Jump to content

Extern monitor till en 550d

gonefishing

Recommended Posts

Jag ska regissera en film till våren, och denna gången funderar jag på att inte hålla i kameran.

Då behöver jag naturligtvis en extern monitor.

Jag har funderat på att använda en vanlig laptop, och sedan koppla dit en vanlig datorskärm.

Men frågan är bara hur det skulle kunna fungera, eftersom kabeln till datorn måste vara väldigt lång.

Hur löser ni som regisserar men inte sköter kameraarbetet?

Jag körde med en laptop i går kväll, mac book pro. Den fixade det inte i realtid. Den slaggade (eller laggade eller vad man nu säger)

Hmm. Har du specifikationer på datorn? Jag hade tänkt köpa en liten netbook, men den kanske inte klarar av det.

En liten extern skärm har jag tänkt på, men då släcks ju skärmen på kameran.

En liten extern skärm på kameran med HDMI in/ut så du kan koppla den vidare till en större monitor också, som den här:

New 5 6 inch LCD on Camera Field Monitor Kit HDMI DSLR Peaking Filter 1280x800 | eBay

Obs att du bara får SD-upplösning ut från en 550d när den faktiskt spelar in.

Har ingen erfarenhet själv av just den leverantören men specen är bra...

Vad tror ni om läsplattan Nexus 7 då och ladda hem appen DSLR controller från Google Play. Då kan man ju styra kameran från plattan också tror jag. Liten och smidig på fältet och rätt billig, kostar väll drygt 2000 kr.

Låter intressant!

Det faller inte på datorns specifikationer utan på kameran. Canon 550D kan inte streama bild i realtid via USB och därför kvittar det vilken dator du använder. Det du får oavsett är en VGA-upplöst bild som faller efter med en sekund eller två till en frame rate runt 10-15 fps.

Din netbook lär alltså funka fint :bire Men kolla så det finns USB 2.0 på den för att få ut så mycket som möjligt. Har sett att en del billigare Netbooks fortfarande tillverkas med USB 1.0 av någon lustig anledning.

Okej, intressant! Förhoppningsvis kommer det modeller med USB 3.0 också.

En liten extern skärm på kameran med HDMI in/ut så du kan koppla den vidare till en större monitor också, som den här:

New 5 6 inch LCD on Camera Field Monitor Kit HDMI DSLR Peaking Filter 1280x800 | eBay

Obs att du bara får SD-upplösning ut från en 550d när den faktiskt spelar in.

Har ingen erfarenhet själv av just den leverantören men specen är bra...

Problemet är bara att jag vill gärna ha en bärbar lösning. Har jag en extern skärm måste jag ha någon form av strömkälla, vilket kan

vara svårt när vi filmar ute.

• 5 months later...