Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag vet att det förmodligen redan finns miljarder uttalanden angående förhållanden till programvaran men mitt "problem" är att jag nyligt köpt en riktigt dyr pc för bland annat videoredigering (så slipper man åka till universitetet för att redigera ett 3 minuters inslag)

 

skolan satsar endast på Apples produkter och till FCP (personligen inget stort fan) använder vi JVC-HM700e kameror som använder videocodec MPEG2 Long GOP med antingen .mov- eller .mp4-wrapper. Iom detta så uppstår då stora problem när jag själv opererar på en PC.

 

Just nu har jag faktiskt installerat både Avid MC 5.0.3 (x86) och Vegas Pro 10.0c (x64), och funderar även på att köpa en ytterliggare HDD för att kunna dualboota för hackintosh (kommer förmodligen vara svårt pga. grafikkortet). Detta skulle lösa alla mina problem, men just nu, i den PC miljö som jag befinner mig i hemmet så står jag och velar mellan vilken programvara jag ska redigera mitt material i. Avid 5.0.3 är inte x64, Vegas är x64. Vegas kan jag i princip utantill och har aldrig upplevt någonting som inte beviljas av programmet i förhållande till Avid (och det beror inte på att jag inte kan hantera Avid), utan det är snarare tvärtom.

 

Nu, min korta fråga, ur mitt perspektiv, Vilket bör jag gasa vidare på?

 

Följdfråga: Som tur är så finns numera AMA i Avid, men vilket program hanterar .mov och .mp4 bäst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på en gigantisk prisskillnad är valet inte så svårt.

Har inte kört Vegas speciellt mycket men från vad jag hör så är det mycket kompetent program för den prisklassen. Borde inte vara några problem med mp4-filer motsv.

 

Avid är bra, under rätt förutsättningar. Dock är AMA inte stabilt i större projekt, och sen ligger de efter i arkitekturen och formatstöd. Vilket iofs v6 delvis kommer råda bot på.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja ungefär så tänker jag också. Grejen är att jag inte riktigt förstår varför Vegas är så omtalat nedrankad i förhållande till "proffs-programmen" är flerkameraproduktion en anledning? eller handlar det om att Avid klarar av fler format?...

 

Jag har iallafall noterat att Vegas går otroligt brutalt fort och renderingstiderna är väldigt korta, har detta mycket att göra med att det är x64-kompatibelt?

 

Vad gör AMA sämre för större projekt? Jag gjorde ett 25 minuters-program på en amd athlon 5000+ x2 med 2 gb i ram (var tvungen att lura xp med 2 extra gb för att renderingen skulle klaras av)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det handlar inte alltid om vad programmen klara av rent funktionellt. Ej heller är prestanda det som avgör allt. För stora produktionsbolag är investeringskostnader, personalkompetens och arbetsflöden viktigt. Har man en gång köpt in ett system dyrt, och investerat i utrustning för ett visst arbetsflöde, där personalen är utbildade för just detta, då byter man inte så snabbt. Gissa vem som var först Avid eller Vegas....

 

Ska man sen även kunna samarbeta med andra bolag gäller det att ha arbetsflöden och format som funkar ihop. Och där är Avid väldigt starka.

Och då spelar inte det så stor roll att Vegas eller andra har stöd för fler format.

 

AMA är, anser jag, något som Avid slängt ihop för att klara av konkurrensen. Den känns väldigt "beta", Avid själva anser inte AMA är något man ska jobba mot hela tiden utan är för snabba enkla jobb. Avids devis om arbetsflöde är att man gör om materialet till ett interimformat (gärna DNxHD), vilket även många professionella redigerare gör idag. Sitter man på Mac görs det till oftast till Prores.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bytte till Vegas för ett par år sedan, efter att ha kört Premiere i många år. Jag samarbetar inte med några stora produktionsbolag, så där är jag helt fri att välja vad jag vill. Min enda samarbetspartner egentligen använder Avid MC/PC, men efter att i många år fått tagit del av hans ständig problem med programmet, installationer, hårdvara, mjukvara, importformat etc så kände jag att det var ingen investering jag ville göra när jag gick från DV/DVCAM till HDV.

Nya Premiere kändes också allt för dyrt i uppgradering av mjuk- och hårdvara trots att jag var inkörd med Premiere och Encore.

 

Efter testkörningar blev det Vegas, som jag är väldigt nöjd med. Nu när det dyker upp flera nya filformat, i olika typer av mp-allamöjligaformat osv har jag inga problem, allt har fungerat hittills. Min Avid-kompis har ständiga problem när jag ska skicka nått TOD eller .mp-nånting till honom. Visst kan jag koda om det mesta till mxf, men ska han nu ha Avid och Dnxhd.... ja, det kostar att ligga på topp.

 

Alla program som finns idag har nog sin plats, det gäller bara att välja det som passar ens plånbok och behov.

 

Det enda jag saknar från Premiere är import av Illustrator-teckningar i eps-format. Eftersom jag ritat med Illustrator sen det kom så gör jag kommer illustrationer med det, och nu måste jag spara kopior som psd.

 

(PS 1986-1997 var jag Mac-användare också.... :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas är ju rent funktionellt mer mångsidigt in terms of basic effekter (stämmer?) m.m. , men vid Avid-användning, gör man i stora tag bara klippning, trimming, CC och ljudkorr i Avid MC och sedan exporterar till After Effects? för jag fick till och med kämpa med att installera blending mode-plugin till Avid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas är ju rent funktionellt mer mångsidigt in terms of basic effekter (stämmer?) m.m. , men vid Avid-användning, gör man i stora tag bara klippning, trimming, CC och ljudkorr i Avid MC och sedan exporterar till After Effects? för jag fick till och med kämpa med att installera blending mode-plugin till Avid.

 

Jag kan för lite om Avid för att ge ett fullständigt svar, men mina erfarenheter utifrån Vegas:

 

Basic effects? Ja, det beror ju på vad man menar, men det finns en bunt effekter att lägga på klipp, men naturligtvis inte den typ av animeringar etc man kan göra med AE.

Klippning, trimming: här borde alla krav man har tillgodoses med Vegas.

CC: Sen version 10 fungerar closed caption jättebra, och det lär vara förbättrat i 11. Jag har använt detta som underlag för vanlig DVD-textning i Architect.

Ljudkorr: Jag har mest behov av ljudnivåkorr, och detta fungerar bra i Vegas. Mera avancerad ljudbearbetning använder jag Sony Sound Forge till, men här ska det gå att integrera ännu bättre, men det har jag inte haft behov av.

 

After effects är ju ett program som kan användas fristående och har lite andra typer av användningsområde än ett redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med CC menade jag Color Correction :P, förbannade förkortningar! Men på tal om Color Correction så har Avid, i min mening, ett mycket bättre verktyg till skillnad från Vegas

 

Opps, så det kan bli.

Jag har aldrig gett mig på stora färgjusteringar, jag har klarat mig bra med "kurvor" i enstaka fall jag behöver justera nått. Försöker vitbalansera rätt vid filmning, men det räcker ju inte alltid.

 

Vill man däremot får sin dyra Red-kamera att likna en urblekt Perutz-negfilm från förra seklet så kanske andra verktyg än Vegas behövs, men jag gillar personligen inte alls när filmer ser ut som engelska Wallander. Då gillar jag nog mera de utsökta bra färgerna på en James Bond-rulle från tidigt 80-tal. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas är ju rent funktionellt mer mångsidigt in terms of basic effekter (stämmer?) m.m. , men vid Avid-användning, gör man i stora tag bara klippning, trimming, CC och ljudkorr i Avid MC och sedan exporterar till After Effects? för jag fick till och med kämpa med att installera blending mode-plugin till Avid.

 

Tänkte eg inte hoppa in här, alla talar för sitt, men ville korrigera lite, jag har sett Avid projekt med 10 - 20 videospår, även fler och lika många Audiospår, allt funktionellt och i kombination med varandra, och Avids CC är nog marknadens bästa om man inte vill gå till tredjeparts leverantörer.

Så, ett alldeles utmärkt program att göra färdiga projekt med, har dock en mycket mycket längre inlärningskurva än, till exempel Vegas och, sa jag mycket längre ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Som en god kontrast till långa upplärningstider ville jag berätta att jag just håller på att lära upp gumman och en 16 årig dotter på Pinnacle Studio 15, eller rättare sagt, jag har redan gjort det, för gumman tog det en kväll och en förmiddag, hon hade aldrig gjort detta förr, och tjejen behövde ingen hjälp alls, hon gick direkt från windows moviemaker till Studio 15 Hd Ultimate.

Angående processorkraft så använder gumman en HP mini 10 tummare med Intel atom processor ......tjejen en något bättre laptop.

 

Dom slänger på alla filer dom hittar och / eller har i sina telefoner och kameror och lägger på effekter, bakgrundsmusik och text, , har funkat så här långt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...