Gå till innehåll

När kan man vänta sig 2k?


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Ja, som rubriken lyder, när kan man börja vänta sig kameror som filmar i 2 resp. 4k i det privata segmentet av kameror? Här snackar vi om alltifrån nästa DSLR-succé från Canon, till små pocket-videokameror.

Ja, rent allmänt, när tror ni att marknaden börjar blomma? Oavsett om du bara vill spekulera eller om du har ren branschinsikt så är ditt svar välkommet.

 

Vänliga hälsningar,

Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

http://wideopencamera.com/wp-content/uploads/2011/09/2011-09-15-thestorybeginsvrev.jpg

 

Det går ju rykten om att Canon ska släppa en ny 4K kamera nu på deras "historical event".

De förväntas släppa några nya kameror. Huruvida det ligger någon sanning i 4K ryktena och hur mycket nu den skulle kosta får vi se den tredje november :)

 

"Källa": http://wideopencamera.com/cameras/rumor-canon-4k-s35-video-camera-announce-november-2011/

 

Tror dock att man ska ta alla rykten med en nypa salt :)

2011-09-15-thestorybeginsvrev.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, så pass nära inpå? Hade för mig att det skulle hända "något" snart men inte så pass. Kul, kul! Tyvärr så ligger min tanke (som fattig student) mest i att de kameror som spelar in i 1080p kommer att sjunka när något vassare släpps. Misstänker dock starkt att det där handlar rätt dyra pro-sumer/semi-pro kameror. Men det vore förstås inte helt fel om det släpptes en 2k-kamera i en hyfsad prisdivision ganska snart :). Sedan så är det ju så, att om en kommer ut med något, så är resten inte så långt efter och snart så är det priskrig igen. Nåja, ska hålla mig en dryg vecka! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Scarlet lär ju komma med 4k för att stå upp emot Canon's nykomling som ska presenteras samma dag (som också ryktas ha 4k).

 

Det är ändå tveksamt, det är meningen är Scarlet ska vara billig men de flesta förväntar sig att Canons svar på Sony F65 och EPIC-X blir en dyr 4k-kamera, en digital 35mm-kamera. Scarlet ska ju vara den billiga 16mm-kusinen så 4k är inte ett krav för den kundkretsen. Men däremot så blir det intressant om Canon också släpper en ny 5D (5DX?) samtidigt och om den har samma sensor som nya 1DX fast med t ex fler filmhastigheter, 1DX saknar ju 1080p60.

Länk till kommentar
Share on other sites

2k är ju nästan samma som Full HD, bara en annan standard för biobruk.

 

Så kan man ju se det, men oavsett om upplösningen inte skiljer sig extremt, så börjar det väl bli dags för ett byte av standarder snart, även bland de billigare kamerorna. Trots allt så vankas det ju nyare, bredare TV-apparater, och detta är väl för att tillfredsställa den marknaden, för det nya, något bredare mediet vi kommer att få se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ändå tveksamt, det är meningen är Scarlet ska vara billig men de flesta förväntar sig att Canons svar på Sony F65 och EPIC-X blir en dyr 4k-kamera, en digital 35mm-kamera. Scarlet ska ju vara den billiga 16mm-kusinen så 4k är inte ett krav för den kundkretsen. Men däremot så blir det intressant om Canon också släpper en ny 5D (5DX?) samtidigt och om den har samma sensor som nya 1DX fast med t ex filmhastigheter.

Frågan är om de verkligen kommer att släppa en ny 5D direkt efter 1D släppet. Det känns som något som de hade kunnat göra samtidigt som 1D announcementet.

 

Så kan man ju se det, men oavsett om upplösningen inte skiljer sig extremt, så börjar det väl bli dags för ett byte av standarder snart, även bland de billigare kamerorna. Trots allt så vankas det ju nyare, bredare TV-apparater, och detta är väl för att tillfredsställa den marknaden, för det nya, något bredare mediet vi kommer att få se.

Tror inte att TV-bolag är så sugna på att uppgradera till en ny standard. Många TV kanaler har inte ens helt gått över till HD än och att köra 2K tror jag inte kommer att hända. Tror då att Ultra HD blir nästa grej. Jag gissar dock bara, haha :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, någon ny standard för ersättandet av 1080/HD tror jag inte heller på. Konsumentmarknaden och TV-bolagen har, som nämnts, inte någon lust att byta till något nytt när det förre inte ens är helt genomfört.

Har man ingen TV som kan 2K kommer troligen inga konsumentprodukter kunna spela in i det heller. Delar av proffssegmentet kan 2K redan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan låg inte i om att det skulle ske över en natt direkt, det hela ligger ju i om man börjar producera TV-apparater i den ration, helt enkelt.

Bilden går ju alltid att töjaa och det är inte sällan enbart videofiler som märker skillnaden. Samma sak har ju redan hänt innan då man stegade "tillbaks" till 720p,

det fanns ju helt klar upplösningar som var större på höjden (med samma bredd) och försäljningssiffrorna var väl därefter också. 2K ser jag lite som samma

övergång som från de klassiska upplösningarna på 1280*960/1024 till 720p. 4K kanske är nutidens "Full HD". Givetvis så spekulerar jag bara. Men tanken känns

för mig inte helt omöjlig. Rätta mig om jag är helt ute och cyklar dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas det tar ett tag till konsumentkameror och tv ändrar till högre än full hd. Måste man köpa ny dator och allt också. Personligen bryr jag mig inte så mycket om upplösning, för min del eftersträvar jag hellre fetare sensorer, utbytbar optik och XLR-ingångar till ett lägre pris.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har väntat på Red Scarlet rätt länge (bara sex dagar kvar till den släpps) bl a pga den suveräna codecen, att gå från 3K till 4K ger inte mig mer än större filer eftersom de flesta fortfarande tittar på dvd eller i bästa fall bluray-upplösning hemma. Men nu med Canon 1DX så börjar jag undra om det inte är hög ljuskänslighet jag vill ha mest (och en helt ok codec förstås).

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är ju att bandbredden på TV inte ens räcker till att alla kanaler visas i HD. Det flesta TV-tillverkare har nog en 4K-modell på testlabbet att visa i morgon om det skulle krävas. Den dag det kommer en bättre algoritm för komprimering kommer högre upplösning. Alla TV-tillverkarna önskar att det var i morgon så alla bildnördar köpte ny direkt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja senaste Oscarsgalan finns i 720p (och 23fps!) att ladda ner på pirate bay om det spelar roll och 720p50 är vad SVT HD sänder i, Blueray har 1080p24 och den digitala biostandarden är 2048p24/25/48/50 (The Hobbit spelas in i 48p i 3D med RED EPIC).

 

Trenden med fler pixlar har faktiskt vänt med Canon 1DX som "bara" har 18mp, det är för att få störra pixlar som därmed gör kameran mer ljuskänslig (ISO 204800!). Att RED pushar 4K är inte något som bett dem om, ja utom Peter Jackson kanske. Jag tror de är helt ute med att öka bildfrekvens och pixlar, vi kommer inte se någon större skillnad och gör vi det så kommer det inte upplevas som film längre. Jag tror mer på att öka ljuskänsligheten i kamerorna av många skäl.

Länk till kommentar
Share on other sites

En kal och tråkig tisdagskväll undrar jag bara varför man strävar efter den där ultra-realistiska bildkvalitén med fler pixlar och högre bildfrekvens? Är det för att skärmarna förväntas fylla upp hela väggar som i filmen Fahrenheit 451? Allt kommer i alla fall bara se ut som tråkiga sport- eller såpaprogram och kräver mer smink på alla framför kameran...

Länk till kommentar
Share on other sites

Crazy rez... NHK visade skärm + kamera på IBC. Man kunda fasen räkna hårstrån i publiken på en basketmatch...

 

Sen pågår lite försök med UHDTV nätta 33megapixel (7680×4320) och 22.2 kanalers ljud. BBC funderar på att köra testsändningar under OS (till egna skärmar på valda platser).

 

Tech Specs for Ultra HDTV Advance - 2011-10-14 16:27:56 | Broadcasting & Cable

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, någon ny standard för ersättandet av 1080/HD tror jag inte heller på. Konsumentmarknaden och TV-bolagen har, som nämnts, inte någon lust att byta till något nytt när det förre inte ens är helt genomfört.

Har man ingen TV som kan 2K kommer troligen inga konsumentprodukter kunna spela in i det heller. Delar av proffssegmentet kan 2K redan.

 

+ en på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skrivit om det här tidigare i väldigt många trådar men here we go again.

 

Det är viktigt att skilja på upplösningen man filmar i och upplösning för leverans.

En aspekt med hög upplösning som jag uppskattar är att jobba med högupplösta bilder i post för att sedan förminska dem. Detta är ett av de vanligare trixen amerikanska post hus använder (eller använde) sig av. En film som är scannad i 2k, scannas i regel i 4k för vfx tunga scener, matte painting etc, för att sedan tryckas ned till just 2k etc. Förut var regeln dubbel upplösning för avancerad post jämfört med övrigt material, något som dock ändrats allt mer nu när 4k är mer eller mindre standard Vist scannas mycket i t.ex. 5k etc men 35mm ger inte så mycket mer att ta av när upplösningarna blir så pass höga.

 

Hur som helst, att kunna jobba i en upplösning högre än man levererar i är guld och detta är bara en av alla anledningar.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...