Pressen Postad 8 augusti 2012 Postad 8 augusti 2012 Har en väldigt lös idé som jag behöver hjälp med. Jag har börjat grovsåga på följade synopsis, Observera grovsågat. Karl är en känd baseballspelare men en dag får han reda på Något som tvingar honom tillbaka till det lilla samhälle han kommer ifrån. Väl på plats i sin hemby är inget som det verkar vara, människor beter sig frånstötande mot honom, Människorna har förändrats. I filmen kommer det att ske kontinuerliga flashbacks till Karls barndom (med särskild tyngd på 14-18år). Till slut är Karl en större konspiration på spåren. Filmen slutar med att Karl dör därav titeln som också är en referens till filmen "True Romance" som ungarna nämner ofta i barndomsdelen. Tidiga utkast till karaktärer: Karl ~30 Baseballspelaren som kommer hem Kerstin ~55 Karls mamma, alkoholiserad. Savannah ~30 Den person som Karl var kär i när han var liten, nu är hon WT-mamma. Jag har även försökt att spåna lite på egen hand vad detta "Något" kan vara: Karls syster försvinner. Karls mamma mördas och polisen vägrar utreda. Tacksam för idéer och förlåt ifall det känns osammanhängande. 0 Citera
Pressen Postad 8 augusti 2012 Författare Postad 8 augusti 2012 Har tänkt att det skall vara lite som en seriös version av smala sussie. 0 Citera
Pressen Postad 10 augusti 2012 Författare Postad 10 augusti 2012 Tänkte bara fråga: Efter öppningsscenen på 2-min så skall det ske en klippning till ett bildspel där karaktären bryter den fjärde väggen, skall jag då börja på ett nytt INT. Bild... eller knåda ihop det med öppningscenen. 0 Citera
daac Postad 11 augusti 2012 Postad 11 augusti 2012 Är dom på samma plats och sker det under sammanbunden tid? Då sker det inom samma scenrubrik. Annars inte. Precis som vanligt! Från Ferris Bueller's Day Off (shooting) 8 CU. FERRIS 8 Ferris lets out a wheeze. His glassy eyes follow his parents to the door. JOYCE (OC) We love you, sweetie. TOM (OC) Call if you need us. They close the door. The lock clicks. Ferris' eyes shift from the door to CAMERA. A sly, little smile crawls across his lips. FERRIS They bought it. The MTV theme music ROARS IN. Men jag får villigt erkänna att jag inte riktigt hängde med på vad du ville visa. Bryta in mot kameran mitt under ett bildspel, huh? Bara med blicken eller med röst också? Det är inte så vanligt med dialog under ett bildspel. 0 Citera
Pressen Postad 11 augusti 2012 Författare Postad 11 augusti 2012 Jag hade tänkt mig mer såhär: Öppningscen Klipp Det visas ett bildspel samtidigt som protagonisten håller en monolog. Skall jag köra Bildspel på samma "scen" (skriver på Final Draft) eller skall jag börja på en ny scen? 0 Citera
daac Postad 11 augusti 2012 Postad 11 augusti 2012 MONTAGE och SERIES OF SHOTS sorterar som shots under en huvudscenrubrik. Det är fortfarande oklart vad du vill visa med bildspelet; - Protagonistens uppväxt eller temauppbyggnad? MONTAGE - En sekvens under sammanhängande tid? SERIES OF SHOTS Du kan spränga in Voice Over med din protagonist (eller vem det nu är som berättar). Avsluta med SLUT/END MONTAGE eller liknande. Beroende på var och när bildspelet slutar kan du behöva en ny scenrubrik. Men om du hamnar på samma ställe, på samma tidpunkt, där nästa händelse tar vid - då kan du fortsätta utan ny slug (möjligen lägga in ett förtydligande om det krävs, typ BACK TO SCENE). Annars är det bara att sätta in en ny scenrubrik. Gör det som blir tydligast för den som ska läsa. 0 Citera
Désirée Postad 12 augusti 2012 Postad 12 augusti 2012 Jag hade tänkt mig mer såhär: Öppningscen Klipp Det visas ett bildspel samtidigt som protagonisten håller en monolog. Skall jag köra Bildspel på samma "scen" (skriver på Final Draft) eller skall jag börja på en ny scen? Det känns som du går händelserna i förväg här. Börja inte med manus innan du har klart för dig vad du ska skriva om. Du funderar på särskilda scener innan du ens har klart en ordentlig synopsis. 0 Citera
daac Postad 27 augusti 2012 Postad 27 augusti 2012 Varför inte? Den kanske utspelar sig i USA, Kuba eller Japan, trots att "Kerstin" klingar svenska ;-) På tal om baseballspelare och film, men kanske inte just OP's idé: Touching Home (2008) Amerikanskt drama med Ed Harris och Brad Dourif. "När drömmen om att bli professionella basebollspelare går i stöpet för tvillingbröderna Winston, ser de bara en utväg - att återvända till hemstaden och sin hemlösa och alkoholiserade pappa." (Går just nu på Canal+) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.