Jump to content

DSLR film om snowboard/skidor

viktorpettersson

Recommended Posts

Mina bröder kom och hälsade på i Umeå där jag för tillfället studerar. De hade fyllt takboxen till max med skidgrejer så vi bestämde oss för att åka in till den lokala railparken för att testa om våra ringrostiga trick fortfarande satt i ryggmärgen.

Vi använde oss av:

Canon eos 60d

Canon 50mm 1.8

Samyang 20mm 2.8

Standard mic

Redigerad och färgkorrigerad i Final Cut Pro

EDIT: Vi har inte lagt allt för mycket tid på filmning och efterbehandling och kommer ni på nå tips ang detta kom gärna med konstruktiv kritik, alltid kul att veta vad man kan förbättra. SÅ, vad tycker ni?

Du gör det klassiska misstaget många andra gör. Be inte om kritik i samma mening som du bortförklarar ditt verk. Nu har du sagt att den inte är speciellt seriös.... då har jag som tittare redan hunnit värdera (ner) din film, utan att ens ha sett den. Blir ju svårt att ge feedback om du ändå inte har filmat "seriöst". En oseriös film är oftast inget man visar för alla eller att ge feedback till.

Fillmen som sådan, om man nu ska försöka ge dig feeback till detta "oseriösa", är en trevlig liten "seriös" film. Det finns en liten röd tråd och lite humor. Jobba mer med människorna och närbilder på ansiktsuttryck och känslor för skapa närvaro och personlighet. Enkla trix som gör väldigt mycket. Snowboardfilmer finns det ju en miljard av, så det är otroligt lätt att bara drunkna. Det är inte alltid superhopp i solnedgångar skapar intresse, eller folk som flyger och krashlandar.

:)

Sant, jag kanske skulle omformulerat mig. Vi har inte lagt så mycket tid på filmning eller redigering. Inte för att jag säger att, om vi skulle ha gjort det, så hade den blivit bättre. Utifrån den informationen skulle jag gärna vilja höra lite tips på enkla vinklar som bilir snygga, utan att man måste kräla i snön.

Kul att du tycker att det finns en röd tråd genom den. Detta var lite av iden, att försöka återspegla vad som egentligen hände dessa timmar, från när vi packade bilen, tills vi blev less och åkte hem.

När du menar närbilder på människor och detaljer, menar du "lifestyleklipp" ? Alltså att visa lite klipp mellan alla åken, skratt, ilska, ansikten, kläder, stil, snack?

...

När du menar närbilder på människor och detaljer, menar du "lifestyleklipp" ? Alltså att visa lite klipp mellan alla åken, skratt, ilska, ansikten, kläder, stil, snack?

Det kan vara typiska exempel ja. En film med bara en okänd figur på en bräda på avstånd blir snabbt långtråkigt i längden. Var aldrig rädd för att gå närmare.

Filmen börjar med några schyssta vinklar som skapar förhoppningar om en bra film. Men när väl åkandet börjar är det skakiga stela kamerapanoreringar och bilder långt ifrån, vilket gör att filmen känns oproffsig och tråkig.

Mer närbilder och inovativa. skppa alla skakiga, ta med någon åkning, försök fånga människorna och glödjen som kimster skrev.

Sen artbs filmclutter. det är precis samma som att sno en video-copilot trailer rakt av och klippa in i sin film. först och främst används de allt för ofta i dagens "actionsportfilmer", och ni har till och med lyckats överanvända det så man bara blir irriterad.

Ska ni använda någo form av clutter, se till att compa det så det passar in med färger kamerarörelser skärpa och gör det på ett vis så det känns som en del av filmen och att det inte syns att det kommer från ab.

sist klippningen. klipp ner filmen till 1 minut. just nu landar en åkare och sen rullar filmen på en stund innan klippet kommer. det blir segt, enformigt och störande. jag ville snabbspola men kollade ändå igenom för att kunna ge lite kritik. klipp ner den till halva tiden minst.

annars schysst åkning, snyggt med solen i början av filmen, och musiken.