Gå till innehåll

Sagan om Ringen triologin


Jeopardyjack

Recommended Posts

Mio min Mio är härlig. Jag kollade lite på den förra året och slogs av tanken att fasiken vad intressant det skulle bli om Hayao Miyazaki bestämde sig för att göra en animerad version av den!

Det där huvudet med det långa skägget som bär iväg med Mio från Stockholm är ju som taget ur en Miyazaki-rulle.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lord of the rings skrevs inte för barn, har jag för mig. Tolkien skrev den utan tänkt publik, bara som en liten nätt hobby, där han fick bre ut all sin kunskap och sina idéer om folkslag och språk.

 

Jag hade svårt för denna bok när jag var barn, det är först på senare år jag lärt mig uppskatta den.

Det är inte barnasinne det handlar om, utan fantasi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lord of the rings skrevs inte för barn, har jag för mig. Tolkien skrev den utan tänkt publik, bara som en liten nätt hobby, där han fick bre ut alla sin kunskap och sina idéer och om folkslag och språk.

 

Jag hade svårt för denna bok när jag var barn, det är först på senare år jag lärt mig uppskatta den.

 

Ja, en hobby som tog honom 5-8 år att göra klar?

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... om jag minns korrekt var det väl också för att han tyckte att dagens civilisation hade en lite väl mager mytologi... så han bestämde sig för att skapa en egen med Silmarillion, som sedan spillde över i bilbo som urartade till LotR.

 

Sedan spelade det ju mycket in med hans egna erfarenheter från första världskriget, hans synpunkter på industrialiseringen och hans polare på författarklubben jag inte minns namnet på...

 

men som sagt, i stort sett var det ju mest en liten hobbygrej han sysslade med.

 

Mio min Mio som miyazakirulle? hehe... kanske är därför jag diggar den lilla oäktingen till film... och jag har länge undrat hur den där pippi-filmen som miyazaki planerade skulle ha blivit, speciellt med tanke på hur lite lindgren tyckte om den amerikanska tecknade inkarnationen... "Pippi är inte snäll!" hade hon ju tydligen irriterat sagt när hon såg den.

 

http://www.nausicaa.net/miyazaki/nonmiyazaki/#pippi

 

lite lätt off topic bara:)

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... om jag minns korrekt var det väl också för att han tyckte att dagens civilisation hade en lite väl mager mytologi... så han bestämde sig för att skapa en egen med Silmarillion, som sedan spillde över i bilbo som urartade till LotR.

 

Sedan spelade det ju mycket in med hans egna erfarenheter från första världskriget, hans synpunkter på industrialiseringen och hans polare på författarklubben jag inte minns namnet på...

 

men som sagt, i stort sett var det ju mest en liten hobbygrej han sysslade med.

 

Mio min Mio som miyazakirulle? hehe... kanske är därför jag diggar den lilla oäktingen till film... och jag har länge undrat hur den där pippi-filmen som miyazaki planerade skulle ha blivit, speciellt med tanke på hur lite lindgren tyckte om den amerikanska tecknade inkarnationen... "Pippi är inte snäll!" hade hon ju tydligen irriterat sagt när hon såg den.

 

http://www.nausicaa.net/miyazaki/nonmiyazaki/#pippi

 

lite lätt off topic bara:)

 

Han fick ju i alla fall användning för trippen till Stockholm och Visby senare, i "Kiki's Delivery Service".

Länk till kommentar
Share on other sites

inspirationen till Kiki kom av, enligt dokumentären Birth of Ghibli, att han satt och tittade på flickorna som gick på gatan och han fascinerades av deras kjolar... vilket iockförsig låter ganska creepy;)... Men designen av de gamla europeiska städerna ligger ändå väldans nära gamla stan. Så han tog väl de två erfarenheterna, både researchresan för det misslyckade Pippi projektet och hans lilla episod av... ehhh... gubbsjuka,,, och slog ihop det till Kiki som i sin tur baseras på en barnbok ursprungligen... hehe... det är inte lätt det här med backward-engineering på filmer;)

 

fascinationen av sverige har ju förresten inte upphört... såg det här nyss i nausicaa.net:

 

http://www.nausicaa.net/miyazaki/newspro/latest_news.shtml#newsitemEEZVElpZlyaQvsGTJg

http://legacyeditorial.gettyimages.com/source/search/details_pop.aspx?iid=73736467&cdi=0

 

 

haha... dom refererar drottningens klädsel som en labbrock:p

 

 

Men det kanske ska startas en ny tråd om miyazakis sverige-projekt så den här kan fortsätta handla om Sagan Om Ringens böcker och filmer. Det var ju ett tag sedan det här var On Topic:)

Länk till kommentar
Share on other sites

 

haha... dom refererar drottningens klädsel som en labbrock:p

 

"A photo of the queen with Miyazaki in a lab coat." står det ju? refererar dom inte till den blå labbrocken Miyazaki har på sej? ;)

 

 

Hmm...

Notera att det står Aardman på vagnen med tygkaninen. En jag känner som jobbar på Aardman i Bristol berättade för några år sen att de fick se en förhandsvisning av (tror det var Howl's moving castle) i studion i något sammanhang. Det här måste ha varit på vårkanten 2004 om jag inte minns helt fel.

Kanske tyder på att han har kopplingar dit? vore kul att se ett Aardman/Ghibli-projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hoppas verkligen inte att du är allvarlig med det där påståendet.

 

så allvarlig som allvarlig kan vara.

 

Ja, en hobby som tog honom 5-8 år att göra klar?

 

17 år efter "the hobbit" som lade grunden midgård utkom första delen i "The Lord of the Rings".

Länk till kommentar
Share on other sites

så allvarlig som allvarlig kan vara.

 

Säger ju verkligen mycket om din syn på film. Lotr är inget annat än en kassa-ko inom filmenshistoria.

 

17 år efter "the hobbit" som lade grunden midgård utkom första delen i "The Lord of the Rings".

 

Annars om man ska vara petnoga så var det mellan 1937-1949 som han skrev böckerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte helt utan att man vill tacka P.J för att han inte totalförstörde böckerna. Många hyllar filmerna som "de bästa" filmerna som gjorts. Det kan de själva få stå för, alla har rätt till sin egen åsikt.

 

Det finns en annan tråd här på forumet http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=358 som handlar om vilken film eller vilka filmer man tycker är bäst. Helt utan att ha genetiska anlag från Einstein är det ganska lätt att se sambandet mellan ålder, kön och kassa vältare = bästa filmen.

 

Det finns en betalande publik som ska se filmerna och de som investerar pengar i jätte projekt vill givetvis ha igen sina pengar gärna med avkastning. Så summa summarum det kunde troligen varit betydligt värre än surfande alver för att rikta de tre filmerna till sin huvudgrupp av betalande besökare.

 

Var ligger åldersspannet på huvudgruppen av de som använder voodoofilm? Jag vet inte men jag har mina aningar.... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Säger ju verkligen mycket om din syn på film. Lotr är inget annat än en kassa-ko inom filmenshistoria.

 

Annars om man ska vara petnoga så var det mellan 1937-1949 som han skrev böckerna.

 

jag hoppas du missuppfattade mig där, för ditt utalande visar annars snarare okunnande om film.

seriöst. lotr är fortfarande världens största lågbudget produktion, och att pallra av att få ihop den boken till en film serie är inget annat än den största bedrifften någonsin.

 

och om man ska vara petnoga så tror jag inte han skrev klart boken 1949 för att sen låta den ligga på hyllan i 6 år innan den publicerades 1955

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är dessvärre inte mottaglig för den typ av fantasi längre. Jag lever i en helt annan värld än den jag vuxit upp i. Barnet inom mig dog för längesen. Jag antar att det är ångesten över att tvingas bli vuxen som lämnat sina spår i själen.

 

What! Du är ju född 1985! (Trodde du var född typ 1965.)

 

Släpp på behovet att "tvingas bli vuxen". Då har man mycket roligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag hoppas du missuppfattade mig där, för ditt utalande visar annars snarare okunnande om film.

seriöst. lotr är fortfarande världens största lågbudget produktion, och att pallra av att få ihop den boken till en film serie är inget annat än den största bedrifften någonsin.

 

och om man ska vara petnoga så tror jag inte han skrev klart boken 1949 för att sen låta den ligga på hyllan i 6 år innan den publicerades 1955

 

Världens största LÅGbudget produktion? Filmerna hade en budget på 3 MILJARDER! Vet du ens vad lågbudget är?

 

Javisst. Att göra film av en bok på 1000 sidor gör det till den största bedrifen någonsin? Större än när första stumfilmen visades, eller första ljudfilen tillochmed?

 

Lotr är bara bra och inget annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur många är villiga att slänga upp dess budget utan nå vidare?

 

Precis. Man kan, precis som du säger, tolka det som att alla utom New Line inte trodde att Peter Jackson kunde ro i land projektet, att det var dömt att misslyckas. Men New Line såg Peter Jacksons ambition och talang, och satsade... och resten är historia.

 

Peter Jackson lyckades med det som den stora majoriteten alltid tvivlat på, trots att historien är (framförallt) välkänd, pampig, känslosam, hemsk, varm, ja hela registret. Men många har trots det ansett den vara "ofilmbar". Men han lyckades. Och filmen blev fett framgångsrik. Många älskar filmerna, och som en följd därav har New Line och Peter tjänat stora pengar (och vunnit ära och berömmelse). Att då kalla dessa filmer kassa-kossor är ganska... Ja, vad tycker du? Beklämmande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Världens största LÅGbudget produktion? Filmerna hade en budget på 3 MILJARDER! Vet du ens vad lågbudget är?

 

Javisst. Att göra film av en bok på 1000 sidor gör det till den största bedrifen någonsin? Större än när första stumfilmen visades, eller första ljudfilen tillochmed?

 

Lotr är bara bra och inget annat.

 

med betoning på "största". allt handlar ju om hur man ställer saker och ting i jämförelse. ser du bara siffran 3 miljarder vet du nog inte själv vad en lågbudgetfilm är. om du slår ut det på hela produktionstiden fattar du nog vad jag menar.

 

större än allt det tillsammans.allt är relativt, och tydligen är du inte lika insatt i peter jacksons verk som jag. sen kan man ju undra hur svårt är eller var det att göra en stum film? hur svårt var det att göra en film med ljud? hur svårt var det att filma under vatten? hur svårt, kan det ha varit att göra en film baserad på en bok på 1000 sidor?

Länk till kommentar
Share on other sites

med betoning på "största". allt handlar ju om hur man ställer saker och ting i jämförelse. ser du bara siffran 3 miljarder vet du nog inte själv vad en lågbudgetfilm är. om du slår ut det på hela produktionstiden fattar du nog vad jag menar.

 

större än allt det tillsammans.allt är relativt, och tydligen är du inte lika insatt i peter jacksons verk som jag. sen kan man ju undra hur svårt är eller var det att göra en stum film? hur svårt var det att göra en film med ljud? hur svårt var det att filma under vatten? hur svårt, kan det ha varit att göra en film baserad på en bok på 1000 sidor?

 

Nej.

 

Det tog dem 1 år att filma, och sen ca: 1 år för varje film i post-production. Jag bryr mig inte så mycket hur länge de filmade X och Z. Jag är ute efter ett slutresultat och sen skiter jag i vilket hur vägen såg ut som åskådare. Sen som skapare är det en helt annan sak, men jag ser fortfarande inte varför det är den "största" bedriften inom film?

 

Är inte så värst insatt i Jackson, men har sett alla hans filmer. Gillar The Frighteners när den kom 1996. Javisst, han har gjort ett makalöst bra jobb med filmerna, men det är fortfarande det att själva lotr-historien är dålig från första början. Den fungerade säkert jättebra när den kom ut, och gör väl det relativt än, men det finns många berättelser där ute som gör så att Lotr bara består av episka-slag än förtrollande historier om karaktärer och öden.

 

Du får nog tro mig att första stumfilmen/ljudfilmen hade bra större impakt hos folk än när de såg Lotr-trilogien på bion.

 

Och sen är det väldigt skit-i-samma vad som är svårast att göra. Om du tror film handlar om det så är du väldigt ute på djupt vatten. När vi ändå är inne på svårast. Jag vill gärna se Final Fantasy X på bioduken. Manuset ligger på ca: 7000 sidor och tv-spels formen kissar ner allt vad lotr heter i precis A-L-L-T!

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis. Man kan, precis som du säger, tolka det som att alla utom New Line inte trodde att Peter Jackson kunde ro i land projektet, att det var dömt att misslyckas. Men New Line såg Peter Jacksons ambition och talang, och satsade... och resten är historia.

 

Peter Jackson lyckades med det som den stora majoriteten alltid tvivlat på, trots att historien är (framförallt) välkänd, pampig, känslosam, hemsk, varm, ja hela registret. Men många har trots det ansett den vara "ofilmbar". Men han lyckades. Och filmen blev fett framgångsrik. Många älskar filmerna, och som en följd därav har New Line och Peter tjänat stora pengar (och vunnit ära och berömmelse). Att då kalla dessa filmer kassa-kossor är ganska... Ja, vad tycker du? Beklämmande?

 

Jag tillhör den skaran som har upplevt mäktigare upplevelser 4 år innan första delen visades på bion. Snackar självklart om Final Fantasy VII. Hur kan en film på 12 timmar mätas sig med Clouds tankar och känslor i ett 40 timmars rollspel där man själv styr och upplevler samma sak, än att vara betraktare?

 

Nej det går inte. Men nu är inte majoritet som mig, och jag förstår att folk älskar triologin. Men det är en sak vilken målgrupp det är, och vad de har för erfarenhet tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tillhör den skaran som har upplevt mäktigare upplevelser 4 år innan första delen visades på bion. Snackar självklart om Final Fantasy VII. Hur kan en film på 12 timmar mätas sig med Clouds tankar och känslor i ett 40 timmars rollspel där man själv styr och upplevler samma sak, än att vara betraktare?

 

Javisst. Rollspel är säkert kul. Hmm... Riskerade "Cloud" att dö någongång? Riskerade då DU att dö också?

 

Manuset ligger på ca: 7000 sidor och tv-spels formen kissar ner allt vad lotr heter i precis A-L-L-T!

 

Ok, visst. Det måste vara därför man aldrig hört talas om Final Fantasy X. Vet bara att det kom en crappy film 2001, som byggde på FF-temat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, visst. Det måste vara därför man aldrig hört talas om Final Fantasy X. Vet bara att det kom en crappy film 2001, som byggde på FF-temat.

 

Att du missar en spelserie som har sålts över 70 miljoner exemplar får du stå för. Det är 20 miljoner mer än ringen-trilogien!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...