Jump to content

Recommended Posts

Posted

Söker bra musik fri att använda kommersiellt i videos på bl.a. YouTube mot att låtens upphovsman & låttext visas i t.ex. eftertexterna. Främst gratis eftersom gratis är gott men tar emot alla tips på hemsidor eller tjänster som erbjuder sådant här! :)

Posted

Jag tycker det är väldigt svårt med såna där sidor. Personligen så kontaktar jag alla musiker själv och skaffar tillstånd på den vägen. Många mindre band/musiker ger deras godkännande att använda deras musik i utbyte mot att du omnämner dem i något sammanhang, hjälper dem med något de behöver hjälp med, eller vad som helst. Så mitt tips till dig är att leta runt på typ Soundcloud, och maila de artister du gillar!

Posted

Denna ständiga jakt på gratis musik.

Varför inte kontakta någon kompositör istället? Finns många som gör musik som är i samma situation som ni filmskapare - de vill träna och testa sig fram, mot betalning eller kanske mot att få credits.

Visst - musiken kanske inte kan mäta sig med Hans Zimmers senaste alster eller den hetaste trailermusiken från Audiomachine, men i gengäld får du musik som är skräddarsydd för din film, och kanske en kompositör som du kan jobba med framöver när du utvecklas som filmskapare. Att lära sig samarbeta med kompositörer är lika viktigt som att lära sig jobba med andra delar av filmteam eller filmproduktion.

Guest FredrikJonasson
Posted

Jag måste instämma med föregående talare. Gör det till ett tillfälle att knyta kontakter och få musik som är gjord för just filmen i fråga! För kompositörer där ute är läget samma som ert, de får inte jobba med Spielberg eller Jackson med en gång men förhoppningsvis (och antagligen) blir alla inblandade bättre och bättre. Att öva på att jobba tillsammans med folk är extremt viktigt, som Fredrik B poängterar :)