Gå till innehåll

Vilken kamera för Green Screen inomhus?


Lineah

Recommended Posts

Hej alla!

 

 

Till hösten ska jag påbörja ett konstnärligt videoprojekt, och eftersom jag är helt ny på området så hoppas jag på att finna en del råd här på voodoofilm!

 

Min första fråga är helt enkelt vilken kamera jag ska köpa. Min budget är ca 5000:- och här nedan ger jag en kort beskrivning av hur jag tänker använda kameran:

 

*Filma dans, inomhus, mot Greenscreen

*Filma objekt (tex ett äpple/en leksak) som rör sig, framför greenscreen.

Och slutligen

*Filma miljöer som ska fungera som bakgrunder. (tex himmel med moln/trädkronor som svajar i vinden)

 

Min fråga är nu hur jag klokast spenderar mina 5000:-. Handycam eller systemkamera? Nytt eller begagnat? Ju mer specifika tips desto bättre!

 

Den kamera jag tittar på just nu är Sony HDR-CX570E. Vad tror ni - kan jag uppnå ett snyggt slutresultat med denna kamera (förutsatt såklart att alla andra parametrar så som ljussättning osv. är bra), eller bör jag titta på något annat?

 

Vore superglad för era råd! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog kört på en DSLR, 550D kanske? Av den superenkla anledningen att 550D spelar in i högre bitrate (ca 44mbps) än CX570E (ca 28mbps), och bilden får därmed färre "compression artifacts" som kan försämra greenscreen-resultatet.

Annars verkar CX570E som en hyfsad kamera om man vill ha något simpelt :bire Kom bara ihåg att oavsett kamera så; stäng av all in-camera sharpness.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle hellre hyra en Red för en dag och filma allt. Att keya DSLR material kan vara väldigt klurigt. Det kostar c:a 5000 hos kosmopol.eu

 

Jag håller med. Kanske skulle räcka med någon annan kamera som också har en hygglig kompression. Har keyat en del från HPX500 och liknande kameror och där har det inte varit något problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med. Kanske skulle räcka med någon annan kamera som också har en hygglig kompression. Har keyat en del från HPX500 och liknande kameror och där har det inte varit något problem.

 

Ikonoskop A-cam DII kör ju RAW och ligger på en riktigt trevlig prisklass, speciellt om man hyr :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ikonoskopens filer är tunga som s*tan och fungerar inte i ngt redigeringsprogram utan konvertering (fungerar dock i Adobe After Effects, DaVinchi Resolve och Adobe Speedgrade).

Plus att det är en CMOS-baserad kamera, så ljuskänsligheten är inte på topp.

 

Men den är nice...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ikonoskopens filer är tunga som s*tan och fungerar inte i ngt redigeringsprogram utan konvertering (fungerar dock i Adobe After Effects, DaVinchi Resolve och Adobe Speedgrade).

Plus att det är en CMOS-baserad kamera, så ljuskänsligheten är inte på topp.

 

Men den är nice...

 

//Max

 

Ingen sa att bra resultat kom enkelt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att satsa trådskaparens hela budget på en dags hyra av en RED-kamera låter lite overkill, men det beror väl på vilka krav på kvalitet som hen har. Det finns ju betydligt billigare kameror att hyra om än inte så nya, t ex Sony EX1 eller Canon 7D för ca 1500kr per dag. Om det är en konstprojekt så kanske det inte riktigt är proffskvalitet som krävs så en billigare kamera kanske är helt ok, ny eller begagnad. Progressiv sensor är nog ganska bra att ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen allihopa! Jag uppskattar varenda input ni kommer med - allt ifrån tips om kameror som jag kan KÖPA inom min budget, till kameror jag kan HYRA (men då VÄL inom budget/dag, ex 2000:-) en dag.

 

Min önskan är att ha en kamera själv, och efter att ha läst här så satsar jag på en DSLR! Med den kan jag iaf skapa en del material.

Vissa scener räknar jag med att jag måste hyra en greenscreen-studio för, och då kanske även kamera. I Trollhättan verkar de ju ha en fet Green screen. Någon som hyrt den innan eller har koll på den? Innovatum Teknikpark

 

TACK igen som sagt :)

Filmkvaliten behöver inte bli proffs, men den måste definitivt ge mig fina bilder!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...