Lemon Postad 2 december 2011 Postad 2 december 2011 Hej! Jag har införskaffat en EOS 550D som jag mestadels kommer att använda för filmning. Är i stort mycket nöjd, dock skulle jag vilja uppnå ännu bättre resultat när det kommer till skärpa och att filma i lite mörkare miljöer. Antar att detta är möjligt med ett annat objektiv (just nu har jag det medföljande 18-55mm IS). Jag är verkligen inget kameraproffs och undrar vilket jag borde satsa på, vilka alternativ det finns i olika prisklasser, och hur mycket bättre resultatet EGENTLIGEN kan bli med annat objektiv. Vore fantastiskt om någon kunde ge svar på detta och förklara så pass simpelt att man verkligen förstår! =) Tack på förhand! 0 Citera
GutteG Postad 2 december 2011 Postad 2 december 2011 Mest per krona får du om du skaffar ett fast Canon EF 50/f1,8 II. Känns väldigt plastigt men är ett bra objektiv. Det är ett fast objektiv, vilket betyder att du inte kan zooma, prova att ställa in ditt objektiv på 50mm så ser du ungefär hur bildsnittet kommer att se ut. Ju lägre bländartal (fXX) desto mer ljus släpper objektivet in i kameran. 0 Citera
Jawhns Postad 2 december 2011 Postad 2 december 2011 Det kan också tilläggas att desto mer ljus du släpper in (ju lägre f-stop du du har) desto kortare skärpedjup blir det. Om du filmar med F1.8 blir skärpedjupet mycket kortare än om du filmar med F4.5 till exempel. Håller med om att Canons 50mm är ett bra andra objektiv och ett bra sätt att börja jobba med primes. Det beror lite på vilken brännvidd man vill jobba med. Om man vill köra lite mer vidvinkel hade jag kört ett Canon EF 35/2 :) 0 Citera
PabloFernandez Postad 2 december 2011 Postad 2 december 2011 Jag skulle aldrig köpa den gluggen. Fokusringen är bara några millimeter djup vilket gör det till ett helvete om man ska dra skärpa vilket du utan tvekan kommer behöva göra om du bländar 1.8. Jag har en sån. Däremot gamla fasta Nikongluggar/Nikkor (dvs. ej Zoom) är det absolut bästa. Jag kör sånna på en Canon 5D och det ända jag behövde köpa till var ring adaptrarna från Nikon till Canon. Dom köpte jag från: Nikon AI F to Canon EOS Mount adapter Ship From USA NEW | eBay Men du får ta reda på om 550D och 5D har tar samma objektivvilket jag tror dom gör men har ingen aning... Köpte även den dyra ringen (1870:-) som dom har på Skandinavian Photo och det borde jag aldrig gjort. hade kunnat köpa ringar för resten av livet med dom pengarna... Lycka till P.S om du funderar på att slänga på ett follow focus så kan jag säga att Canon gluggen är helt utesluten. Omöjligt att sätta på gear ring på den lilla fokusringen... 0 Citera
TomBombRiot Postad 2 december 2011 Postad 2 december 2011 Visst att fokusringen är smal, men visst tusan går att fokusera utan problem. Jag rekommenderar också 50mm 1.8, definitivt värt pengarna. 0 Citera
Lemon Postad 3 december 2011 Författare Postad 3 december 2011 Tack för svaren! Har tittat lite på EF 50mm f/1.8 II och det verkar ju fått bra respons nästan överallt! Men återigen, är det så att en övergång från 18-55mm IS till EF 50mm f/1.8 II är ger en märkbar "förbättring"? Är ju ute efter att kunna filma riktigt fina bilder med lite mindre kornighet än nu. 0 Citera
PabloFernandez Postad 3 december 2011 Postad 3 december 2011 Tänk på att längre brännvidd oxå ger kortare skärpedjup. en 85mm eller 105mm ger väldigt fina porträtt men om du ljussätter rätt kan du få vackra bilder men nästan vilken glugg som helst. Även med mobilkameran :-) 0 Citera
Jawhns Postad 3 december 2011 Postad 3 december 2011 Kornighet har inte så mycket att göra med objektiv att göra. Däremot har ISO antalet det. Desto lägre ISO desto mindre kornighet. Men eftersom du kan få in mer ljus med ett objektiv som har ett lägre f-stop så kan du sänka ISOt utan att det blir för mörkt och på så sätt blir det en förbättring :) Edit: Här finns en länk till en sida där du kan se skillnaden i kornighet/iso. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page14.asp Håll över ett ISO antal för att se bilderna ändras! 0 Citera
StenR Postad 6 december 2011 Postad 6 december 2011 50 1.8 är 35mm objektiv (småformat). Du har en mer "normal" användsningsbas med 35mm brännvidd på 550D. T.ex. samyang 35 1.4 Jag håller med om att man behöver ett objektiv med större bildvinkel, speciellt inomhus. Ett alternativ till Samyangen är den billigare Sigma 30mm/1.4 (som motsvarar 48mm på en gammal analog kamera), fast den går inte använda till fullformatskameror som Canon 5D ifall du uppgraderar senare pga vinjettering. Sigman har autofokus vilket kan vara bra för stillbilder. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.