Gå till innehåll

Showreel 2012 - Feel-good sommarfilm! Kritik önskas!


Patiik

Recommended Posts

SHOWREEL 2012 - FEEL-GOOD SOMMARFILM.

 

En samling av det jag har filmat under sommaren 2012. Allt från freerunning, motocross och studentfest till stort cykelhopp ut i vattnet.

 

 

http://imageshack.us/a/img843/5803/vlcsnap2012092217h20m39.png

 

http://imageshack.us/a/img607/6057/vlcsnap2012092217h21m28.png

 

Filmen är 2:39 minuter lång och 373mb stor.

 

 

Musik: Cosmic Love - Florence & the Machine.

 

Kamera & utrustning:

Canon 600D + Canon 18-55, Tokina 11-16 & Sigma 30.

GoPro HD Hero.

Glidecam HD 2000.

Glidetrack SD 0.75.

 

Filmat & redigerat av:

Patrik Jonsson - UD Pictures.

 

 

 

Önskar gärna få kritik på filmen om vad som kan förbättras eller vad jag bör tänka på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg videon utan ljud första gången och andra gången med - Anledningen är att musik oftast "förskönar" material, särskilt med tanke på att Florence + The Machine tar en stark tredjeplats bland mina absoluta favoritmusiker. Det som förvånade mig var hur jag upplevde videon bra mycket sämre Med musik. Låtvalet passar inte materialet och det kändes som att det inte ens gjorts ett försök att matcha klippningen. Utöver det är reelen alldeles för lång och det blir snabbt upprepande och trist - Särskilt om man ser på den utan ljud.

 

Annars så älskar jag materialet - Och studentvideon är en av de bästa jag sett i sin kategori. Försök att hitta en låt som matchar känslan du fångat - För det är inte Cosmic Love - Och se till att hålla det kort och koncist. Klippningen annars var Bra. Det viktiga när man klipper en reel är att hitta en takt som funkar både med musiken och utan, för det är många som slår av ljudet när de ser på reels, och därmed kan det förstöra om materialet flyger förbi i dunkadunka-takt eller drar ut i 15 sekunder.

 

Ett tips också är att välja en lite mer ovanlig låt för att koppla den till dig istället för tvärt om. Folk lyssnar på låten och går "Ah, det är ju samma låt som spelades i den där showreelen", istället för att de tittar på din reel och går "Ah, det är ju den där låten jag festade till i fredags.. Vafan var det som hände då... Ja just det Bosse spydde ju ner Lisa och sen blev vi utslängda.." -- Till exempel :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg videon utan ljud första gången och andra gången med - Anledningen är att musik oftast "förskönar" material, särskilt med tanke på att Florence + The Machine tar en stark tredjeplats bland mina absoluta favoritmusiker. Det som förvånade mig var hur jag upplevde videon bra mycket sämre Med musik. Låtvalet passar inte materialet och det kändes som att det inte ens gjorts ett försök att matcha klippningen. Utöver det är reelen alldeles för lång och det blir snabbt upprepande och trist - Särskilt om man ser på den utan ljud.

 

Annars så älskar jag materialet - Och studentvideon är en av de bästa jag sett i sin kategori. Försök att hitta en låt som matchar känslan du fångat - För det är inte Cosmic Love - Och se till att hålla det kort och koncist. Klippningen annars var Bra. Det viktiga när man klipper en reel är att hitta en takt som funkar både med musiken och utan, för det är många som slår av ljudet när de ser på reels, och därmed kan det förstöra om materialet flyger förbi i dunkadunka-takt eller drar ut i 15 sekunder.

 

Det tackar jag för! Det var inte tänkt som en showreel från början utan mer en film av alla klipp ifrån sommaren som aldrig blev något mer än just enstaka klipp. Tack ännu en gång för tipsen, det är något jag ska ta med mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för plats vid 1:40 resp. 2:08?

 

Skriver min "kritik" utifrån perspektivet att du försöker göra en så bra video som möjligt, snarare än ett riktigt showreel.

 

Jag är lite av en musik-match-nazi. Funkar inte ljudet med videon så sparkar jag i regel bakut, skriker ett oändligt antal svordomar, medan jag veckorna i följd av händelsen talar i gåtor. Förhoppningsvis ska så inte bli fallet nu då jag inte alls tycker det är så farligt. Det känns som att låtvalet är helt okej, alltså det passar med foto, men inte med redigering. Å andra sidan så tycker jag att det är en alldeles för kommersiell, gammal och välanvänd låt. När jag gör en video tar jag sällan en låt som är över en månad gammal om det finns ett utbud av musik som passar vad jag nu håller på att stycka upp. Om det är en rent utav skogstokig mani som slår rot i att jag bara vill ha det senaste, eller om det faktiskt gör ett annat avtryck på den som ser videon, låter jag vara osagt.

 

Skulle jag ha möjligheten, dvs. om jag filmade mitt material själv (vilket jag tyvärr sällan gör), så skulle jag utarbeta själva materialet från grunden efter en låt. dvs. få en person att gå i en takt som passar musiken eller dylikt. Nu är dock detta, som jag förstått det ett rent redigeringsprojekt, snarare än något som var planerat. Så jag antar att det inte är så givande i det här fallet, men kanske något att bejaka inför kommande filmer! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Väldigt vackert måste jag säga! Snyggt filmat, snygga vinklar men dock så tycker jag faktiskt inte om att det bara är slumpmässiga klipp! Med dom miljöerna som ni spelade in på så skulle ni kunna ha skapat något helt annat! Feel-good skulle jag nog inte kalla det tyvärr. Visst är det snyggt filmat men det ger en liten känsla av att du har tagit fram kameran lite då och då och bara tryckt på knappen och filmat liksom. Men som sagt, det SER snyggt och proffsigt ut men det räcker inte för min del.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...