Gå till innehåll

Mynningsflamma


woxaz

Recommended Posts

Jag roade mig med att göra en Mynningsflamma... ungefär efter oranges artikel.

Blev riktigt nöjd. :)

http://hem.bredband.net/b302102/gun.WMV

 

Mynningsflamman är tre frames lång... den är liten på första framen stor på andra och liten igen på tredje... och så är det motion blur på den.

Gjorde lite brightness när mynningsflamman är som störst..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=orange][citat=eRsk]Kan ett litet oseriöst testklipp få onödigt mycket beröm så kan det få onödigt mycket kritik hehe :)

 

Hursomhelst, en liten fråga till Orange dock. Testfilmen har en mjuk ton, antar att det är nåt filter du har lagt på. Är det ett filmfilter i AE eller är det några andra inställningar du har mixtrat med?[/citat]

Den mjuka tonen gjordes helt enkelt.

 

1. Dubblera klippet, lägg kopian överst.

2. sätt "Opacity" till 30%

3. Lägg till "Fast Blur", "Amount" till 30.

4. Öka kontrasten med ca 20.

 

Fast jag antar att det mjuka uppkom just av "Fast Blur".[/citat]

 

 

Såna här knep är ju skoj.. vore kul å veta om det fanns fler.. Det blev ju faktiskt snyggt, som ett filmfilter. Om du har några fler tips orange så dela gärna med dig i filmlook-tråden. Gäller er andra också. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag tycker också det är tufft med stora mynningsflammor :) Titta på filmen "Desperado" där är dom 1 meter långa(!) det är grymt

 

Men i mitt öga tycker jag att din mynningsflamma är kvar för länge, lovar att det räcker med en frame och som många andra så gör du flamman för gul i dagsljus. Pröva gör den vitare och inte lika koncentrerad om du förstår vad jag menar. Alltså du kan ha den lika stor som nu fast sen gör du den ännu större med en längre sträcka som flamman fadar ut på.

 

En liten notis till som jag tänkte på, flamman ligger lite för långt ner. Mynningen sitter i överkant på pistolen, så flytta upp den lite, nu sitter den mitt på. lycka till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Twizz]Jag satt och lekte lite med eldflammor idag. Fick dom ganska sjysta. Då är det bara en bild som jag lägger på. Men det är klart det blir ju snyggare om det är en animation som läggs på.[/citat]

 

Varför då?

 

Eler det enda man skulle kunna läga till med animation så at det skulle bli snygare är ju rök isåfall, men det är ju inte lättaste att inte få amatörmässig look på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Finns ett väldigt lätt sätt att få snygga flammor till vapen.

Är kanske lite B att göra så men det funkar och det är väl det som spelar någon roll? :)

 

Dra in klippet i "animation studio" som är ett prog som följer med "paint shop pro" sen så klipper man ut just dom frames som skottet avfyras och drar in det i "paintshop" photoshop" ja vilket bildbehandlings prog som helst med någolunda effekter, sen äre bara att rita din flames och foga in dom i ditt klipp igen.. så simpelt är det.. schysstast blir om man använder sig av ett automat vapen då flera skott avfyras så man får fler frames att jobba med.

Är lättare att få snyggt tycker jag..

Att få en hylsa att se snygg ut på detta vis är ganska så mkt svårare om man nu inte är über på att animera men det är då inte jag..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej! jag undrar om det är någon där ute som vet hur man kan få till en mynnings flamma

på sin pistol eller gevär,det går kanske på teknisk väg men det blir ju nästan alltid snyggast om det görs på redigt,

desutom har jag bara pinnacle studio version 9.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det har du faktiskt rätt i, men mynnings flamman bidrar ju

till en viss effekt och känsla även om det inte stämmer helt med verkligheten.

Film skapare kan inte alltid förlita sig helt på verkligheten,efter som filmen då inte skulle uppbringa rätt känsla.

känsla går före verklighet, ibland iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

absolut, det håller jag med...elden bidrar med effekt!

det kanske bara är så att jag är lite väl petig med sånt och tycker inte om när det är för mycket mynningseld, just därför att jag har skjtit bl.a. väldigt mycket ak5 och Mauser m.96...I många filmer jag sett så är det mer mynningseld i en pistol än vad det egentligen är på en ak5:a... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill man sitta länge och är noga med sin flamma kan jag rekommendera att exportera sekvensen i flv, öppna i photoshop och måla allt för hand i eget lager. Sen compa in det i AE eller premiere.

Element omkring som hyllsor, rök & annat är bäst att göra på plats om det går - eller i 3D i efterhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Kom just på att när jag tittade på Starship Troopers så la jag märke till att färgen på mynningsflamman var ganska ynklig (gämfört med Rodrigues standard) och nästan röd, knappt synlig alls... och jag tror att den flamman var äkta. varför jag tar upp det? Jo, bara för att den allmänna tron är att mynningsflammor alltid är överexponerat vita.

 

En annan sak som jag lagt märke till i senare krigsfilmer är den allt oftare förekomsten av spårljus. ljusblixtar som egentligen påminner lite om blasters från starwarsfilmerna. och de är effektiva, tillsammans med slumpvisa ljudeffekter av susande bly gör de stor skrämseleffekt helt utan squibs (inga nedslag syns ofta).

 

För er som vill göra mynningseld m.m. frame by frame så vill jag också tipsa om en tämligen simpel effekt som jag upptäckt i diverse teknade actionscener, ja jag talar om anime men lyssna färdigt en liten stund bara. När animatörerna vill visa en kraftig explosion, granater, bomber och diverse plasmavapennedslag så blir det ganska extremt, precis innan elden slår ut blir bilden svart under en högst två bildrutor, och det enda som syns på det svarta är kritvita linjer från explosionen, ibland är det ett svartvitt negativ till bilden. Sen kommer explosionen. När vi sedan ser den blir det ett hypersnabbt flimmer och ögonen chockas och sedan kommer explosionen. Tidsmässigt ligger det här flimmret ungefär i synk med "ka-" i "kabooom". I väst har jag knappt sett det här fenomenet alls förutom i Tredje Vågen där de överexponerade rutan precis innan flamman i pistolen. Det är en effektiv metod som åtminståne jag tänker använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...

Man kan använda luma key. Filma lite olika passes med typ ett tomtebloss, nån eldsflamma och rök mot en svart bakgrund. Sen nyttjar man luma key och säger att den ska ta bort det mörka och ställer tröskelvärdena och sånt rätt. Använde det i en trailer och det blir skitsnyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

tips till wane be bra:

i pinnacle e det bara o ta ut (capture) de frames man vill ha, spara de till skrivbordet som paint-fil (eller nåt) o sedan e det bara o måla på en mynningsflamma på pipan tilll geväret eller pistolen. Men om man vill ha blur (vilket man bör ha) så ska man försöka sudda ut så mycket som möjligt av det som finns runtomkring flamman o ersätta det med grönt alt. blått. Det e nog det enklaste sättet om man bara har pinnacle o paint till hands. Med denna teknik får man osså flamman där man vill ha den (vilket inte går om man bara målar grönt o sedan en flamma utan att ta ut frames från projektet)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...