Gå till innehåll

Redigering av 3D material


Tomas film

Recommended Posts

Vet inte vad du menar med "många" men jag tror inte det. Känns fortfarande inte som att 3D är tillräckligt tillgängligt för konsumenter även fast det finns kameror som filmar i 3D och 3D-tevar.

Men om man kollar på produkter som produceras så görs det fortfarande en majoritet kameror och tevar utan 3D och därför tror jag inte att många kommer att gå över till att filma i 3D, om vi nu pratar privatpersoner.

 

Vet att Vegas Pro från och med version 10 har stereoscopic 3D editing och enligt en polare ska det ha blivit bättre i Vegas Pro 11.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först o främst tycker jag inte man ska kalla det för 3D. Det heter Stereo film. 3D ÄR Shrek och Hitta Nemo o.s.v.

Sorry om jag låter grinig men det är jobbigt att alla kallar det för 3D efterssom det gör livet surt för mig som jobbar med 3D.

Får många samtal där folk vill anlita mig som stereograf och inte förstår att en 3D generalist gör nått helt annat.

För komp vet jag att Nuke funkar väldigt bra med stereomaterial.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först o främst tycker jag inte man ska kalla det för 3D. Det heter Stereo film. 3D ÄR Shrek och Hitta Nemo o.s.v.

Sorry om jag låter grinig men det är jobbigt att alla kallar det för 3D efterssom det gör livet surt för mig som jobbar med 3D.

Får många samtal där folk vill anlita mig som stereograf och inte förstår att en 3D generalist gör nått helt annat.

För komp vet jag att Nuke funkar väldigt bra med stereomaterial.

 

Vill inte tjafsa emot något som jobbar med 3D. Men är det verkligen så?

Det heter ju stereoscopic 3D och kallas i folkmun 3D.

Enligt Wikipedia är 3D Film:

"3-D (three-dimensional) film or S3D (stereoscopic 3D) film[1] is a motion picture that enhances the illusion of depth perception."

Alltså en film som skapar ett intryck, eller en illusion av djup.

 

Shrek och Hitta Nemo är exempel på 3D Animation medan 3D film är film som är i 3 Dimensioner vilket kan betyda all film som har 3 dimensioner, vare sig det är 3d animerat eller efter-konverterat material!

Till och med tillverkarna av 3D kameror kallar detta att "spela in i 3D" vilket gör att begreppet mer eller mindre är rätt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Först o främst tycker jag inte man ska kalla det för 3D. Det heter Stereo film. ...

 

På svenska kan det inte heta annat än stereofilm i så fall. Stereo kan inte vara annat än substantiv, och ska börja med gemen, och ordet ska skrivas ihop utan mellanslag.

 

För övrigt tror jag ordet 3D kommit för att stanna, lika väl som app(likation) bytt betydelse från tygstycke på väggen till tillämpningsprogram i den dator. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Well. ni slipper all förvirring kring begreppen men kommer att komma ihåg vad jag sa när ni ska göra eran första Stereofilm eller 3D som ni säger och börjar göra research och bara hittar en massa skit om 3D animationer istället för det ni söker. Då kommer ni önska att man hade delat på dom begreppen.

Jag tror ändå att Stereo kommer att försvinna medans 3D blir större och större och det knappt går att hitta stora filmer där dom inte använt 3D på nått sätt.

Inte för att det är nån kamp mellan dom men 3D namnet kommer att komma tillbaks till sin riktiga boss. HEHEHE

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan redigera 3D i alla program (lite jobbigt blir det ju i en del av dom...). I princip bara att lägga filerna "side-by-side" eller "over under".

Lite mek med exporten bara, beroende på vad man vill få ut det som.

 

Så vitt jag kommer ihåg...

 

- Avid och Vegas har stöd direkt.

- PPro/AE, Vegas och FCP har stöd via Cineform (egentligen alla program som kan läsa Cineformfiler).

- FCP, Motion, AE via Stereo3D Toolbox Plugin Suite

 

Finns säker fler...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat redigera i 3D/stereo i Premiere CS5, med material från Hero GoPro x2. Det är Cineform som gör allt "3D-meckande" och är ett plugin (för er som inte visste). Ganska häftigt faktiskt eftersom man jobbar med metadata/oförstörbart och kan förändra perspektiv mm. i efterhand så länge man inte exporterar till ett leveransformat typ h264.

 

Tips #1 - är att man bör köpa Cineform Pro plugin. Det som följder med kameran räcker en liten bit, men vill man ha riktigt kul så bör man köpa.

#2 - skaffa riktiga aktiva 3D-glasögon och kompatibel 3D-stereoskärm, samt ett lämpligt grafikkort med stöd för 3D/stereo som lyfter upplevelsen, nVidia föreslagsvis om man jobbar med CS5, allt detta för att kunna jobba "normalt".

Att sitta med färgade glasögon ala 60tal gav mig huvudvärk efter 2min och dessutom har man ju noll koll på allt vad färger heter. MEN .. som test var det coolt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...