Jump to content

Filmskolor???

UngeherrPeter

Recommended Posts

Jo, jag är lite sugen på att plugga till hösten och då vill jag naturligtvis plugga film.. Undrar om någon har några fantastiska tips på fräcka skolor som man kan gå och bli duktig på..

Rabbla gärna lite namn och en och annan hemsidelänk eller så så blir jag glad..

Tack på förhand!

Dramatiska Institutet

Köpenhamns filmskola

Stockholms filmskola

Kulturama

Är väl bara att söka, jag har inte gått någon av dessa, går jag något i Sverige så blir det isf DI, vilket jag starkt betvivlar att jag kommer in på, så jag drar nog över atlanten jag till LA.

/A.

• 2 years later...

Om du inte är riktigt säker på vad inom film du vill syssla med rekomenderar jag någon av Folkhögskolorna framför Sthlm Filmskola och Kulturama.

Många av folkhögskolornas videolinjer erbjuder bra videolinjer där man får prova på allt ifrån att fota, skriva manus, regissera och klippa osv.

Fridhem

Skurup

Molkom

Kalix

Har alla videolinjer som verkar rätt bra. (Har ej länkar tyvärr)

Om du känner att du kanske vill syssla med foto kan det vara så att du måste gå Sthlm filmskola eller Kulturama för att lära dig 16mm. Eftersom det verkar vara något av ett branschkrav.

[citat=daybreak]Jag har en kompis som gått på Kulturama och han har sagt att det är ett av de största misstag han gjort.

Varför?

Bristande intresse hos lärarna vilket gjorde att det inte hände ngt utan eleverna lämnades åt sina öden.

/daybreak[/citat]

hmm intressant... Men vad ska man välja istället då om man bor i sthlms området? Sthlms filmskola med sina 100 000 i avgifter är bara sjukt..

Trancedanne: Jag kan för lite om folkhögskolorna i Sthlms området. När det gäller filmutbildningar så har folkhögskolorna ett par stora fördelar.

1. Utbildningen bedrivs på heltid (dvs dagtid plus kvällar/helger om man vill)

2. Kostnaden är inte i närheten av kulturama/sthlm filmskola dessutom får man ju csn lån som täcker alla ens omkostnader.

3. Boendet på folkhögskolor är mer som internat vilket gör att man lätt lär känna sina klasskompisar och därmed kan man säkerligen filma en hel del utanför lektionstid.

Jag tror definitivt att du skulle få ut mer av att gå en bra videolinje istället. Finns ingen i Sthlm så kanske det är värt att flytta någonstans ett år.

[citat=Jodokast]Trancedanne: Jag kan för lite om folkhögskolorna i Sthlms området. När det gäller filmutbildningar så har folkhögskolorna ett par stora fördelar.

1. Utbildningen bedrivs på heltid (dvs dagtid plus kvällar/helger om man vill)

2. Kostnaden är inte i närheten av kulturama/sthlm filmskola dessutom får man ju csn lån som täcker alla ens omkostnader.

3. Boendet på folkhögskolor är mer som internat vilket gör att man lätt lär känna sina klasskompisar och därmed kan man säkerligen filma en hel del utanför lektionstid.

Jag tror definitivt att du skulle få ut mer av att gå en bra videolinje istället. Finns ingen i Sthlm så kanske det är värt att flytta någonstans ett år.[/citat]

Kulturarama är betydligt dyrare än SFS. Studiemedlet äts upp fullständigt om man läser på Kulturama.

Videolinje? Varför skulle det vara bättre?

Val av skola beror väl på:

a) vilken teknik man vill lära sig.

b) Om man vill lära sig "berätta" med den teknik man väljer.

c) Hur bred utbildning vill man ha?

d) vill man lära sig av professionellt folk av filmbranschen, eller duger det med vilka lärare som helst?

e) Vill man jobba inom branschen eller bara ha det som en hobby?

och visst, självklart spelar ekonomin en stor roll. Man måste kunna finansiera utbildningen. Men man har samma problem oavsett vilken av de större utbildningarna man väljer. Men en sak är säker: Det finns så många kunniga människor där ute att man får svårt att få jobb om man "bara" går en smal linje som video eller dokumentärkurs. Enstaka kurser ser jag mest som ett sätt att lära sig en speciell teknik och på det sättet är många kurser bra. Men tro inte att enbart en enstaka kurs öppnar dörrar till filmbranschen. Bredd, kunskap, erfarenhet och kontakter är nyckelorden om man vill kunna komma in i, och leva i branschen.

[citat=Dawey] Kulturarama är betydligt dyrare än SFS. Studiemedlet äts upp fullständigt om man läser på Kulturama.

Videolinje? Varför skulle det vara bättre?

Val av skola beror väl på:

a) vilken teknik man vill lära sig.

b) Om man vill lära sig "berätta" med den teknik man väljer.

c) Hur bred utbildning vill man ha?

d) vill man lära sig av professionellt folk av filmbranschen, eller duger det med vilka lärare som helst?

e) Vill man jobba inom branschen eller bara ha det som en hobby?

och visst, självklart spelar ekonomin en stor roll. Man måste kunna finansiera utbildningen. Men man har samma problem oavsett vilken av de större utbildningarna man väljer. Men en sak är säker: Det finns så många kunniga människor där ute att man får svårt att få jobb om man "bara" går en smal linje som video eller dokumentärkurs. Enstaka kurser ser jag mest som ett sätt att lära sig en speciell teknik och på det sättet är många kurser bra. Men tro inte att enbart en enstaka kurs öppnar dörrar till filmbranschen. Bredd, kunskap, erfarenhet och kontakter är nyckelorden om man vill kunna komma in i, och leva i branschen.[/citat]

Val av teknik javisst. Men som det ser ut nu står väl branschen inför ett vägval. "Riktig film" eller digital teknik. Som jag ser det nu så finns det ingen anledning att hetslära sig en svår teknik som 16 mm innan man lärt sig filma och berätta i kortfilmsformat vilket är betydligt lättare att göra digitalt.

Att kunna berätta med sin teknik kan man väl mycket väl göra på videolinjer. Jag har själv hjälpt till på slutfilmer på kulturama och sthlm filmskola om jag ska vara helt ärlig hade vi minst lika bra förutsättningar i Molkom som sthlmsskolorna hade. Sen tillkommer att det finns en hel del på kulturama och sthlm filmskola som inte är så filmintresserade utan mest går för att det ger lite status i storstan. Åtminstone får man lätt det intrycket när man pratar med dessa elever. På folkhögskolorna är det betydligt lättare att hitta själsfrändar och betydligt lättare att filma egna projekt utanför skoltiden. Eftersom du inte behöver jobba dagtid för att betala din filmutbildning.

Videolinjerna är ofta väldigt breda och man får lära sig allt ifrån förproduktion till slutproduktion.

Duger med vilka lärare som helst är väldigt fördomsfullt skrivet? Visst har sthlmsskolorna kändare och kanske mer etablerade filmare/lärare men blir man automatiskt bättre än okända lärare då? Det jag tror du menar är snarare kontaktnät men det är en helt annan sak. Jag kan bara svara för mig själv och jag har klarat mig ganska bra på egen hand.

Din sista fråga är jätteviktig och den måste man ställa sig innan man söker en filmskola. Jag tycker iaf att det finns alternativ till Sthlm filmskola/Kulturama där utbildningen blir roligare/lärorikare för att man utbildar sig dagligen, lär känna sina klasskamrater får mer tid att filma själv osv. Sen gäller det såklart att välja en linje som är bra men dom finns även utanför sthlm.

Håller helt med dig, jodokast. Visst finns det andra vägar. Och i slutändan handlar det helt och hållet hur man är som person. Inte sant?

Inte visste jag att SFS gav så mycket status? Kulturama visste jag, men inte SFS. Det var en nyhet, men det kanske är så. Vad jag tycker om med den skolan är att eftersom eleverna sliter för att få ihop till utbildningen, så är de flesta mycket engegerade i det dom gör. SFS har en fantastiskt positiv atmosfär och lärarna ger verkligen allt.

Det är intressant du säger om bredden i videolinjerna och visst finns det alternativ. Samtidigt så tror jag att det allra viktigaste är att man verkligen vet vad man vill. Man måste få det att stämma och göra det mesta av utbildningen, vilken utbildning man än väljer. Samtidigt finns det ju stora möjligheter att göra saker själv, men att lära sig teknik, berättande, metoder m.m. kan väl aldrig vara fel? Vet man verkligen vad man vill, så tror jag att det inte finns någon "fel" utbildning, eftersom man då tar vara på erfarenheten på bästa sätt. :)

Jag är inte så insatt i nöjesliv och status i Sthlm (är inflyttad) men en del verkar inte dra sig för att för att använda sin filmskoleutbildning som raggreplik och dyl.

Naturligtvis är det ett väldigt bra att man får jobba samtidigt för att plugga och få det att gå ihop. Det jag inte tycker är så bra är att om man inte hittar likasinnade kan man nog lätt tappa motivationen när man först jobbar hela dan för att sedan försöka få ihop inspelningsschema och dyl. Visst lär man sig genom att göra mycket men en kompis till mig fick göra allt på sin slutproduktion medan de andra bara dök upp på inspelningsplatsen. (De verkade vara ganska sura på att deras manus ej blev framröstat som film.)

I slutändan håller jag med dig om att det mest är upp till en själv vad filmskolan kan ge tillbaka.

• 1 month later...
  • 9 months later...

Jag har gått och grundat lite på nån slags början till film/video utbildning. Då jag varit ganska skoltrött länge så har jag inte tagit mig tid att se vad som finns att erbjuda.

Denna tråden var väldigt informativ om hur man ska titta på dom olika skolorna och vad man själv vill ha för mål med det hela.

Själv tror jag att en folkhögskola duger fint, då jag i nuläget är en riktig spontanfilmare med typ tusen andra intressen utöver. Så jag söker mest inspiration och ny kunskap.