Gå till innehåll

Recension Blackmagic Pocket Cinema


lobbamobba

Recommended Posts

Hmm nu skrev jag ett svar men blev utloggad innan jag hann posta det. Det var inte så långt så det var konstigt.

 

Nåväl igen då.

Jag har inte testat om det är någon skillnad mellan lägena på kameran i live output läget. Videon/strömmen syns på hdmi ut även om man har kameran i inställnings läget så det är lätt att kolla.

 

Du har rätt man kan nog lära sig skärmen jag testade lite i går. Jag har också funderat på att köpa en macbook med thunderbolt och då kan jag använda den som skärm. Det får vänta lite bara då jag vill ha ett m4/3 objektiv som kan kommunicera med kameran först.

 

Testar just nu om det är någon skillnad mellan lägena. Det börjar med video, jag har dessvärre inte något bättre motiv just nu hehe. Jag har en 30 meters hdmi över nätverks extender men vill inte ha kameran utomhus då vädret är lite osäkert. Dessvärre så lagras inte filmen här så folk kan titta i efterhand men jag/kanalägaren kan ladda hem den och titta i efterhand så jag kör en test på youtube också.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=9DJHTwg0Jxg

 

Edit: Nej det blir ingen skillnad, men så tydligt det är att jag måste skaffa bättre objektiv för det blir verkligen ingen skärpa.

 

Undrar just om det finns nåt program som kan färgkorrigera lite i realtid.

 

Jag kollade lite snabbt på din senaste recension, bra grejor som sjutton. Får kolla lite du kanske har ett tips på något bra objektiv där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte ett 35 och ett 50 mm av dom där billiga objektiven och dom funkar bra på bmpcc. Lite svårt att få till skärpan bara men det kanske var för mörkt när jag testade dom.

 

Utöver det så hittade jag ett paket med skoj grejor (lilliput skärm etc) och ytterligare en kamera till ett bra pris. Det kommer väl tillpass i sommar då jag eventuellt ska filma och sända en mindre konsert med en kompis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte ett 35 och ett 50 mm av dom där billiga objektiven och dom funkar bra på bmpcc. Lite svårt att få till skärpan bara men det kanske var för mörkt när jag testade dom.

 

Utöver det så hittade jag ett paket med skoj grejor (lilliput skärm etc) och ytterligare en kamera till ett bra pris. Det kommer väl tillpass i sommar då jag eventuellt ska filma och sända en mindre konsert med en kompis.

 

Coolt,

Focus peakingen kan ju ha det svårt i mörker, funkar den föresten när du streamar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det funkar ganska bra men det skulle vara bra om man kunde mecka lite med färgerna live med nåt litet smidigt program. Det följde med ett gäng filterskivor med hållare med den senaste kameran så jag ska laborera lite med det för att se om det funkar. I övrigt så kan min första trycka ur sig 1080i50 som är ett måste om man ska få den att funka med min ATEM Television studio men den andra kan det inte utan kör envist ut 1080p 24 eller 25 fps. För att få 1080i50 så ska man bara behöva stänga av overalls men det hjälper inte på min senaste kamera den vägrar och det är samma för flera andra har jag läst på nätet. Troligtvis så har dom fixat till nån bugg eller nåt så det funkar på nyare men inte på "äldre" producerade kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det funkar ganska bra men det skulle vara bra om man kunde mecka lite med färgerna live med nåt litet smidigt program. Det följde med ett gäng filterskivor med hållare med den senaste kameran så jag ska laborera lite med det för att se om det funkar. I övrigt så kan min första trycka ur sig 1080i50 som är ett måste om man ska få den att funka med min ATEM Television studio men den andra kan det inte utan kör envist ut 1080p 24 eller 25 fps. För att få 1080i50 så ska man bara behöva stänga av overalls men det hjälper inte på min senaste kamera den vägrar och det är samma för flera andra har jag läst på nätet. Troligtvis så har dom fixat till nån bugg eller nåt så det funkar på nyare men inte på "äldre" producerade kameror.

 

HDLink Pro DisplayPort 3D - Blackmagic Design - Mediateknik

Låter dig ladda upp en LUT i realtid, eller koppla in dator för att göra färgändringar av din LUT direkt. Kameraströmmen går in i HDLink'en och ut kommer din LUT-korrigerade HDMI-signal med hur färgsprakande bild du nu önskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

HDLink Pro DisplayPort 3D - Blackmagic Design - Mediateknik

Låter dig ladda upp en LUT i realtid, eller koppla in dator för att göra färgändringar av din LUT direkt. Kameraströmmen går in i HDLink'en och ut kommer din LUT-korrigerade HDMI-signal med hur färgsprakande bild du nu önskar.

 

Tack för tipset hade helt missat den här. Den är lite dyr bara för att få lite färg möjligheter tycker jag, jag tänkte mera på ett program.

När jag tittade lite snabbt så verkar den inte ta hdmi in bara sdi men det gör i och för sig inget då ATEMen kan skicka ut sdi. Frågan är bara om den*ses som en web kamera av CamTwist som jag använder i kombination med min ATEM TVS.

 

Det finns heller ingen större anledning att ha för dyra grejor i nuläget då själva internet är flaskhalsen. Har man bara någorlunda vettiga grejor så funkar det ganska bra även fullbild på en större platt TV ändå. Till exempel så fixar CamTwist det hela minst lika bra som ATEMen men den har ju å andra sidan fysiska ingångar men det blir lite strunt samma för den som ändå bara har en kamera. Det framgår heller inte direkt klart att det krävs ett capturekort för att komma ut på nätet med ATEMen fråm Black Magic. Man kan således lika gärna stoppa i sin kamera i ingången på capturekortet och bara köra CamTwist och FMLE om man bara har en kamera och resten webkameror.

 

När jag jämför med "proffs" kanaler så har dom sämre kvalité än den jag får i fullbild livesänt och visat på en TV. Tror dom är lite branschblinda och kopplar långa kedjor med manicker som alla i själva verket bara försämrar kvalitén.

 

Ursäkta den långa avvikelsen från ämnet hehe. Back to topic igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Nice. Någon idé om hur BMPC-4K skulle klara sig i samma test?

 

4K kameran har en del barnsjukdomar som ännu inte fixats fullt ut. En av dessa är banding i mörka delar av bilden som kan uppstå även under dagsljus där du helt enkelt har något svartfärgat i bild.

Överlag presterar de flesta kameror bra i "Low-light" situationer om du använder dig av kamerans bas-ISO (400 för 4K-kameran och 800 för BMCC) och exponerar för högdagarna. Testet visar korrekt exponerade ljus och objekt upplysta av närliggande ljus, och tydligt hur större delar av bilden faller bra till vänster om histogramet.

Personligen hade jag föredragit ett test med modell i studiomiljö med kameran i olika ISO-lägen och ljusförhållanden; Så vi kan se inte bara grynnivå men även hur hudtoner påverkas vid högre ISO och lägre ljus. Ingen större lågljuskamera om du inte kan exponera för hudtoner utan acceptabelt resultat; Korrekt exponerade gatuljus och skyltfönster ger dig inte mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

4K kameran har en del barnsjukdomar som ännu inte fixats fullt ut. En av dessa är banding i mörka delar av bilden som kan uppstå även under dagsljus där du helt enkelt har något svartfärgat i bild.

Överlag presterar de flesta kameror bra i "Low-light" situationer om du använder dig av kamerans bas-ISO (400 för 4K-kameran och 800 för BMCC) och exponerar för högdagarna. Testet visar korrekt exponerade ljus och objekt upplysta av närliggande ljus, och tydligt hur större delar av bilden faller bra till vänster om histogramet.

Personligen hade jag föredragit ett test med modell i studiomiljö med kameran i olika ISO-lägen och ljusförhållanden; Så vi kan se inte bara grynnivå men även hur hudtoner påverkas vid högre ISO och lägre ljus. Ingen större lågljuskamera om du inte kan exponera för hudtoner utan acceptabelt resultat; Korrekt exponerade gatuljus och skyltfönster ger dig inte mycket.

 

Men i en studio finns ljus så där funkar vilken kamera som helst. Enda gången någonsin som det imo finns anledning att filma i mörker är typ ute på stan i en dokumentär för att avslöja när statsministern kommer ut från porrklubben. Och då skiter jag i grynen och hudtoner så länge det går att identifiera vem som är på bilden.

 

Sen kan jag tillägga att det aldrig var något "test" med skylltfönster, det vara bara lite bilder från mörker som jag hade på datorn för att illustrera och det var inte meningen att ge ett skvatt :)

 

(Och du skulle nog inte kalla dem korrekt exponerade om du fick se histogramet från orginalklippet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men i en studio finns ljus så där funkar vilken kamera som helst. Enda gången någonsin som det imo finns anledning att filma i mörker är typ ute på stan i en dokumentär för att avslöja när statsministern kommer ut från porrklubben. Och då skiter jag i grynen och hudtoner så länge det går att identifiera vem som är på bilden.

 

Kan jag få bra resultat i högre ISO innebär det att jag till exempel skulle kunna gå ner från att hyra en 2K blondie till en 800W red head och spara både el och pengar. Medan du roligt nog visade test av både GH3 och OM-D E-M5 i olika ISO såg jag aldrig BMPCC i annat än bas-ISO, och klipp som du själv nämner att

du skulle nog inte kalla dem korrekt exponerade om du fick se histogramet från orginalklippet

Hur ska vi veta utifrån din video om det nu skulle vara möjligt alls att identifiera herr Stadsminister i grynigt BMPCC-material när inget sådant testas i denna "Low-light"-video.

 

Jag gillar det du gör med dina reviews och särskilt kring de äldre objektiven, så ta inte det jag säger på fel sätt. Det var endast menat för att framföra vad jag själv (som en del av din publik i det här fallet) gärna hade velat se i en review kring kamerans low-light prestanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Hej detta är Aettan men det blev något fel med mitt konto så jag fick fixa ett nytt, ska kontakta admin så det gamla raderas.

 

Fina filmer och imponerande bra i low light med pocket kameran tycker jag. Själv har jag inte rätt objektiv för sånt ännu utom ett Canon jag köpte billigt på netonnet som inte kan prata med kameran. Det är ljuskänsligt så det räcker till dock hehe så det är odugligt när det är ljust istället.

 

Jag har filmat lite nere vid ån bakom där jag bor i skymningljus eller vad man ska kalla det med det, ett par sigma objektiv samt mitt billiga fuji. Men där finns inga gatljus så det blir lite annorlunda förutsättningar. Ett par snuttar tycker jag dock blev helt ok trots dom kassa förutsättningarna.

 

 

 

Inomhus i min gillestuga där jag håller på att konvertera från musik till video och musik studio så är ljuset verkligen inte det bästa heller men där tycker jag fujin kommer till sin rätt. Och sätter man nån bakom kameran som kan dvs inte mig så inser jag ju att det skulle kunna funka riktigt bra.

Nedan ett test från när jag håller på att mecka till ett liveljud som funkar. Ljudet blev bara mono här dock men jag vet vilket fel jag gjorde.

 

 

Föresten kanske borde tillägga att pocket kameran funkar med ATEM TVS swithcern om man backar ner till firmware 1.5 och slår av overlays eller vad det heter på kameran. Se till att fps stämmer också på de program du använder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan jag få bra resultat i högre ISO innebär det att jag till exempel skulle kunna gå ner från att hyra en 2K blondie till en 800W red head och spara både el och pengar. Medan du roligt nog visade test av både GH3 och OM-D E-M5 i olika ISO såg jag aldrig BMPCC i annat än bas-ISO, och klipp som du själv nämner att

Hur ska vi veta utifrån din video om det nu skulle vara möjligt alls att identifiera herr Stadsminister i grynigt BMPCC-material när inget sådant testas i denna "Low-light"-video.

 

Jag gillar det du gör med dina reviews och särskilt kring de äldre objektiven, så ta inte det jag säger på fel sätt. Det var endast menat för att framföra vad jag själv (som en del av din publik i det här fallet) gärna hade velat se i en review kring kamerans low-light prestanda.

 

Jag tar inte illa upp på något sätt men jag tror att det inte gått fram riktigt vad syftet med filmen är, vilket ju är mitt fel :)

 

Tanken är inte att du ska veta om klippen går att göra ditt eller datt med, det var en separat konversation mellan dig och mig på ämnet studio. Tanken är att få nybörjare att fatta att allt inte handlar om sensorstorlek, bländare eller iso utan även codec.

Det min primära publik vill se och som jag får minst ett par mail i veckan om är ifall den funkar i svagt ljus. Och min inställning är att i princip alla kameror fungerar i svagt ljus eftersom du väljer ju själv hur ljust det är ute med valet av tidpunkt.

Men för att ändå ge en hint om att den funkar helt ok trots liten sensor, liten bländare och låg ISO så tog jag med gamla klipp från den absolut mörkaste natten. Enda sättet att filma mörkare är att sticka ut i skogen nånstans men vad poängen med är fattar jag inte.

 

Samma är det med ljud, folk vill ha tips på mikrofoner som funkar bland buller, min inställning är att inte filma bland buller :)

Förutom dokumentärt när det kniper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej detta är Aettan men det blev något fel med mitt konto så jag fick fixa ett nytt, ska kontakta admin så det gamla raderas.

 

Fina filmer och imponerande bra i low light med pocket kameran tycker jag. Själv har jag inte rätt objektiv för sånt ännu utom ett Canon jag köpte billigt på netonnet som inte kan prata med kameran. Det är ljuskänsligt så det räcker till dock hehe så det är odugligt när det är ljust istället.

 

Jag har filmat lite nere vid ån bakom där jag bor i skymningljus eller vad man ska kalla det med det, ett par sigma objektiv samt mitt billiga fuji. Men där finns inga gatljus så det blir lite annorlunda förutsättningar. Ett par snuttar tycker jag dock blev helt ok trots dom kassa förutsättningarna.

 

 

 

Inomhus i min gillestuga där jag håller på att konvertera från musik till video och musik studio så är ljuset verkligen inte det bästa heller men där tycker jag fujin kommer till sin rätt. Och sätter man nån bakom kameran som kan dvs inte mig så inser jag ju att det skulle kunna funka riktigt bra.

Nedan ett test från när jag håller på att mecka till ett liveljud som funkar. Ljudet blev bara mono här dock men jag vet vilket fel jag gjorde.

 

 

Föresten kanske borde tillägga att pocket kameran funkar med ATEM TVS swithcern om man backar ner till firmware 1.5 och slår av overlays eller vad det heter på kameran. Se till att fps stämmer också på de program du använder.

 

Ser ju mycket bra ut, härliga färger vid vattnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD
Ser ju mycket bra ut, härliga färger vid vattnet.

 

Tack det bara bidde så liksom hehe kan inte så mycket ännu dessvärre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD
HDLink Pro DisplayPort 3D - Blackmagic Design - Mediateknik

Låter dig ladda upp en LUT i realtid, eller koppla in dator för att göra färgändringar av din LUT direkt. Kameraströmmen går in i HDLink'en och ut kommer din LUT-korrigerade HDMI-signal med hur färgsprakande bild du nu önskar.

 

Läste en sak i dag och det är att det ska gå att köra resolve i live läge och screencappar man då kameran som man kan i Camtwist så har du det där. Ska funka i resolve lite också och det är ju helt gratis. Har du en bra högupplöst videosignal så blir en screencap i princip en kopia och därmed så överstiger man nog vad internet klarar i dagsläget när det gäller kvalite på en live ström från kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Någon av er som har köpt kameran från utlandet? Exempelvis Ebay? Fungerade det problemfritt? Vilken säljare i så fall?

 

Well, jag köpte min i utlandet vilket fungerade tipptopp (kanske inte helt oväntat).

Värt att tänka på när du är i Sverige och beställer från utlandet är att Blackmagic Design's återförsäljare i de allra flesta fall håller priserna så nära "originalpriset" som möjligt, fast att vi självklart här i Sverige får momsskatt och lite annat smått påslaget; Och när du beställer från utlandet är risken hög att du ändå får betala tullavgift och momsskatt utöver fraktavgiften. Det är oftast ingen större idé att inte köpa från svensk återförsäljare i fallet med Blackmagic's produkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...