Gå till innehåll

Köp av Mac


david-

Recommended Posts

Tänkte höra med er som är mer kunniga inom Apple än vad jag är.

Är det dumt att köpa en Mac (Macbook Pro) nu, eller ska jag vänta? Tänkte mest på om det är planerat att Apple kommer släppa nya datorer snart vilket kanske gör det värt att vänta lite till.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Nya brbara Macar tidigast i juni" - MacWorld

 

Kan som vanligt stämma eller vara BS... men det var ett tag sen nu. Jag väntar också på dom nya och tänker inte beställa innan...

 

//M

 

Åh, svårt val... Vill gärna ha en ny nu och kanske investera DaVinci Resolve.

Om jag köper en mac med 4GB Ram men plats för 8GB Ram, är det enkelt att köpa externa minnen från typ Komplett och sätta in dom i efterhand? Om man känner folk som kan bygga datorer det vill säga, eller måste man skicka in den till något "mac-center"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte bara köra på PC? Mycket större utbud av komponenter, och mycket billigare. Du kan uppgradera till snabbare processor allt-eftersom de släpps och inte behöva vänta på nya "utgåvor".

 

Jag har ingenting emot Apple eller Mac och tycker både Mac och PC fungerar utmärkt - Däremot så är det motstridigt att som PC-van person köpa en Mac, och vice-versa. Är du inte van med Mac lär det sakta ner ditt arbete, precis som det skulle göra för en Mac-person som börjar använda PC.

Sen är min personliga åsikt att det är bättre att äga en PC rent prestanda och ekonomi-mässigt då utbudet av ständigt nyutvecklade komponenter är större och priserna mer pressade. En Mac må vara framtidssäker med en 2-3 år, men en PC kan du enkelt uppgradera årligen till det allra senaste, och detta för mindre pris än vad en ny Mac sen skulle kosta när du behöver byta upp dig.

 

DaVinci Resolve verkar awesome :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Byta minnen: På dagens Macbook Pro, inga problem. Typ 8 skruv under datorn med en lite kryssmejsel, tar 5-10 min.

 

Note: Ingen GPU-acceleration på dagens Macbook Pro med PPro CS5.5 om du tänker stanna där.

Dock är Radeon-korten med Open CL betydligt bättre nu än för bara ett år sen så... who knows the future...

 

Men DaVinchi Resolve vill väl ha CUDA den med för ordentlig fart. (Liksom kommande Adobe Speedgrade)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte bara köra på PC? Mycket större utbud av komponenter, och mycket billigare. Du kan uppgradera till snabbare processor allt-eftersom de släpps och inte behöva vänta på nya "utgåvor".

 

Jag har ingenting emot Apple eller Mac och tycker både Mac och PC fungerar utmärkt - Däremot så är det motstridigt att som PC-van person köpa en Mac, och vice-versa. Är du inte van med Mac lär det sakta ner ditt arbete, precis som det skulle göra för en Mac-person som börjar använda PC.

Sen är min personliga åsikt att det är bättre att äga en PC rent prestanda och ekonomi-mässigt då utbudet av ständigt nyutvecklade komponenter är större och priserna mer pressade. En Mac må vara framtidssäker med en 2-3 år, men en PC kan du enkelt uppgradera årligen till det allra senaste, och detta för mindre pris än vad en ny Mac sen skulle kosta när du behöver byta upp dig.

 

DaVinci Resolve verkar awesome :bire

 

Anledningen till att jag vill ha Mac är för att alla jag pratat med som gått över till Mac från PC säger att det är det bästa dom gjort och att dom inte ångrar det för en sekund. Allt verkar flyta på bättre, sällan om inte aldrig att någonting kraschar, inget blir speciellt segare med tiden.

Det måste väl finnas en anledning till varför nästan alla större och mer professionella som arbetar med media (speciellt film) kör på Mac? Så är självklart inte alltid fallet men väldigt många verkar köra på Mac.

 

Att byta processor och grafikkort på en PC-laptop är väl inte det enklaste heller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledning till att jag vill ha Mac är för att alla jag pratat med som gått över till Mac från PC säger att det är typ det bästa dom gjort och att dom inte ångrar det för en sekund. Allt verkar flyta på bättre, sällan om inte aldrig några kraschar, inget blir speciellt segare med tiden.

Det måste väl finnas en anledning till varför nästan alla större och mer professionella som arbetar med media (speciellt film) kör på Mac? Så är självklart inte alltid fallet men väldigt många verkar köra på Mac.

 

Att byta processor och grafikkort på en PC-laptop är väl inte det enklaste heller?

 

Ah var det laptop vi snackade om, trodde vi snacka redigeringsplatform när du nämnde DaVinci :) (Om du tänkt redigera bör du verkligen vänta på nästa generations macbooks ja)

Jag har själv arbetat mycket på Mac med redigering etc, och jag har upplevt att program krashat och hängt sig precis lika ofta som PC. Sen att Mac varit industristandard sedan länge handlar snarare om hur PC varit mer riktade mot hushåll och spel snarare än mediahantering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah var det laptop vi snackade om, trodde vi snacka redigeringsplatform när du nämnde DaVinci :) (Om du tänkt redigera bör du verkligen vänta på nästa generations macbooks ja)

Jag har själv arbetat mycket på Mac med redigering etc, och jag har upplevt att program krashat och hängt sig precis lika ofta som PC. Sen att Mac varit industristandard sedan länge handlar snarare om hur PC varit mer riktade mot hushåll och spel snarare än mediahantering.

 

Hm okej. Låter som att du har koll så jag litar nog på dig och väntar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha en bärbar så gör du nog bäst i att vänta lite. Ja. Jag har kört parallellt mellan Mac och PC i princip hela mitt liv. Jag kan inte annat än rekommendera det. Mycket smarta funktioner, kortkommandon och styrplattor med gester osv underlättar en hel del saker. Jag har, sedan min senaste mac exempelvis inte använt en mus överhuvudtaget, utan bara styrplattan, samt min halv-taffliga ritplatta. Men nu var det väl inte riktigt det vi skulle gå in på, haha. Senaste laptoparna, kom, om jag inte missminner mig i februari förra året, det är ett år sedan och de kostar idag lika mycket som då, så ja, återigen, det kan vara värt att vänta ett tag.

 

Dock tror jag inte att vi kommer att få se något enormt lyft i jämförelse med de macbookar som finns ute på marknaden idag. Ivy bridge lär väl inte hinna komma, och även om det nu vore så, så är ju Sandy Bridge-processorerna, om du har ett separat grafikkort, mer än dugliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det bara är brusreduceringen som behöver cuda? Brusreduceringen är ändå inte med i gratisversionen och om man inte behöver rendera ut högre upplösning än 1080p finns inte mycket fördelar med att betala för Resolve längre.

Resolve lite + neat video tror jag på.

 

Annars, köpguide till appleprodukter, iMacen kommer nog att uppdateras snart:

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det bara är brusreduceringen som behöver cuda? Brusreduceringen är ändå inte med i gratisversionen och om man inte behöver rendera ut högre upplösning än 1080p finns inte mycket fördelar med att betala för Resolve längre.

Resolve lite + neat video tror jag på.

 

Annars, köpguide till appleprodukter, iMacen kommer nog att uppdateras snart:

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

 

Går inte att applicera fler än en node i Lite heller, vilket är absolut nödvändigt om man vill ta gradingen längre eftersom man gärna vill kunna lägga till power windows, tracking, lager etc.

 

Verkar som att jag ska vänta med iMac. Så jobbigt att dom inte kan vara mer tydliga med nya releases och uppdateringar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmm... för mig låter det vänta eller stationärt (eller faktiskt vara kvar på PC - det finns klara fördelar i ditt fall): massor av val med nVidia-kort.

 

Neat Video - CUDA acceleration

DaVinchi - CUDA acceleration

Premiere Pro - CUDA acceleration

(Future - Adobe SpeedGrade - CUDA acceleration)

 

Svårt att hitta nån Macbook Pro med det just nu...

Men det går ju rätt många rykten om att Apple ska byta till nVidia igen.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Åh, uppdatering från idag! Jag laddade ner Lite-versionen för två veckor sedan men då var node-begränsningen kvar. Verkar ha fixat det nu! :D

Tack!

 

Nodbegränsningen togs bort för ett tag sedan. Jag tror det i alla fall var innan jul den bomben damp ner. Så den du laddade ned för två veckor sedan hade nog fritt antal noder också.

 

Hur som helst, nu har du mer pengar till hårdvara! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nodbegränsningen togs bort för ett tag sedan. Jag tror det i alla fall var innan jul den bomben damp ner. Så den du laddade ned för två veckor sedan hade nog fritt antal noder också.

 

Hur som helst, nu har du mer pengar till hårdvara! :)

 

Konstigt, det funkade inte att lägga till fler än en nod när jag testade den versionen då jag laddade ner den. Måste ha blivit något konstigt då, kanske laddat ner något gammalt men samtidigt ska det ju vara rätt eftersom det var från deras hemsida.

Hur som helst, skitbra! och Tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot finns fortfarande ett stort problem.

Resolve hittar inte AVCHD-filer som min GH2 spelar in i. Och om jag ska konvertera dom till DNxHD så ser Resolve inte heller filerna då de inte är DNxHD i MXF-wrapper utan i MOV.

 

Den hittar ProRes men det är krångligt eftersom jag har PC, plus att de enda konverteringsverktygen jag känner till som kan konvertera till ProRes är FFmpeg, men det verkar alldeles för krångligt och komplicerat, och 5DtoRGB men den kan bara exportera enskilda filer och inte i grupp.

 

Något tips på hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Cineform eller DPX.

 

//M

 

Tack Max, vet att du sagt det förut men tänkte om det fanns något gratisalternativ och DPX blir för stort.

Jag tänker nog köpa Cineform nu men hur pass bra är det? Kan man konvertera RED till Cineform? Hur bra är Cineform i jämförelse med ProRes?

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa innan köp. Funkar i 15 dagar eller så...

 

Om vad som är bäst är en evig debatt. Alla tester jag läst säger att Cineform är bäst på multigenerationsarbeten (och så kör man testexempel på 10+ generationer).

Men vem jobbar så...? För vanliga dödliga är det nog hugget som stucket. Cineform funkar (just nu) bäst i Adobes program (pga direktsupport), men det kan komma

att ändras i och med GoPros uppköp. Om det blir bättre eller sämre ska vara osagt.

 

Kontentan: Alla tre är bra.

 

Största problemet i sammanhanget att för 3-4 år sen kostande mjukvaror som DaVinchi etc 500.000 spänn och uppåt. Och mer än DPX eller EXR stöd behövdes inte.

Nu kostar mjukvarorna ingenting och då ska plötsligt ALLA göra Colorist-jobb och då hinner tillverkarna inte med varken med format eller support etc.

 

Blir affärsmässigt svårt också (ingen är "egentligen" förvånad att Apple lade ner Color när dom drar in vad Color gav på årsbasis på en dags iPhone försäljning ;) ),

Blackmagic tjänar stålars på sin hårdvara, men vi får se vad dom hinner med i utvecklingsväg.

 

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Cineform funkar (just nu) bäst i Adobes program (pga direktsupport), men det kan komma

att ändras i och med GoPros uppköp. Om det blir bättre eller sämre ska vara osagt.

 

Så varför köpte inte Adobe upp Cineform när de hade chansen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...