Gå till innehåll

Canon 60D eller Canon Legria g10


Joe Hill

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte köpa en kamera som jag kan använda för videofilmning. Framför allt har jag tidigare filmat mycket i naturen samt gjort en del enklare semesterfilmer. Så detta kommer att vara användningsområdet.

Min budget ligger på 12 000 kronor så därför står det mellan dessa modeller.

 

Jag står i valet och kvalet mellan en Canons 60d Canon EOS 60D + EF-S 17-85mm 18 MP systemkamera med HD-filmning! med ett medföljande

EF-S 17-85mm objektiv.

 

Eller en Canon legria g10. Canon Legria HF G10 Professionell Full HD-videokamera!

 

1. Är det mycket bildjusteringar man måste göra för att bara kunna plocka upp kameran och filma med en canon 60 d?

2. Vilken kan tänkas prestera bäst bild?

3.Vilken kan vara bäst när det gäller redigeringsbiten?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Share on other sites

1 och 2 hänger ju ihop lite. Med rätt inställningar får du bäst bild med 60D, men har du fel, så kan det bli sämre än G10. De som köper systemkameror att filma med, gör det mest för att kunna få till "film-looken", det är inget man bara tar upp och skjuter med, och i regel så "krävs" en hel del kringutrustning för att få till just det där lilla extra med dem. Jag skulle inte rekommendera 60D för att ranta runt i skogen med, då det kan vara en ganska omvälvande tur med mycket skakningar, svängar och om du filmar djur, mycket sporadiskt filmande.

 

När det kommer till redigeringsbiten så tror jag att de båda matar ut i samma format, så det ska inte vara någon större skillnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det är lite av en myt det där att det skulle behövas så mycket tillbehör till en stillbildskamera jämfört med en videokamera, det behövs ungefär lika mycket extra tillbehör till båda. Den stora skillnaden är det är lättare att få till ett kort skärpedjup med en stillbildskamera och att videokameran har autofokus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det är lite av en myt det där att det skulle behövas så mycket tillbehör till en stillbildskamera jämfört med en videokamera, det behövs ungefär lika mycket extra tillbehör till båda. Den stora skillnaden är det är lättare att få till ett kort skärpedjup med en stillbildskamera och att videokameran har autofokus.

 

.. och om man inte jobbar väldigt naturalistiskt med fotot(ex. dokumentärt) så kommer man klara sig länge utan autofokus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar. Ok om jag förstår det rätt saknas autofokus på 60D och jag inför varje tagning måste justera inställningarna på kameran?

Kan ni rekommendera något bra objektiv runt 3500 kronor som skulle kunna fungera som ett allround objektiv för både inomhus och utomhusfilmning.

 

Vad jag förstår så kan det bli skakigt med att använda en systemkamera, skulle en sådan här underlätta vid filmning? Någon som har erfarenhet av liknande pryl?

 

CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...