Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=final_cut][citat=TDA][citat=final_cut]Jag tror nog att jag är mer av en kallhammrad intelektuell á la Kubrick. Men det är bara jag.[/citat]

Inte bra att stava fel i ett påstående som det ovan... :)[/citat]

Intelektuellt tänkande omfattar ej faktumet att jag måste skriva snabbt. Förresten så stavar jag bättre än de allra flesta här. Tror inte att många kan förneka det...[/citat]

Sant, men ganska lustigt att du lyckas stava fel ännu en gång. :)

Postad

[citat=TDA][citat=final_cut][citat=TDA][citat=final_cut]Jag tror nog att jag är mer av en kallhammrad intelektuell á la Kubrick. Men det är bara jag.[/citat]

Inte bra att stava fel i ett påstående som det ovan... :)[/citat]

Intelektuellt tänkande omfattar ej faktumet att jag måste skriva snabbt. Förresten så stavar jag bättre än de allra flesta här. Tror inte att många kan förneka det...[/citat]

Sant, men ganska lustigt att du lyckas stava fel ännu en gång. :)[/citat]

INTELLEKTUELL, nöjd!?

Ibland blir det intellektuel och ibland intelektuell, och ibland träffar man rätt som i intellektuell!

Postad

[citat=_nemo_]Words felstavningskontroll är felstavarens bäste vän, eller? :)[/citat]

Hur kommer det sig att så många - inkl. du - stavar fel så ofta?

Så mycket ni hänger upp er över småsaker. Jag skriver väl inte turkiska heller. Förstod ni vad jag menade eller var stavningen så svårt sargad....?

Postad

Håller med om att det är lite fånigt att anmärka på stavning, i alla fall så länge det man skriver är begripligt. Var bara så roligt att göra det just i detta fall med tanke på inlägget.

Postad

[citat=TDA]Håller med om att det är lite fånigt att anmärka på stavning, i alla fall så länge det man skriver är begripligt. Var bara så roligt att göra det just i detta fall med tanke på inlägget.[/citat]

Hahaha...skriv om Gudrun Schyman då!

Postad

[citat=final_cut][citat=TDA]Håller med om att det är lite fånigt att anmärka på stavning, i alla fall så länge det man skriver är begripligt. Var bara så roligt att göra det just i detta fall med tanke på inlägget.[/citat]

Hahaha...skriv om Gudrun Schyman då![/citat]

Hmm, känns som att jag inte är tillräckligt "intelektuell" för att förstå inlägget.

Postad

[citat=TDA][citat=final_cut][citat=TDA]Håller med om att det är lite fånigt att anmärka på stavning, i alla fall så länge det man skriver är begripligt. Var bara så roligt att göra det just i detta fall med tanke på inlägget.[/citat]

Hahaha...skriv om Gudrun Schyman då![/citat]

Hmm, känns som att jag inte är tillräckligt "intelektuell" för att förstå inlägget.[/citat]

Det är en av de skämt som man inte får förklara, annars orsakar man mördande debatt. Tyvärr...

Postad

[citat=final_cut]

Det är en av de skämt som man inte får förklara[/citat]

ETT av de skämt........

Skämt åsido, vi skriver inlägg på ett internetforum här, vi skriver inte böcker. Självklart bryr man sig inte om att kolla att man fått med alla bokstäverna, för man skriver ju rätt så snabbt.

Eller hur Kubrick?

Postad

[citat=_nemo_][citat=final_cut]

Det är en av de skämt som man inte får förklara[/citat]

ETT av de skämt........

Skämt åsido, vi skriver inlägg på ett internetforum här, vi skriver inte böcker. Självklart bryr man sig inte om att kolla att man fått med alla bokstäverna, för man skriver ju rätt så snabbt.

Eller hur Kubrick?[/citat]

Gud nej! Jag skriver långsamt...Jag är precis och långsam, jag vill att ni ska se det, studera det....som mästaren själv, hahahaha!

Postad

[citat=final_cut]Jag tror nog att de flesta redan vet var jag står... Men SAGAN OM RINGEN är inte riktigt så magisk som det kunde ha blivit, främst pga att det luktar Hollywood lång väg. Läs boken istället.[/citat]

Det här är ju också lite kul, men upprepning egentligen.

Du har inte sett de två sista delarna, och du har inte läst boken, men ändå uppmanar du folk att läsa boken istället för att se filmen????

Postad

[citat=_nemo_][citat=final_cut]Jag tror nog att de flesta redan vet var jag står... Men SAGAN OM RINGEN är inte riktigt så magisk som det kunde ha blivit, främst pga att det luktar Hollywood lång väg. Läs boken istället.[/citat]

Det här är ju också lite kul, men upprepning egentligen.

Du har inte sett de två sista delarna, och du har inte läst boken, men ändå uppmanar du folk att läsa boken istället för att se filmen????[/citat]

Om boken har samma story, vilket den har, så måste den vara bättre än filmen just av den anledningen att det är en Hollywood-film. Och om du frågar mig så försvinner magin i Hollywoods händer. Bara en gut-feeling. Inget faktum!

Postad

Jag håller fortfarande inte med dig om att Ringen-filmen är en hollywood film....men hursomhelst, gillar du NÅGON hollywood film överhuvudtaget?

Postad

[citat=_nemo_]Jag håller fortfarande inte med dig om att Ringen-filmen är en hollywood film....men hursomhelst, gillar du NÅGON hollywood film överhuvudtaget?[/citat]

Jodå, en hel mängd. Får återkomma med titlar och "förklaringsmodeller" imorgon. Måste sticka nu...

Postad

Nu är jag tillbaka. Har inte ägnat mycket tanke åt Hollywood-filmerna, men på din förfrågan kan jag väl säga att Hollywood-filmer förr i tiden var bra filmer. När de blev dåliga och långrandiga kom den nya filmvågen med Truffaut och Cassavettes etc. Men det finns många bra filmmakare som jobbat i Hollywood. Polanski, för att ta ett exempel. Men det är i grunden de stora episka Hollywood-filmerna som jag ogillar av den anledningen att de är så otroligt identiska. T ex är Chinatown den film som behövdes för att förnya deckar-genren i Hollywood. Polanski agerade åt motsatt riktning. Den episka Hollywood-genren väntar än på förnyelse.

• 1 år senare...
Postad

haha. hittade in till den här gamlma tråden. mycket underhållande läsning.

kan väl snabbt sammanfatta det:

final_cut har ställt till det lite för sig med att kritisera mästerverket sagan om ringen utan att ha sett den.. när han egentligen vill säga att han är för bra för hollywood och dess filmer. trots att nemo föröskte visa på att det inte är någon ide att ifrågasätta toliken och peter jacksons mästerverk..

jag säger bara.. -att filmatisera berättelsen om ringen är den största bedriften någonsin i filmens historia. och att kalla den nya zeeländska filmen hollywood är att skjuta sig själv i foten.

i övrigt är diskussionen bara löjlig. och jag undrar, snart två år har gått. har du tagit dig tid och se filmatiseringen final_cut??

Postad
Håller helt med dig, JeopardyJack. Första filmen var bra, den var mystisk och byggde upp förväntningarna, en väldigt bra film. Men de två resterande filmerna håller inte alls samma klass, speciellt trean som är ett rent sömnpiller.

ETT RENT SÖMNPILLER!?

Du måste skojja!? herregud då måste du ha sett den på en kass nerladdningsfil som blivit filmad på bio:/ för när jag såg trean på bio var det det bästa och mest fantasktiska scener jag någonsin sett...bildmässigt och ljud ALLT!

Håller inte med någon alls att det blir sämre och sämre

Postad

Hahaha, ja den här diskussionen kommer jag ihåg. Final_cut dissar filmerna och rekomenderar folk att läsa böckerna istället. Men han har varken sett filmerna ELLER läst böckerna.

Så gamle vän, har du kollat på filmerna nu då?

Postad

Nu har jag läst igenom hela tråden jag med, haha! final_cut, vilken lirare!

Jag älskar också Sagan om Ringen. Sista filmen har många otroligt vackra scener och Howard Shores musik ger nästan en klump i halsen. Det är bra skit.

Postad

jag säger bara.. -att filmatisera berättelsen om ringen är den största bedriften någonsin i filmens historia. och att kalla den nya zeeländska filmen hollywood är att skjuta sig själv i foten.

Jag hoppas verkligen inte att du är allvarlig med det där påståendet.

Postad
Så gamle vän, har du kollat på filmerna nu då?

Hejsan, längesen sist. Jo, har sett ettan för ett tag sen samt den sista filmen bara för att flickvännen satt och såg på den. Man måste troligen se hela trilogin, men jag tycker inte att filmerna tilltalar mig. I ettan känns det som om man håller tillbaka mycket eftersom man måste spara rum för uppföljarna. Jag tycker fortfarande att man borde fokuserat på att göra en stor episk film istället för att stycka det hela, mycket går förlorat på det sätt de gjort nu, framför allt kvalitén. Och jag har inte läst böckerna heller, men jag tycker att filmer som dessa sällan blir lika bra som böckerna de är baserade på. Men man måste ju tjäna pengar, så...

I min barndom lästa jag böckerna om Oz samt Narnia. Den enda filmen som klarade övergången till den vita duken är Trollkarlen från Oz om ni frågar mig, och det är för att de gjort den till en musikal. Jag tål inte musikaler, men denna är bara så välgjord och välspelad att det känns äkta. Filmen om Narnia har jag ännu inte sett, men av trailern att döma är det en moneymaker... Jag vill inte att mina barndomsverk ska förstöras av de filmklichéer som är så vanliga för vår tid. Det skrivna ordet skapar en sorts magi som inte kan överföras till den vita duken, speciellt när det gäller böcker för barn som handlar om "fjärran länder".

Men som tröst kan jag väl säga att jag sett Harry Potter med flickvännen, och den var riktigt bra faktiskt. Trodde jag aldrig.

Postad
Filmen om Narnia har jag ännu inte sett, men av trailern att döma är det en moneymaker...

jepp, moneymaker. du missar inget i att undvika.

men gillar du narniaböckerna är det lite konstigt att du inte läst Lord of the Rings. Skit i filmerna om du inte gillar dem, gå direkt på böckerna istället. fast hoppa över prologen, det är 20 sidor jag kan sammanfatta åt dig (se nedan):

"Hobbitar är bra på att kasta grejer, och är släkt med varann."

Nu kan du börja på kapitel 1.

Postad

Jag är dessvärre inte mottaglig för den typ av fantasi längre. Jag lever i en helt annan värld än den jag vuxit upp i. Barnet inom mig dog för längesen. Jag antar att det är ångesten över att tvingas bli vuxen som lämnat sina spår i själen. Jag läser hellre Franz Kafka, det är mina sagor.

Glömde att nämna att jag också sett Mio min Mio och tyckte den var så otroligt dålig. Boken är säkert miljontals gånger bättre.

Postad

hehe... och jag som fullkomligt charmades av Mio min Mio (eller Mio in the land of Faraway som jänkarna kallar den;)).

Nä, det är ju som sagt värdelöst att diskutera bra och dålig film. Jag själv såg för några månader sedan hela LotR trilogin extended edition i rad. Jag gillade upplevelsen (lite trött bara;)). Och vad man än trackar ner på när det gäller LotR så kan man ju inte undgå att de flesta andra fantasyfilmer både före och efter bleknar rejält i jämförelse. Det är en skapelse som man alltid jämför med.

Känns ju för mig själv som att jag ofta helt saknar filmsmak... Men att jag mer och mer drar mig åt udda filmer på senare tid... Filmer som inte vill vara förståeliga... Men som Louis Cyphre (inte han i matrix alltså:p) här säger: väx upp klart och släpp pretantionerna... jag diggar den larviga hem till midgård lika mycket som det dystra och vackra BladeRunner och adrenalinpumpande Hard Boiled exempelvis;)

"Open your mind!" som Klaatu säger i en annan fin rulle;)

nu gled det iväg lite kanske, men måste andas ut lite mitt i allt kurssökande...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...