Gå till innehåll

Skillnaden mellan Panasonic SD900 och TM900? 1080i vs 1080p?


ViktorNilsson

Recommended Posts

Ursäkta att jag startar en ny tråd men det är så få som skriver på detta forumet och jag vill ha snabba svar för tänkte beställa SD900'n i dom kommande dagarna.

 

Vill veta skillnaden mellan SD900 och TM900? Båda kom ut nyss väll? När jag har kollat filmer på youtube så tycker jag att SD ger betydligt bättre bild, men hur kommer det sig då att den säljs 3000kr billigare är TM?

 

En skillnad jag märkte när jag kolla prisjakt var att SD filmar i 1080P och den andra 1080i, vad är skillnaden? Vill verkligen inte köpa SD om TM är bättre, då köper jag hällre 550d.

 

Finns det något jag behöver köpa till denna kameran? Behövs minneskort, något spec? Tänkte köpa stativ + fisheye.

 

Mvh. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Enda skillnaden så vitt jag vet är att TM900 har inbyggt minne vilket SD900 saknar. Bildkvalitetsmässigt ska det inte vara någon skillnad alls, båda kör 1080p50.

 

Fick höra i min andra tråd att SD900 var en uppgraderat verision av TM900, då stämmer ej det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är SD900 såpass bra att kvaliten blir bättre än 550d? Valet står mellan SD900 och 550d, hjälp!

 

Behöver jag minneskort till SD900 och är det som med canon att jag behöver ett klass 12 kort för att det ska filmas i bra kvalite? Blir så fruktansvärt sugen på 550d när jag kollar filmer som är filmade med 50mm 1.8, så satans skarp bild. Vill verkligen inte köpa SD900 + stativ + minneskort för 9500kr och inte bli nöjd med bilden utan veta att det hade blivit bättre med 550d.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du tycker att bilden blir fantastisk på en 550D med 50mm 1.8 så undrar jag varför du funderar på att köpa en annan kamera?

 

Jag filmar med Transcend Class 6 SDHC-kort i min 550D och det funkar finfint.

 

Köp det du vill ha - i längden blir det alltid billigast så. Dessutom finns ett 550D demoex med 18-55 kitobjektiv för 5590:- uppe på FotoKungen.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du tycker att bilden blir fantastisk på en 550D med 50mm 1.8 så undrar jag varför du funderar på att köpa en annan kamera?

 

Jag filmar med Transcend Class 6 SDHC-kort i min 550D och det funkar finfint.

 

Köp det du vill ha - i längden blir det alltid billigast så. Dessutom finns ett 550D demoex med 18-55 kitobjektiv för 5590:- uppe på FotoKungen.se

 

Hittar jag en bra videokamera köper jag hällre det. Omöjligt att filma med någon med 50mm 1.8, stillfilm blir ju bra dock.

 

Det blir en SD900! Vad behöver jag för minneskort, klass 10/klass 12? gig?

 

PCmania säljer den för 6300 och cyberphoto 7000. Är PCmania en grön sida?

Länk till kommentar
Share on other sites

SD900 är en uppgraderad version av SD700 och TM900 en uppgradering av TM700 :)

 

Tack för du förklarade det! SD900 är några strån vassare än TM900, eller är det bara jag som inbillar mig det? Jag ska iaf köpa en SD900 har jag bestämt mig för nu, lämnar tillbaka den om jag blir besviken. Är PCmania en grön sida, vad behöver jag för minneskort?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så då blir frågan; vad ska du filma?

 

BMX. Så att göra en film på 5 min med endast stativ klipp blir väldigt jobbigt. Om jag får sån kvalite som det är på SD900 videon jag länka där uppe så blir jag överlycklig. Tyckte den stog sig nästan bättre än 550d.

 

Fortfarande ingen som rekomederar nätshop/minneskort. Tänkte beställa den idag.

 

Mvh.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör då hellre på SD900 så slipper du fokusera manuellt. :)

 

Frågar du mig så skulle jag köpa från en svensk nätbutik. Ring och kolla med Mediamarkt också; du kan ha tur och råka på något erbjudande som inte finns postat på internet. Minneskorten kan du köpa på Tradera alt. billigaste stället på prisjakt för ett Class 6 (Class 10 om du vill vara säker)!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick höra i min andra tråd att SD900 var en uppgraderat verision av TM900, då stämmer ej det?

 

I din gamla tråd frågade du om TM700, "En Panasonic SD900 är nyare, bättre och billigare än en gammal TM700, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814929 ". SD900/TM900 är i princip samma kamera utan eller med internt minne.

 

Trodde du förstod skillnaden mellan 550d och sd900 nu. Du får inte samma typ av bild ur en sd900 som en 550d. En systemkamera har mycket större sensor och ger därmed under rätt förutsättningar överlägsen bild för pengarna. Men ska du filma BMX blir handhavandet SÅ mycket enklare med en vanlig videokamera..

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar man med en bmxare som gör trick i en line så blir det väldigt hackigt och ser proffsigt ut. När jag skrev stillfilm så menade jag när man filmar med ett stativ, där kameran inte rör sig.

 

Vad du menar med andra ord är statiska bilder :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick hem den idag.

 

Vilka settings skulle ni rekomendera?

 

Filma i 1920 vs 1080/50P?

 

Är inte helt 100 på vad shutter speed är men vad är skillnaden mellan att filma i låg shutter och hög? När man använder t.ex twixtor, bör man filma i hög shutter för att det ska se bra ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har 3gig i ram minne, ändå hackar filmen något otroligt. Vad bör jag göra?

 

I videosammanhang är inte 3gb särskilt mycket med tanke på hur mycket data som behandlas samtidigt. Kan vara där problemet ligger, eller i dina övriga specifikationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...