Jump to content

Recension Blackmagic Pocket Cinema


Recommended Posts

Tänkte göra en recension i brist på annat (väntar på att första projektet för kameran ska börja).

 

Del 1

 

Del 2

 

Del 3

 

Del 4

 

Del 5

 

Del 6

 

Del 7

 

Del 8

 

Del 9

 

BMCC vs BMPCC - Vilken Tycker Jag Är Bäst?

 

Test:

 

Ny batterilösning,

https://www.youtube.com/watch?v=PkwJFgyrF6k

 

Elgeet 13mm f1.5

https://www.youtube.com/watch?v=pvOTbGGsg6k

 

Sony/Tamron 18-108/2.5

https://www.youtube.com/watch?v=1ZoAmqHfRO0

 

GH3 vs OMD vs BMPCC i nästan inget ljus.

http://www.youtube.com/watch?v=yrGb76Ae0vo

 

BMCC vs BMPCC i mörker.

http://www.youtube.com/watch?v=4o7xINz5nIQ

 

BMCC vs BMPCC i dagsljus.

http://www.youtube.com/watch?v=D2Hl9yCc9WA

 

Testar billiga 2-300 kronors objektiv, sjukt kul att filma med motsvarande 630mm :)

https://www.youtube.com/watch?v=V-LlaLQE_kU

 

Handtag med avtryckare,

https://www.youtube.com/watch?v=j5Vf5-4Tius

 

Videos:

 

Ute i solen med 20mm f1.7.

http://www.youtube.com/watch?v=eIgU-h8Pwio

 

Framkallar film med 13mm f1.5.

http://www.youtube.com/watch?v=KlCU27A4j2Q

 

Guide till Adapters,

https://www.youtube.com/watch?v=2vfk1TRCHKo

Link to post
Share on other sites

Jag funderar själv på att köpa denna, men måste verkligen fråga.. Den andra bilden, den på fyren eller vad det nu är, är den verkligen filmad sådär överexponerad och sedan tillfixad med hjälp av råfilen? I sådant fall finns det verkligen potential trots det låga priset!

Link to post
Share on other sites
Jag funderar själv på att köpa denna, men måste verkligen fråga.. Den andra bilden, den på fyren eller vad det nu är, är den verkligen filmad sådär överexponerad och sedan tillfixad med hjälp av råfilen? I sådant fall finns det verkligen potential trots det låga priset!

 

Den med fyren ser ut så när du tittar på den i previewen men den är inte egentligen överexponerad utan den är exponerad typ en mm vrid på ND-filtret under clip.

Det är mycket populärt att ETTRa blackmagic kamerorna dvs ISO 800, Zebra på 100% och vrida tills sista randen försvinner eller är kvar i typ solen, strålkastare m.m.

Sedan är just det klippet gjort med en BMCC, fast det skulle se mer eller mindre exakt likadant ut, var bara så trött på mörka inomhusbilder och helgen regnade bort :)

 

Här är fler exempel från samma tillfälle:

Link to post
Share on other sites
Sedan är just det klippet gjort med en BMCC, fast det skulle se mer eller mindre exakt likadant ut, var bara så trött på mörka inomhusbilder och helgen regnade bort :)

Hur rimligt är det egentligen att skjuta RAW med BMPCC då, med tanke på lagringsutrymme och så?

Link to post
Share on other sites
Hur rimligt är det egentligen att skjuta RAW med BMPC då, med tanke på lagringsutrymme och så?

 

Det är ungeär lika rimligt som på BMCC. Det ryms en halvtimme per minne på bägge (av den sort jag har).

Det man däremot kan fundera på är när det behövs.

 

På BMCC är det lämpligt om du tror att du ska reframa lite eftersom du får 2.5k eller tex om du filmar ett fett landskap och vill få mer detaljer.

 

På bägge är det vettigt i situationer där du behöver extra utrymme i redigeringen. Tex dålig belysning, ställen där du inte kan påverka ljuset varken genom ljussättning eller val av inspelningsplats. Defintitivt när det är episka soluppgångar osv.

 

MEN, jag hade utan att blinka köpt kameran även om den inte hade Raw. Raw är grymt men det som gör bmpcc till en riktig game changer imo är en kamera för under 10k som filmar i prores utan tex en ninja. Inte ens en stor c100 för 45 000 klarar det. När jag jämförde en Canon dslr med prores så ser Canonen inte ens ut som HD.

Visst de har ju fått göra avkall på grejer för att få ner priset och kameran i fickformat men det kan jag leva med. Det är ju inte som att DSLRer är problemfria.

Den väger upp det med fördelar jämtemot andra kameror. Som tex att jag köpt en 18-108/2.5 zoom för 50 dollar och ett 35/1.7 för 180 kronor (ny) :)

 

Det är därför jag tycker tex en 5dmkii inte är ett alternativ för mig. Dubbel så dyr, stor o tung, dyra tillbehör men framförallt i 90% av fallen vill jag inte köra Raw och då sitter man där med taskigt codec.

 

Jag kan fortfarande inte svara rakt av vilken av bmcc och bmpcc jag gillar bäst men om jag blev tvungen att välja mellan min gamla Canon, GH3, OMD eller BMPCC så hade jag valt pocket alla dagar i veckan.

Nu är det mindre än tre veckor tills jag ska spela in en dokumentär med bägge kamerorna. Efter det borde jag ha en bra feeling för hur de funkar när det gäller.

Link to post
Share on other sites
En hel halvtimma på ett SD-kort? CinemaDNG? :o

 

Fina klipp för övrigt. "Just because of that move that Al Gore made". :e

 

Tackar :)

Ja ungefär. Jag har 240GB per disk i BMCCn vilket ger ca 25-30 minuter Raw och 64GB i Pocket vilket ger ungefär samma då dens DNGs är mindre.

Link to post
Share on other sites
Det är ungeär lika rimligt som på BMCC. Det ryms en halvtimme per minne på bägge (av den sort jag har).

Det man däremot kan fundera på är när det behövs.

 

På BMCC är det lämpligt om du tror att du ska reframa lite eftersom du får 2.5k eller tex om du filmar ett fett landskap och vill få mer detaljer.

 

På bägge är det vettigt i situationer där du behöver extra utrymme i redigeringen. Tex dålig belysning, ställen där du inte kan påverka ljuset varken genom ljussättning eller val av inspelningsplats. Defintitivt när det är episka soluppgångar osv.

 

MEN, jag hade utan att blinka köpt kameran även om den inte hade Raw. Raw är grymt men det som gör bmpcc till en riktig game changer imo är en kamera för under 10k som filmar i prores utan tex en ninja. Inte ens en stor c100 för 45 000 klarar det. När jag jämförde en Canon dslr med prores så ser Canonen inte ens ut som HD.

Visst de har ju fått göra avkall på grejer för att få ner priset och kameran i fickformat men det kan jag leva med. Det är ju inte som att DSLRer är problemfria.

Den väger upp det med fördelar jämtemot andra kameror. Som tex att jag köpt en 18-108/2.5 zoom för 50 dollar och ett 35/1.7 för 180 kronor (ny) :)

 

Det är därför jag tycker tex en 5dmkii inte är ett alternativ för mig. Dubbel så dyr, stor o tung, dyra tillbehör men framförallt i 90% av fallen vill jag inte köra Raw och då sitter man där med taskigt codec.

 

Jag kan fortfarande inte svara rakt av vilken av bmcc och bmpcc jag gillar bäst men om jag blev tvungen att välja mellan min gamla Canon, GH3, OMD eller BMPCC så hade jag valt pocket alla dagar i veckan.

Nu är det mindre än tre veckor tills jag ska spela in en dokumentär med bägge kamerorna. Efter det borde jag ha en bra feeling för hur de funkar när det gäller.

 

Subbat din channel och gillar dina videor och din stil starkt! Hur som, jag var lite intresserad av objektiven du pratar om. Hade tänkt slå till på en BMPCC denna månad och gör en liten research på vad det kommer kosta. Om det nu finns objektiv för dessa priser så lockar det ju väldigt! Kan du säga exakt vad det är för objektiv och var du hittade dem (antar ebay).

 

Tack!

Link to post
Share on other sites

Kul att du gillart :)

Det där supebilliga heter Fujian och finns på ebay. De har en 25/1.4 som kan vara värd sina 200 spänn. Den vinjeterar inte på bmpcc (mindre sensor).

Här testas de på bmpcc, mitt har inte kommit, dröjer nog flera veckor eftersom det var gratis frakt från kina dvs båt.

 

Går att köpa tex här,

http://www.ebay.com/itm/Fujian-25mm-F1-4-CCTV-TV-lens-Silver-Mount-Macro-Ring-to-EP1-EP2-EP3-GF1-GF2-/251285254659?pt=Camera_Lenses&hash=item3a81c4b203

 

Super zoomen var också på ebay finns massor bra tex den jag köpte, Canon 17-107/2.0 och Canon 18-108/2.5.

Vissa c-mount kan funka sisådär men det finns mycket bra listor runt om på nätet tex denna,

http://www.eoshd.com/comments/topic/2513-blackmagic-pocket-cinema-camera-c-mount-lens-compatibility-list/

 

Ett tip är att skaffa ett 14/2.5 mest för att ha ett riktigt litet med möjlighet till auto exposure. Det finns snorbillligt på blocket eller så gör du som jag. Köper en gf5 där det och ett annat objektiv ingår för 3000 kr eller ännu billigare beggat. Sen säljer du kameran och det andra objektivet.

Link to post
Share on other sites

Idag kom mitt Fujian 35/1.7 från Hong Kong som jag betalade hutlösa 185 kr för inklusive frakt och en adapter :)

Allt var splitternytt och i klart bättre kvalitet än man kan begära för priset och objektivet fungerar precis som det ska. Fick även hem ett väldigt begagnat 50/1.7 (ca 350 kr) som fungerar klanderfritt även det och dessutom har lite juste patina.

http://forumbilder.se/DBIB0/wp-20140107-002.jpg

http://forumbilder.se/DBIB0/wp-20140107-003.jpg

http://forumbilder.se/DBIB0/wp-20140107-004.jpg

http://forumbilder.se/DBIB0/wp-20140107-006.jpg

Link to post
Share on other sites
du får gärna lägga upp film-exempel på respektive glas när du har. kan vara intressant att se resultatet. helst utan extra ljussättning.

 

Det kommer, ska vänta in min vintage super zoom från Canada först. Sen har jag en dokumentärinspelning där kameran ska ingå till helgen så då kommer jag nog testa lite mer "på riktigt".

Link to post
Share on other sites

Har lite frågor angående pocketkameran.

 

Vart köpte du den? Ser att det finns ett gäng ute på t.ex. Ebay.

Är det en stor omställning från att spela in med en DSLR? Jag använder en 5D mark II idag, men jag tycker att den är relativt klumpig och codecen är väldigt tungarbetad, och det är också mycket dyrare än pocketkameran.

Är det svårt att lära sig t.ex. gradingen? Kräver formatet en bättre dator, eller är filmfilerna mer "lättredigerade" än H.264?

 

Hur ser stativgängan ut? Är det samma som på t.ex. Canon, så att man kan fästa den den på steadicams etc. som man redan har?

 

Jag funderar på kameran till en långfilmsinspelning med väldigt låg budget. På grund av kamerans pris och kvaliteten man kan få ut är jag väldigt intresserad. Ser fram emot svar!

Link to post
Share on other sites
Har lite frågor angående pocketkameran.

 

Vart köpte du den? Ser att det finns ett gäng ute på t.ex. Ebay.

Är det en stor omställning från att spela in med en DSLR? Jag använder en 5D mark II idag, men jag tycker att den är relativt klumpig och codecen är väldigt tungarbetad, och det är också mycket dyrare än pocketkameran.

Är det svårt att lära sig t.ex. gradingen? Kräver formatet en bättre dator, eller är filmfilerna mer "lättredigerade" än H.264?

 

Hur ser stativgängan ut? Är det samma som på t.ex. Canon, så att man kan fästa den den på steadicams etc. som man redan har?

 

Jag funderar på kameran till en långfilmsinspelning med väldigt låg budget. På grund av kamerans pris och kvaliteten man kan få ut är jag väldigt intresserad. Ser fram emot svar!

 

Tjena,

Den finns i lager över typ hela Sverige. Jag köpte den på Webhallen,

Blackmagic Pocket Cinema Camera - Videokamera - Hitta lgsta pris, test och specs

 

Det är ingen omställning eftersom den är mycket lättare att filma med än en DSLR.

Codecen är mycket tålig och lättarbetad. Prores kräver inte en bättre dator, tvärt om, det är lättare för datorn att hantera det mindre komprimerade formatet. Raw kräver lite handpåläggning först men när det är konverterat till Prores blir det enkelt igen. Jag redigerar på en Mac Mini med 8gb ram och tycker det funkar fint.

Gradingen är inge svår, jag har gjort några Tutorials med Plugins och om du kollar Drewnetwork på youtube så har han en bra video på hur du gör enbart med Premiere.

 

Stativgängan är samma.

 

/Mattias

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...