Jump to content

Stabiliseringsrigg eller stabilisering i objektivet?

Mikael Andersson

Recommended Posts

Tjena, har börjat filma och stör mig på att det skakar så jäkla illa.

Har ett Tamron 17-50/2.8 som jag gillar på alla sätt och vis, förutom just avsaknaden av bildstabilisering.

Nu är frågan om jag ska antingen byta upp mig till ett objektiv med detta eller om jag ska skaffa en stabiliseringsrigg istället?

T.ex. en sån här:

Systemkameror, Kompaktkameror, Videokameror, Objektiv, Actionkameror | Scandinavian Photo

Eller billigare:

DSLR video - stabilisering Dörr Flycam stabilisering för videokamera

Fördelar objektiv:

Enklare att använda.

Smidigare(mindre att packa).

Går att använda för foto också.

Troligtvis lite billigare

Fördelar stabiliseringsrigg:

Troligtvis bättre slutresultat.

Går att använda till andra kameror och objektiv.

Vad hade ni gjort och varför?

Flycam, Glidecam etc är i stort sett värdelösa. De tar lång tid att balansera och glöm allt vad gäller att dra fokus på dem utan trådlös fokuspuller. Resultatet är oftast också en halvt gungande bild som, trots stabilare skriker "Billig stabiliseringsrigg".

Vill du bara slippa mikroskakningarna så rekommenderar jag en vanlig axelrigg. För "flytande" rörelser gör du dig nog bäst i att spara upp till en lite bättre rigg med väst och stabiliseringsarm, eller vänta och se vad som komma skall inom gyrostabilisation (Det verkar vara en del billigare riggar på gång nu efter att MōVi släppts).

Om vi utgår från att du filmar med DSLR (?) får du också ta i beakt att "att det skakar" antagligen i huvudsak är rolling shutter, och hur man hanterar detta beroende på kameramodell och det faktum att det inte rör sig om "skakig bild" utan om distortion baserad på rörelsens riktning.

Har jag missat något om jag inte alls förstår hur rolling shutter leder till skakig bild?

Jag kan också rekommendera en gerilla-lösning. Som inte är optimal, men om man vill spara pengar - är det ett alternativ. Om du av någon anledning inte skulle ha ett vanligt stativ redan, så går det att köpa ett (rejält) fotostativ, där benen kan vinklas ganska fritt, och inte sitter ihop. Eller vad man ska kalla det.

CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet! är mitt stativ, vilket känns rejält och helt okej, för priset vill säga. Slår man på kameran direkt på stativet utan huvud så blir det ett mindre stabilt axelstativ i stort sett, du sätter händerna på de andra stativpelarna, som har skum på sig - som även det dämpar en del småskak, samt har ett av benen uppslängt på axeln. Behöver du fokusera så får du kompensera bort lite stabilitet och slingra in armen för att hålla i mittpelaren. Låter inte det attraktivt? Köp då ett vanligt axelstativ med follow focus :).

För en Fly-/Glide-/Steadicam är, som Tolin redan sagt, så löjliga mängder arbete bara för att balansera vikter. Sedan är det heller inte speciellt flexibelt, ifall du investerar i en större kamera i framtiden, kommer du sannolikt behöva en större sådan.

Tvärtom, så jobbade jag med en som var på tok för stor, Glidecam - med väst och arm, för den insatte. Och hands down, det är ju inget man vill bära runt på om det inte handlar om en väldigt välplanerad och koordinerad produktion.

Så jag står fast vid det jag sagt, köp en axelrigg om du har pengarna :)

Ok, för att förklara lite mer vad det är jag vill bli av med så kan jag dela med mig av ett test jag gjorde när jag först köpte kameran:

Ja, jag vet att jag använde riggen fel då.

Det jag vill uppnå är att kunna gå med kameran utan allt skakande. Större skakningar vet jag ju är rent mitt fel men allt småskak och jitter vill jag gärna bli av med.

Här är ett exempel på vad jag skulle vara nöjd med.

Till att börja med, att inte zooma in, hjälper ju en del :) Men jag antar att du menar även det foto som är fullt utzoomat. Förutom flycams och allt vad det heter finns det ju en pryl som heter fig rig. Som jag själv aldrig lagt mina vantar på. Men de verkar fina och jag hade själv gärna haft en själv. Det negativa är väl att man inte har så mycket kontroll över fokusen, men jobbar man inte med kort skärpedjup, så är inte det ett problem. Här slipper du dessutom kalibreringen, vilket är en STOR smidighetsfaktor. Nå, du får kolla in den själv!

Test:

En herre som pratar lite om den:

Butikslänk: Manfrotto Stativ Fig Rig 595B - - Scandinavian Photo

• 2 weeks later...