga. Både DI och SFS har personliga intervjuer där man checkar av dessa "kvalitéer". Brinner du och har ett sjuhelvetes fotosinne, så har du ändå stor chans att komma in. Har du bara femmor i betyg, men inte någon som helst social kompetens, så är det bye-bye! Både DI och SFS är mycket duktiga på att sålla bort olämpliga personer.

 

Alla har därför chans att komma in på t.ex. DI. Det är talanger och inte plugghästar man söker!

Link to comment
Share on other sites

[citat=Dawey]

2: Ingen filmskola går endast på betyg. Inte heller DI. Det är tre saker som är ytterst viktig. 1. Ärligt och stort intresse för filmen (inte bara berömmelse).

2. Kreativitet. 3. Samarbetsförmåga. Både DI och SFS har personliga intervjuer där man checkar av dessa "kvalitéer". Brinner du och har ett sjuhelvetes fotosinne, så har du ändå stor chans att komma in. Alla har därför chans att komma in på t.ex. DI. Det är talanger och inte plugghästar man söker![/citat]

 

OK, så om jag saknar grundläggande behörighet men brinner för film och kan visa upp det, så har jag lika stor chans att komma in - trots att det tydligt står att man behöver grundläggande behörighet... Kräver "juryn" vid DI:s filmlinje att man visar upp nåt som en film man gjort, eller ingår inte sånt vid intagningsprocessen (som på Stockholms filmskola t ex)...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...