Gå till innehåll

Köp av 550D (amatör)


Patiik

Recommended Posts

God eftermiddag!

 

Har fått upp ögonen för Canon 550D efter att ha provat kompisens 500D (Bör vara ungefär samma sak?)

 

Saken är den, jag har filmat med Canon Legria HF200 och när jag provade Canons 500D blev jag häpen över att vidvinkeln var så bred och färgerna var skarpare än på min Legria HF200. Finns det några tips till mig om vilket objektiv man ska köpa till, användarguider för bästa möjliga inspelning osv?

 

Saker jag bör tänka på inför mitt ev. köp? Det jag filmar är diverse volter och allmän inspelning men alltså ofta med mycket fart och rörelse.

 

 

/ Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kan jag passa på att ställa en fråga, funderar nämligen också på att köpa en 550D. Om bländartalet på objektivet är lägre, blir det då bättre bild när man filmar på kvällen? Och tror ni att det medföljande EF-S 18-55/3,5-5,6 IS objektivet duger?

 

Inte på kvällen eller inomhus i vanligt lampljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kan jag passa på att ställa en fråga, funderar nämligen också på att köpa en 550D. Om bländartalet på objektivet är lägre, blir det då bättre bild när man filmar på kvällen? Och tror ni att det medföljande EF-S 18-55/3,5-5,6 IS objektivet duger?

Jag skulle inte gå över f2,8 på ett objektiv. Köp kamerahuset bara och kolla in Tamron serien för Canon - De har några bra zoomobjektiv med lågt bländartal för hyfsat pris. Bland annat en 17-50mm med fast bländartal på 2,8 för bara 3-4 tusen (beroende på om du väljer modellen med optisk stabilisering - Något som faktiskt rekommenderas).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får låna kompisens 500D ett tag framöver. Det jag nu tänker på är att införskaffa mig ett objektiv till Legrian för att få mer vidvinkel, eventuellt en fisheye? Vart köper jag detta och hur vet jag vilka som passar till Legria HF200?

 

Tack för ett grymt forum och alltid seriösa svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...