Jump to content

Exportera video utan komprimering?

Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Quicktime Animation 100% och Quicktime PNG är ju förlustfritt komprimerat. Men vet inte hur väl de fungerar ihop med live-action-material?

Finns det ngt annat format att använda sg av om man ville exportera ut en "master" utan komrpimeringsförluster?

T.ex. h264 med 100% - är det förlustfritt komprimerat likt Animation med 100%?

PNG funkar hur bra som helst. Själv brukar jag köra på TGA av ren vana, men lossless som lossless. Men jag vet inte vad du menar med en Master utan komprimeringsförluster? Att spara ut lossless innebär att du inte komprimerar datan - du kommer då inte kunna spela upp filmen utan att det hackar. En lossless export används främst för att flytta materialet mellan te.x. redigerings-setups eller olika programvara.

Att spara ut lossless innebär att du inte komprimerar datan

"The Animation codec uses run-length encoding for compression"

"PNG uses a non-patented lossless data compression method known as DEFLATE, which is the same algorithm used in the zlib compression library"

"TGA Image data may be stored raw, or optionally, a lossless PackBits RLE compression can be employed"

Så det varierar väl...

Att spara ut lossless innebär att du inte komprimerar datan

... nej, "lossless" betyder precis sin exakta svenska översättning: "förlustfri". Dvs ingen data går förlorad i kompressionen. Men rådata kan fortfarande komprimeras.

(Att sedan destruktiv ("lossy") kompression, som till skillnad från den förlustfria har rätt att slänga data som algoritmen tycker känns onödig, producerar mindre filer ger sig självt)

Jag tycker Premiere Pro rent i största allmänhet är en riktig klåpare när det kommer till rendering. Ta t.ex. att man INTE lägger in ett klipp efter dess exakta aspect ratio. Då lägger den till fula svarta streck runt klippet som kompensation.

Vad jag fattat det som är .h264 INTE lossless. Har renderat ut i det formatet tidigare och det blev kornigt och pixligt efter några outputs. Nu kanske det var mer fel på mig än redigeringsprogrammet.. men likväl.