Gå till innehåll

Hjälp med kvalitén vid överföring med EOS 550D


RandomPro

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är en kille på 17 år som är intresserad av film. Jag har en Canon Eos 550d som jag filmar en del med, men när jag ska föra över filerna i

datorn (MacBook Pro) så försämras kvalitén på dem. Jag filmar i 1080p och jag överför genom att sätta in minneskortet i datorns inbyggda kortläsare. Jag överför till iMovie.

 

Vad ska jag göra för att inte få denna försämrade, brusiga kvalité som jag har vid överföringarna nu?

 

Hur överför ni filer för att få den professionella looken?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir lite bättre om man spelar upp klippen i Vlc eller quicktime, men ändå uppnår de inte den kvalitén som de borde göra..

 

Har ljussättning etc. någon påverkan på om filmen blir brusig? Kan man uppnå bättre kvalité med ett bättre och snabbare minneskort? Av de filmer jag har sett på youtube som ska vara filmade med en 550d så är det en markant skillnad. De har mycket bättre skärpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

.mov är bara en quicktime-behållare, codecen är den viktiga, den är H.264 i 550D och det är inget som går att ändra på (däremot så kan du med Magic Lantern skruva upp bitraten lite på den om du har snabba minneskort).

 

Sensorn behöver ljus annars brusar den, så se till att det finns tillräckligt med ljus så att du inte får för höga iso-tal (gå inte över 800), att det inte för stora skillnader mellan ljus och mörker. Snabbare objektiv (dvs med större bländare) hjälper också till (även om det kan vara svårare att få skärpa då). Sen kan det göra skillnad vilken picture profile du använder på vissa iso-tal också men det är överkurs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...