Gå till innehåll

Progressiv inspelning


Mazz

Recommended Posts

Tillbaka på ruta ett i sökandet efter en kamera med progressiv inspelning, börja på post nummer 6.

 

Hej,

 

jag är i svängarna att köpa en ny kamera (för att byta ut den gamla som fyllde 5 år i höstas). Ganska snart bestämde jag mig för att ha progressiv HD inspelning (1080p) som ledstjärna i letande. Jag har två anledningar till detta: materialet kommer alltid att visas med en dator som källa och då gör interlanced ont i ögonen och jag är även intresserad av visuella effekter och även då är progressiv överlägset. Jag är också helt inställd på minneskort då fördelarna är enorma (enligt mig) mot band och hårddisk (där rök forumets favorit HV20/30/40). Men det har varit svårare än jag trodde, eftersom en del modeller har äkta, andra någon form av trick som ser ut som äkta och en del som helt enkelt konverterar det (deinterlance i kameran). Tyvärr är det inte alltid speciellt tydligt om vad som gäller, speciellt från tillverkarna själva och hos prisjakt osv. Camcorderinfo.com ser jag som pålitliga och jag har letat en hel del där.

 

Resultatet: kameror med 1080p kostar 10000+. Förutom en, Sanyo VPC HD2000, som går för 5000. I camcorderinfos tester så fick den 257.05 vilket ska jämföras med Canon HF S10 271.54 10000 och värstingen Panasonic HDC-TM300 282.29, som är en värsting på 13000 kr (mycket pengar i mina ögon som amatör). Den enda punkten som den verkar faila på är bildstabiliseringen som i praktiken är obefintlig. Jag har tittat runt lite på youtube och vimeo och bildstabiliseringen är det enda som det tydligt märks någon skillnad på mellan Sanyon och HFS10. Pistolsgreppet tror jag jag kan leva med (kanske t.o.m. tycka om).

 

Men Sanyo är inget känt märke för mig och jag vill inte ha en kamera som går sönder eftersom jag räknar med att ha den jag köper länge. Det gör skillnad med bildstabiliseringen men frågan är om det är värt det när de där 5000 kr istället kan se till att jag har råd att köpa en ny dator så att jag kan redigera filmen. Det alternativ jag ser är att hitta en minneskort-kamera med 720p inspelning och bildstabilisator för ett vettigt pris eller ge upp och köpa en med 1080i [urk]. Det är just 720p som jag har problem med, jag har svårt att hitta kameror med 720p inspelning, känner ni till några. Sen postar jag även för att jag kommit till ett läge där jag behöver bolla alternativen lite med någon, så kommentarer på detta lååånga inlägg är uppskattat.

 

// mazz

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Ixus100 som har 720p-inspelning.

 

Inte så tokigt resultat i många lägen faktiskt, vi har haft med lite material från den i en DVD-produktion.

Avid klarade dock inte materialet från Ixus100, men Vegas 8 sög till sig det direkt. Så jag exporterade det som HDV-filer från Vegas, och det accepterade Avid.

 

Sony ska visst komma med en kompaktkamera nu i vår med ccd istället för cmos också, tror jag ska slå till på en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, intressant förslag.

 

På pappret ser det ju väldigt bra ut men efter att ha titta lite närmare på filmer filmade av den och andra kompaktkameror så inser man tydligt varför man ska köpa rätt sak till rätt användning. På youtube hittade jag tom en film som påstods vara filmad med den men det var tydligt att det hade spelats in med interlanced. På andra är de progressiv. Slutsatsen från min sida att jag hellre köper en kamera med 1080i än en kompakt och får leva med intelance artefakterna.

 

letandet fortsätter // mazz

Länk till kommentar
Share on other sites

Kompaktkamerorna för stillbild ersätter ju ingalunda en "riktig" videokamera.

 

Men jag har ändå överraskats hur bra resultatet kan bli i många lägen.

 

Jag skulle vilja ha en sådan kamera där jag har möjlighet att låsa exponeringen, det går inte på IXUS100. Då skulle jag kunna använda den ännu mer och därmed få bort den rena amatörstämpeln på filmningarna. Vitbalansen går faktiskt att låsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha titta än mer så är Sanyon en lockande kandidat då jag även får råd med 0,6x konvertingslins och extra batteri. Speciellt linsen är ett starkt argument eftersom den kostar 1000 till Sanyon och minst 3000 till tex Canons HFS100/10. Allt som allt med två 8 gigs minnekort (tillräckligt? räcker till 1,5h) landar på 7075 kr vilket är ett ganska bra pris för det man får tycker jag. Men då är det ju förstås så att man inte har någon bildstabilisator heller... Funderar på att på att bygga någon form av budget stabilisator (steadycam, av typen pinne med vikt på) till den vilket borde klara av en hel del.

Vad säger ni andra om detta?

 

Förstår vad du menar plf66 och jag håller med, den hade väldigt bra kvalité för att vara så liten och inte en videokamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så det kan gå,

för att inte mista mig så grävde jag lite till om Sanyon och resultatet av det är att jag inte vill ha den eftersom: den har långsam autofokus, ingen bildstabilisator, hård komprimering, 30fps istället för PAL-lands 25fps.

 

Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Tittar lite på Canon HFS100 som verkar ha allt jag skulle vilja ha men också är lite utanför min budget (speciellt som jag vill ha en vidvinkellins). Canons nya HF M36 verkar vara bra också och 1200 kr billigare och har även vidvinkellins för en tredjedel av priset. Den har dock mindre sensor och ingen ratt för manuell fokus.

 

Tacksam för förslag // mazz

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...